درد قاعدگى یا دیسمنوره

به گزارش دوست بلاگ، تعداد زیادى از زنان از درد قاعدگى رنج مى برند. هر ماه لایه سطحى رحم زنان مواد شیمیایى اى به نام پروستاگلاندین فراوری مى کند که به انقباض عضلات رحم و دفع بافت ها و مایعات در طول قاعدگى یاری مى کند. مقادیر بالاى پروستاگلاندین ها باعث انقباض عضلات رحم و درد قاعدگى مى گردد. تمام زنان دچار درد قاعدگى نمى شوند، اما اگر شما دچار آن هستید، این درمان هاى خودآموز مى تواند به شما مقدارى تسکین بدهد.

درد قاعدگى یا دیسمنوره

درد قاعدگى یا دیسمنوره

11 روش ضد درد

تعداد زیادى از زنان از درد قاعدگى رنج مى برند. هر ماه لایه سطحى رحم زنان مواد شیمیایى اى به نام پروستاگلاندین فراوری مى کند که به انقباض عضلات رحم و دفع بافت ها و مایعات در طول قاعدگى یاری مى کند. مقادیر بالاى پروستاگلاندین ها باعث انقباض عضلات رحم و درد قاعدگى مى گردد. تمام زنان دچار درد قاعدگى نمى شوند، اما اگر شما دچار آن هستید، این درمان هاى خودآموز مى تواند به شما میزانى تسکین بدهد.

توازن را برقرار کنید.

خیلى از زنان عادت دارند که وعده هاى غذایى اصلى را نخورند و در عوض مقادیر زیادى شیرینى و غذاهاى پر نمک در یک زمان مصرف نمایند. اگر رژیم سالم تر، درد شما را درمان نکرد، لااقل، سلامت کلى بدن را بهبود مى بخشد. مصرف غذاهاى پر نمک و شیرین را که باعث نفخ شکم مى شوند کاهش دهید و به جاى آن سبزیجات، میوه، مرغ و ماهى مصرف کنید و جایى را براى خوردن غذاهاى سبک به جاى سه وعده سنگین بگذارید.

ویتامین ها را مصرف کنید.

بسیارى از بیماران با مصرف ویتامین ها و مواد معدنى مسائل کمترى در قاعدگى داشته اند. پس شما هم مولتى ویتامین و مکمل معدنى مصرف کنید.

مراقب مواد معدنى باشید.

مواد معدنى مانند کلسیم، پتاسیم و مهمیم هم در تسکین درد نقش مهمى بازى مى نمایند. سوزان لارک از مرکز PMS در لس آنجلس مى گوید: زنانى که کلسیم مصرف مى نمایند درد کمترى در قاعدگى دارند. مهمیم هم مهم است زیرا در جذب فعال کلسیم دخالت دارد. وى پیشنهاد مى کند قبل و بعد از قاعدگى مصرف کلسیم و مهمیم افزایش پیدا کند.

مصرف کافئین را قطع کنید.

کافئین موجود در قهوه، چاى، کولا و شکلات با عصبى کردن شما مى تواند باعث ناراحتى هاى قاعدگى گردد.

مصرف الکل را قطع کنید.

اگر مى خواهید آب بدن تان را در دوران قاعدگى حفظ کنید، الکل فقط به مسائل تان اضافه مى کند، پس الکل مصرف نکنید.

خود را گرم کنید.

گرما جریان خون بدن را افزایش مى دهد و باعث شل شدن عضلات مى گردد که این مخصوصا در حالت گرفتگى عضلات ناحیه لگن مهم است. میزان زیادى چاى گیاهى داغ بنوشید و یا یک پد گرمازا و یا بطرى آب گرم روى شکم به مدت چند دقیقه نگه دارید.

راهى دیگر

جاى پاى محکمى براى تسکین درد باز کنید.

تماس درمانى مى تواند، باعث تسکین درد قاعدگى گردد.

پا داراى نقاط تحریک پذیر مى باشد این نقاط را که در هنگام قاعدگى حساس هستند لمس کنید. فرورفتگى هاى هر طرف پاشنه پا را به آرامى با شست و نوک انگشتان فشار دهید. همین کار را در امتداد کناره هاى تاندون پشت ساق پا، انجام دهید و به طرف بالا به سمت عضلات ساق پا حرکت کنید. این تکنیک فشار درمانى را به مدت چند دقیقه روى هر دو پا انجام دهید.

حمام آب معدنى بگیرید.

براى ریلکس کردن و خلاصى از گرفتگى عضلات، حمام آب معدنى براى خود درست کنید؛ یک فنجان آب نمک و یک فنجان جوش شیرین به آب گرم حمام اضافه کنید و بیست دقیقه در آن قرار بگیرید.

پیاده روى سریع داشته باشید.

پیاده روى و یا یک ورزش با شدت میانه انجام دهید. با این کار مخصوصا قبل از قاعدگى احساس بهترى خواهید داشت.

نزدیکى کنید.

داشتن نزدیکى همراه با ارگاسم، در کاهش درد قاعدگى بسیار مؤثر است. حرکات شدید عضلانى، خون و دیگر مایعات را از اندام پر شده خالى مى کند و منجر به تسکین درد مى گردد.

قرص بخورید.

آسپیرین و استامینوفن براى کاهش درد قاعدگى مناسبند؛ ایبوپروفن توانایى مهار پروستاگلاندین ها را دارد. یکى از این داروها را در هنگام درد همراه با آب و یا شیر کافى به منظور جلوگیرى از آسیب به معده، بخورید و تا وقتى که درد قطع نشده، به مصرف آنها ادامه دهید.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 11607

به "درد قاعدگى یا دیسمنوره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درد قاعدگى یا دیسمنوره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید