قضیه بازسازی دیواره تخت جمشید با آجر و سیمان چیست؟

به گزارش دوست بلاگ، ایرنا/ بدنبال انتشار اخبار و ویدیوهای جدید، می خواهیم بدانیم که قضیه بازسازی دیواره تخت جمشید با آجر و سیمان چیست؟

قضیه بازسازی دیواره تخت جمشید با آجر و سیمان چیست؟

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان از چه قرار است؟

انتشار اخبار و ویدئو درباره میراث باقیمانده از دوران هخامنشیان در تخت جمشید حاکی از انجام بازسازیهای غیرفنی بلوک های سنگی ورودی تخت جمشید با آجر و سیمان داشت که در پی آن بعضی رسانه و باستان شناسان نیز واکنش نشان داده و این نوع اقدامات را خودسرانه خواندند.

کلیپی نیز در این باره منتشر شد که لبه بالایی دیواره بخش ورودی تخت جمشید که دروازه ملل بالای آن قرار گرفته با ملاط سیمان و آهک به صورت غیر اصولی بازسازی شده است.

موضوعی که مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید آن را رد و عنوان نمود که این اقدامی موقتی برای حفاظت از جداره اصلی و برای مدت زمانی اندک بوده تا طرح اصلی بازسازی این بخش آماده اجرا گردد و به همین دلیل، دیواره ای کاذب با فاصله از جداره اصلی ایجاد شده و روی آن دیواره آجری کاذب با ملاط سیمان و آهک پوشیده شده و این کار هیچ آسیبی به بخش تاریخی این بنا نزده است.

انتقاد از سوی فردی که سمتش هم جعلی از کار درآمد

خبری را یکی از رسانه های کشور در این باره منتشر کرد که فردی به نام افشین یزدانی به عنوان باستان شناس و مشاور حریم محوطه تخت جمشید و نقش رستم این سخنان را بیان نموده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعطای حکم مسئولیت مشاوره، عضو شورای فنی و ... به این فرد در دوران مدیریت فعلی و یا مدیران گذشته را تکذیب کرد.

در خبر رسانه یاد شده آمد که افشین یزدانی با اشاره به فیلمی که پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با عنوان بازسازی پلکان ورودی به نمایش گذاشته، گفت: جدای از مباحث فنی و کارشناسانه، بازسازیی که پرسش های بسیاری را مطرح نموده و از سوی گروهی از بازسازیگران باسابقه به عنوان یک روش منسوخ شده، غیرفنی و علمی مطرح شده است به جهت جنبه های باستان شناسانه نیز پرسش و ابهام های زیادی را مطرح می نماید.

او پیرامون قضیه بازسازی دیواره تخت جمشید با آجر و سیمان ادامه داد: در پروژه مورد بحث مشاهده می گردد که یک قطعه بلوک سنگی آزاد که در حفره محل بازسازی واقع شده است توسط نیروهای کارگری با دیلم اندکی از محل خود جابه جا شده و با قرار دریافت در لبه دیواره پلکان اطراف و بالای آن با آجر و ملاط سیمان پوشانده می گردد. آنالیز و مرور اسناد مرتبط با پلکان عظیم ورودی تخت جمشید از سده نوزدهم تا بیستم و پیش از بازسازی های دقیق بازسازیگران ایتالیایی-ایرانی در دهه پنجاه خورشیدی نشان می دهد که بلوکی که با دیلم بر لبه دیواره پلکان قرار گرفته، در این محل وجود نداشته و در حقیقت به این بخش از دیواره تعلق ندارد.

افشین یزدانی که از او به عنوان باستان شناس یاد شد، گفت: اگر پیش از انجام عملیات بازسازیی مدیریت مجموعه میراث جهانی تخت جمشید در راستای رعایت ضوابط و مقررات حاکم بر مجموعه، خود را ملزم به تهیه طرح با هماهنگی بخشهای مختلف باستان شناسی و البته بازسازی پایگاه میراث جهانی می دید و همچنین خود را ملزم به تصویب طرح یادشده نه در پژوهشگاه حفاظت و بازسازی که دست کم در سطح شواری فنی پایگاه با حضور کارشناسان و متخصصان مختلف می دیدند، بی تردید از این اشتباه فاحش در کنار انتقادهای مورد تأمل بازسازیگران متخصص و آشنا به بازسازی سنگ جلوگیری می شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام کرد: بسیاری از افرادی که در مورد موضوعات بازسازی میراث تاریخی و باستانی اظهار نظر می نمایند متاسفانه تخصص این کار را ندارند.

حمید فدایی اضافه نمود: از جمله این اشخاص غیرمتخصص همین فردی است که به نام یزدانی در رابطه با بازسازی بخش هایی از تخت جمشید اظهار نظر نموده و این فرد عادت دارد خود را به عنوان مشاور و عضو شورای فنی پایگاه جهانی تخت جمشید معرفی کند در صورتیکه اینگونه نیست.

تمام سمت های عنوان شده برای فرد منتقد جعلی است

وی ادامه داد: تمام مناصبی که این فرد در حوزه بازسازی میراث فرهنگی به خود داده، جعلی است و نه در دوران مدیریت فعلی میراث جهانی تخت جمشید و نه در دوران مدیریت های گذشته به این فرد هیچ حکم و مسئولیتی داده نشده است.

فدایی عنوان نمود: اینگونه افراد سعی دارند با وارد کردن فشار، امور شخصی خود را جلو ببرند و بتوانند قراردادی به نفع خود و یا امتیازی بگیرند در صورتیکه اینگونه روش ها بسیار سخیف و غیرقابل پذیرش است.

او اعلام کرد: کوشش داریم تحت تاثیر اینگونه فشارها در حوزه میراث جهانی تخت جمشید قرار نگیریم و در عرصه حفاظت و بازسازی بخش های مختلف این میراث جهانی را با افراد متخصص و خبره انجام دهیم نه با افراد کاسبی که تصور می نمایند با هجمه وارد کردن می توانند کار تخصصی را در این سایت متوقف نمایند.

سیمان و آهک بر جداره مصنوعی واقع شده است نه دیواره تاریخی

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه گفت: اقدام حفاظتی که اخیرا در مجموعه تخت جمشید انجام و علیه آن هجمه وارد شده عملیاتی اضطراری بوده است.

وی ادامه داد: در این بخش که در قسمت بالای دیواره پلکان ورودی تخت جمشید واقع شده است که از سالیان گذشته جداره داربستی با نمای بصری نازیبا قرار داشت که اکنون این حفاظ با شیشه اجرا شده است.

وی اضافه نمود: از گذشته در این قسمت قطعه سنگی بر روی بخش بالایی دیواره مفقود بوده که همین موضوع باعث سرازیر شدن خاک از روی سطح بالا به پایین می شد و همچنین مجرایی برای نفوذ آب بر روی دیواره بود.

فدایی اعلام کرد: برای اینکه این محل بصورت موقت پوشانده گردد از مصالح با ظاهر ساده استفاده شد و سراغ سنگ نرفتیم، زیرا این موضوع پروژه ای است که باید مراحل آن طی گردد و زمان بر است و به همین دلیل فعلا دیواره ای موقت آجری در این محل ایجاد شده که ملاط سیمانی و آهکی روی آن آمده و در حقیقت این ملاط هیچ تماسی با سطح دیواره اصلی بنا ندارد.

فدایی با تاکید بر اینکه به موازات اجرای دیواره حفاظتی کاذب و موقت کار طراحی و بازسازی بنا با مواد سنگی دائمی نیز دنبال می گردد، گفت: بازسازی این بخش احتیاج به طی زمان و مراحل لازم دارد و بعد از آن سنگ مناسب که حدود چند تن خواهد بود انتخاب و کار بازسازی اصلی شروع خواهد شد.

وی کار گذاشتن جداره موقتی و کاذب را با هدف حفاظت از اصل بنا تا زمان اجرای کار اصلی عنوان نمود و اضافه نمود: ملاط سیمانی و آهکی روی دیواره کاذب اجرا شده و هیچ ارتباطی با اصل بنا ندارد در صورتیکه در هجمه های اخیر عنوان شده که برای کار بازسازی اصل بنا از مصالحی مانند سیمان و آهک و ... استفاده شده که به هیچ عنوان صحت ندارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: دیواره کاذب به راحتی قابل برداشته شدن است، زیرا پشت آن با قطعات سنگ ریز و درشت پر شده است.

وی اضافه نمود: کلیپی که مدیریت پایگاه تخت جمشید درباره عملکرد بازسازیی خود منتشر کرد، قابل دفاع است؛ بعد از این کلیپ هجمه به مجموعه تخت جمشید وارد آمد در صورتیکه اگر مسئله ای در کار بود که این کلیپ را منتشر نمی کردیم.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی بوده که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

بیشتر بخوانیدتخت جمشید | مأمن کاخ های باستانی در ایرانمنبع: همگردی
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5018

به "قضیه بازسازی دیواره تخت جمشید با آجر و سیمان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قضیه بازسازی دیواره تخت جمشید با آجر و سیمان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید