کتابخوانی پس از کرونا شکل تازه ای به خود خواهد گرفت

به گزارش دوست بلاگ، فرمهر منجزی، دبیر چهارمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره اقدامات و راهکارهای موجود برای ادامه فرایند فعالیت های باشگاه های کتابخوانی گفت: تمام جامعه از شیوع ویروس کرونا در جامعه غافل گیر شده است و کسی در ابتدا فکر نمی کرد که این ویروس آنقدر جدی باشد و همه کسب و کارها را با اختلال روبرو کند. در ابتدا مردم در شوک این اتفاق بودند اما بعدها با این بحران نسبتا کنار آمدند تا بتوانند از این فرصت بهره مند شوند.

کتابخوانی پس از کرونا شکل تازه ای به خود خواهد گرفت

وی اضافه نمود: دبیرخانه جام باشگاه های کتابخوانی راه چاره خاصی برای اعضای جام ارائه نکردیم؛ به این دلیل که هر منطقه ای با شرایط متفاوتی روبرو است اما مربیان و تسهیل گران باشگاه ها، راه چاره هایی برای ارتباط با بچه ها و تداوم کتابخوانی پیدا کردند و مسابقاتی چون نامه نوشتن و کرونانویسی نیز برگزار شده است.

منجزی بیان نمود: مربیان باشگاه ها می گویند که استقبال بچه ها از راه دور با استقاده از شبکه های مجازی و ارتباط دریافت با یکدیگر بسیار خوب بوده است. آن ها با استفاده از شبکه های مجازی، کتاب می خوانند، درباره کتاب گفت وگو می نمایند و نظراتشان را به اشتراک می گذارند.

دبیر چهارمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی عنوان نمود: کلاس های داستان نویسی از راه دور، مسابقات کتابخوانی که بسیار مورد توجه و استقبال بچه ها و نوجوانان نهاده شده و تا 12 اردیبهشت ادامه خواهد داشت، نشان می دهد که کتاب از اعضای جام باشگاه ها جدا نشده است.

وی ادامه داد: کرونا و قرنطینه، فرصت خوبی برای بچه ها و نوجوان است که مطالعه نمایند؛ چراکه زمان خود را با خانواده در خانه سپری می نمایند، می توانند کتاب بخوانند، درباره کتاب ها اظهارنظر نمایند، به یکدیگر کتاب معرفی نمایند و این فرصت خوبی برای پررنگ شدن نقش کتاب در زندگی مردم است.

منجزی اظهار داشت: به نظر می رسد که فعالیت های چندساله جام باشگاه های کتابخوانی، پایتخت کتاب ایران، مروجان کتابخوانی و... کتاب را بیشتر در زندگی مردم و بچه ها نهادینه نموده است و حالا که در شرایط ویژه ای به سر می بریم، کتاب، تاثیرگذاری خودش را بیشتر نشان می دهد.

دبیر چهارمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان با بیان اینکه امروزه کتاب در زندگی مردم صندلی خودش را پیدا نموده است، گفت: در این شرایط نیز بسیاری از کتاب فروشان و ناشران از راه دور اقدام به فروش کتاب نموده اند و بعضی از پلتفرم ها نیز کتاب های الکترونیک و صوتی را در اختیار علاقه مندان قرارداده است تا مورد استفاده قرار بگیرد. به نظر می رسد که با توجه به اقدامات صورت گرفته، شاهد این هستیم که در بسیاری از روستاها و شهرها کتابخانه های صوتی ایجاد می نمایند.

وی اضافه نمود: از نظر من، کرونا سوای مسائل مالی که به بار آورده است، فرصتی برای فکر کردن و شکوفاشدن خلاقیت ها در تمامی زمینه های فرهنگی و هنری بوده است.

منجزی با اشاره به تالیف کتاب های مرتبط با کرونا درباره بچه ها و نوجوانان گفت: کتاب هایی که در این زمینه برای اطلاع رسانی بچه ها و نوجوانان نوشته شد، بسیار مورد استقبال نهاده شد، بچه ها درباره آن نقاشی کشیدند، داستان نوشتند و به نظر می رسد که این بحران جنبه های مثبتی نیز داشت و مردم را به تفکر واداشت تا اینکه در آینده چه کار می توانند بنمایند.

دبیر چهارمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در انتها بیان نمود: در دوران پس از کرونا سبک زندگی مردم و حتی شکل کتابخوانی، جمع خوانی ها تغییر می نماید و ارتباط های از راه دور می تواند چه اندازه موثر باشد و چطور می توان از آن ها در زندگی بهره مند شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4819

به "کتابخوانی پس از کرونا شکل تازه ای به خود خواهد گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخوانی پس از کرونا شکل تازه ای به خود خواهد گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید