امیرخانی: در سازمان ملل بجای افراد سیاسی انسان های فرهنگی عضو شوند
به گزارش دوست بلاگ، تهران (پانا) - خوشنویسانی از کشورهای مختلف دنیا آثار خود را در دومین نمایشگاه حضوری و همایش بین المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان پایکوبی قلم که به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران برگزار گردید، در خانه هنرمندان به نمایش گذاشتند و در این همایش، رییس انجمن خوشنویسی ایران درخواست کرد به سازمان ملل پیشنهاد گردد بجای افراد سیاسی، انسان های فرهنگی فرهیخته حق عضویت داشته باشند.
امیرخانی، رییس انجمن خوشنویسی ایران در این نشست با اشاره به اینکه خوشنویسی یک امر هندسی معجزه آسای هنری است، گفت: هنر خوشنویسی از همان ابتدای خلقت بشر وجود داشته و انسان پی برد بجز زبان باید با ابزاری این کلمات را ثبت و ضبط کند. پس باید به عنوان یک میراث عظیم صندلی خود را حفظ کند. پس فرزندان این هنر باید بتوانند این مهم را قدر بدانند و توجه بیشتری به مسئولیت سنگین شان داشته باشند.
وی راجع به ارزش و اعتبار این هنر تاریخی گفت: براساس سخن جامعه شناسان عظیم که نگاه شان در یک مجموعه تجربه های سنجیده شده و علمی به عنوان چکیده نظر کسانیکه برای بشر نسخه می نویسند سه رکن کار و دانش و اخلاق است که بشر را ماندگار می نماید. پس تامل و توجه انسان اگر کم است، چون سرعت و شتاب بی اندیشه، به بشر امروز تحمیل شده و فرصت نمی نمایند در هر فصلی رفتار و کردار کشورها باهم سنجیده گردد شاگرد اول و آخر تعیین گردد. باید توجه کنیم از طرف اجداد فرهیخته خودمان آق نشویم. ببینیم چه اندازه حق نعمت زندگی را ادا کنیم؟
امیرخانی گفت: دنیای امروز بعد از جنگ دنیای اول بشر در اندیشه بود تا ببیند چه شد که چنین شد و در جنگ دوم خواست عبرت بگیرد که بدتر شد. باید دید این کمبود چیست؟ این کمبود از کمبود اخلاق است. با اینکه بیشترین هدایت ها را ما ایرانی ها شاید داشته باشیم. باید به گفته فردوسی عظیم، خرد و اندیشه و اخلاق را سرلوحه قرار دهیم و مولانا هم بر اخلاق تاکید نموده است و این نصایح نباید فراموش مان گردد.
وی اضافه نمود: از نظر من که شاگرد وفادار فرهنگ و هنر هستم پیشنهاد می کنماین وظیفه را بطور جدی پیگیر باشیم. امکانات می تواند در کنار همت و شجاعت و احساس وظیفه، کاروان زندگی را به سلامت به مقصد برساند. باید دید نیرومندی یک کشور به داشتن سیاست و سلاح است یا قدرت واقعی در تربیت فرزندانی است که فرزانه باشند و بازدارنده او شانی است که به او می دهیم. امروز سخن از چین است و راه ابریشم، شاید این راه ابریشم مقدمه ای باشد برای این موقعیت حساس که کدام قدرت را به عنوان نیروی قوی موثر برای شنیده شدن صدای ایران در دنیای خارج از ایران مورد توجه قرار دهیم. پیشنهاد می گردد که سازمان ملل از منتخبین فرهنگی غیرسیاسی ایجاد گردد. تا تعامل ها به دیگرخواهی در انسان های فرهیخته برای همه انسان ها جا بیافتد.
در ادامه همچنین حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه نخستین نمایشگاه و همایش بین المللی راه ابریشم با عنوان پایکوبی قلم، اول تا نهم بهمن برگزار می گردد، از همه مهمانان و دست اندرکاران برگزاری این همایش تقدیر کرد.
اسماعیلی: مرزهای ایران را هنر و فرهنگ ایرانی ساخته است
اسماعیلی، رییس فرهنگستان هنر گفت: راه ابریشم جهت زندگی است و جهتی که اقتصاد و امنیت را در جلوه عالی ارایه نموده است. این جهت تنها اقتصاد غرب و شرق را پیوند نمی داد بلکه انسان غربی و شرقی را به هم متصل می کرد.
وی اضافه نمود: امنیت این جهت راه ابریشمی به دلیل رواداری بود. در جهت زندگی هنر و خلاقیت شکل می گیرد. هنر شرقی همچون ابریشم دارای ظرافت و استحکام است و با بهره گیری از ظرافت زیباترین آثار خلق شد. ملتهای کهنی چون ایران و هند و جین توانسته اند از تمدن های کهن باقی بمانند. مهمترین هنرهای برآمده در این جهت از ظرافت برخوردارند همجون نگارگری، کاشی گری و... غیره. هنرهایی که شعر و ادبیات شرق بهره بسیار برده اند. آنچه در بیان شاعران آمده بود در هنر راه ابریشم تجلی یافته است.
اسماعیلی گفت: ادبیات و هنر زبان صلح هستند و آن موقع می دانستند با این مهم می توان به اقتصاد شکوفا رسید. بر مبنای همین اندیشه دنیاداری در کشورایران، این کشور فراتر مرزهای ایران است. مرزهای ایران را هنر و فرهنگ ساخته اند. یکی از این هنرها هنر خوشنویسی است که شرق تا غرب اسیا را به هم متصل نموده است. در این میان هنر مقدس خوشنویسی از اقبال بیشتری در اماکن دینی برخوردار بود. خوشنویسان با پایکوبی قلم شان مفاهیم عالی را مانایی بخشیدند و به مدد حس زیبایی شناختی بشر یاری کردند فرهنگ اسلامی و ایرانی ساخته گردد. اگرچه راه ابریشم با اقتصاد وارد عرصه تاریخ شد اما هنر این مردمان است که میراثی هدیه نموده که با گذشت روزگار ارزش هایش شناخته می گردد. راه ابریشم جهتی دو سویه بوده و مبادلات چندجانبه امری ضروری بوده و امیدوارم در لینده این چندجانبگی در سایر رشته ها هم ادامه پیدا کند.
حیدری: پاکستان بیشترین اثر را به همایش ارسال نموده است
محمد حیدری، دبیر اجرایی این همایش با ارایه گزارشی از شکل گیری این همایش، گفت: همکاران ما در کمیسیون ملی یونسکو در بخش اجرایی پنج ماه است که کوشش می نمایند. ورود به رازآلودگی خوشنویسی راحت نیست و ما گرفتار افسون این زیبایی رازآلوده شدیم. نقطه اصلی برگزاری این همایش استقبال هنرمندان بود و علی رغم شرایط کرونا این همایش شروع با شکوهی داشت.
وی اضافه نمود: حدود یکسال و نیم پیش که همایش راه ابریشم در شهر همدان برگزار گردید این اتفاق مورد توجه مسئولین یونسکو نهاده شد. دکتر ایوبی پیشنهاد کردند این برنامه ادامه پیدا کند. البته علی رغم کرونا وقفه ای داشتیم اما با کوشش و پیگیری این برنامه اجرایی شد. ما از هر طریقی که ممکن بود با هنرمندان سایر کشورها ارتباط برقرار کنیم.
حیدری با اشاره به آمار شرکت کشورهای مختلف گفت: از حدود 30کشور و نزدیک 250هنرمند اثر دریافت کردیم و 650اثر در پنج شب نمایشگاه شان بصورت مجازی برگزار گردید. همچنین یک نمایشگاه فیزیکی در مشهد داشتیم و یک نمایشگاهی هم امروز داشتیم و نهم بهمن ماه نمایشگاه حضوری دیگری داریم که اختتامیه این همایش هم هست.
وی با اشاره به اینکه بیشترین اثر از کشور پاکستان دریافت شده، گفت: پاکستان با 16هنرمند و تعداد 88 اثر بیشترین مشارکت را داشت و آذربایجان با سه اثر و سه هنرمند کمترین مشارکت را داشتند و البته این به معنی عدم استقبال این کشور نیست. همچنین از کشورهای تاجیکستان و افغانستان حضور پررنگی در نمایشگاه و همایش داشتند و به دلیل نزدیکی این کشورها با فرهنگ ایران برای ما مغتنم است.
پاکتچی: خوشنویسی ایرانی نشان داد در هنر ایرانی محتوا مهمتر از فرم است
پاکتچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو گفت: حضور ایران در جهت جاده ابریشم نقطه عطف است و حایز اهمیت است و نقش مهمی را ایفا نموده زیرا این راه شرق و غرب به هم متصل نموده است. ایرانی ها در جهت راه ابریشم همیشه در کنار تجارت، کالا فرهنگ و دانش و هنر صادر نموده اند.
وی اضافه نمود: اگر بخواهیم صندلی ویژه در جهت جاده ابریشم را در نظر بگیریم و در نگاه ایرانی همیشه غلبه محتوا بر فرم را داریم. علی رغم اینکه یک دنیا فرم زده ممکن است روبرو باشیم هنرمندان ایرانی در گذشته و امروز به روشنی نشان داده اند که همیشه برای آنها محتوا مهم است.
پاکتچی با طرح پیشنهادی گفت: ما کلیتی به عنوان فلسفه هنر داریم و هنرهای گوناگون هم برای خودشان فلسفه ای دارند اما در فلسفه هنر خوشنویسی کم کار نموده ایم. وی با اشاره به مروری بر محتوا و تاریخ محتوای خوشنویسی گفت: خوشنویسی با خلق ادمی شکل گرفته است و خلقت این دنیا اصل خوشنویسی است و از نگاه فلسفی این مهم مورد توجه است.هنر خوشنویسی نشان می دهد برلی ایرانی ها همیشه هنر با واقعیت بیرونی دنیا آمیخته است.
اول بهمن افتتاحیه نمایشگاه و همایش بین المللی پایکوبی قلم در شهر مشهد مقدس شروع شد و اختتامیه در نهم بهمن در بازار عظیم تهران برگزار خواهد شد.
منبع: خبرگزاری پاناگروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت
مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان