طراحی یک مدل رهبری مثبت گرا

به گزارش دوست بلاگ، خبرنگاران/اصفهان بر اساس نتایج یک پژوهش، ویژگی های شخصیتی، نگرش و ادراک، ارزش های محوری سازمان، حلقه های ارتباطی، هدف محوری و مهارت های رهبری، عوامل اثرگذار بر رهبری مثبت گرا هستند.

طراحی یک مدل رهبری مثبت گرا

سازمان ها و دستگاه های آموزشی، بنیادی ترین نهاد هر جامعه به منظور پیشبرد اهداف حاکمیت اند. بنابراین، مدیریت این نهاد اثرگذار و سازمان های زیرمجموعۀ آن به دغدغۀ اصلی سیاست گذاران آموزشی تبدیل شده است.

بر اساس این، تلاش در راستای تحلیل اثربخش مسائل و موضوعات مرتبط با مدیریت و راهبری سازمان های آموزشی نتایج پرباری را به همراه می آورد و اهداف عالیۀ سازمان های آموزشی را محقق می سازد که ارائۀ خدمات مورد نیاز جامعه و پیشبرد اهداف عالیۀ حاکمیت است.

مثبت اندیشی، یکی از مؤلفه های اصلی رهبری اثربخش در سازمان های امروزی است و رهبری مثبت گرا، سطح بالایی از عملکرد را در کنار استراتژی کسب وکار در سازمان ایجاد می کند این امر باعث می شود کارکنان بتوانند در بهبود شرایط موجود، عملکرد و ارزش افزودۀ سهامداران حول یک عزم جمعی گرد هم آیند.

در پژوهشی که از طریق محمد حکاک، معصومه مومنی مفرد و صابر تقی پور انجام شد، رهبری مثبت گرا دارای چهار بعد شامل ارتقای جوّ مثبت، روابط مثبت، ارتباطات مثبت و معناداری مثبت معرفی شد و این مطالعه، با هدف طراحی الگوی زمینه ای رهبری مثبت گرا انجام شد.

تحلیل داده های مصاحبه به شناسایی 25 مقولۀ اصلی در قالب شش طبقۀ شرایط علی، پدیدۀ مرکزی، شرایط زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها منجر شد.

یافته های این مطالعه نشان می دهد شش مقولۀ اصلی شامل ویژگی های شخصیتی، نگرش و ادراک، ارزش های محوری سازمان، حلقه های ارتباطی، هدف محوری و مهارت های رهبری به نام شرایط علّی اثرگذار بر رهبری مثبت گرا هستند.

این نتیجه به این معنی است که تمرکز در بهبود این عوامل به شکل گیری و توسعۀ رهبری مثبت گرا در سازمان های آموزشی منجر می شود و برای دستیابی به رهبری مثبت گرا در سازمان های آموزشی باید مدیرانی را انتخاب کرد که ازنظر شخصیتی القاکنندۀ حس اعتماد و انگیزه به دانش آموزان و هم کارکنان سازمان های آموزشی باشند تا بدین طریق حس مثبت اندیشی در میان عناصر کلیدی سازمان های آموزشی تقویت شود.

همچنین، نگرش و ادراکات مثبت و هدفمند، یکی دیگر از عواملی محسوب می شود که توان اثرگذاری بر شکل گیری رهبری مثبت گرا را دارا است. نگرش و درک مثبت و هدفمدار باعث می شود تا مدیران سازمان های آموزشی بتوانند متناسب با اهداف عالیۀ نظام، هدف های عملیاتی برای تحقق آنها فراهم و با انتقال اهمیت و ضرورت پیگیری این اهداف، حس معناداری مثبتی را در میان دانش آموزان، والدین و کارکنان سازمان های آموزشی ایجاد کنند.

این مطالعه بر پایۀ نتایج حاصل شده، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر رهبری مثبت گرا با روش دلفی فازی، مدلسازی شاخص های رهبری مثبت گرا با روش ساختاری تفسیری، شناسایی و رتبه بندی پیامدهای رهبری مثبت گرا در سازمان های آموزشی، بررسی اثرگذاری رهبری مثبت گرا بر توسعۀ سرمایه های انسانی و اعتبارسنجی الگوی استخراجی این مطالعه در سازمان های آموزشی را پیشنهاد می کند.

نتایج پژوهش طراحی مدل زمینه ای رهبری مثبت گرا با روش داده بنیاد در پژوهش نامه روانشناسی مثبت دانشگاه اصفهان در بهار 1400 منتشر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 11707

به "طراحی یک مدل رهبری مثبت گرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی یک مدل رهبری مثبت گرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید