کاربرد سنگ مرمر در ساختمان

به گزارش دوست بلاگ، سنگ یکی از سرسخت ترین و مقاوم ترین ماده ای است که به وفور در طبیعت یافت می گردد و بشر از ابتدا تاکنون از آن به عنوان یکی از ضروری ترین مصالح ساختمانی استفاده کرده است. این متریال با میزان مقاومت، بافت، طرح و رنگ متفاوت از معادن طبیعی استخراج شده و پس از انتقال به سنگبری ها برای مصارف گوناگون در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. بعضی از آن ها به صورت خام و طبیعی و بعضی دیگر به شکل مصنوعی کاربرد دارند. سنگ های مصنوعی از ترکیب سنگدانه های طبیعی با رزین ایجاد می شوند و اصولاً برای طراحی دکوراسیون و طراحی نما انتخاب می شوند. از جمله سنگ های طبیعی می توان به سنگ گرانیت، تراورتن، مرمر، کوارتزیت، مرمریت، گابرو، دیوریت و … اشاره کرد، در صورتی که آنتیک، کورین، پلیمری، اونیکس، کوارتز و … در دسته سنگ های مصنوعی قرار می گیرند.

کاربرد سنگ مرمر در ساختمان

سنگ از جمله گران ترین مصالح ساختمانی است که میتواند به عنوان کفپوش در فضاهای مختلف ساختمان از قبیل آشپزخانه, پله ها, راهرو, سرویس بهداشتی و… مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل تنوع بسیار و زیبایی طبیعی از آن در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده میگردد. برخی از آن ها به علت مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی, رطوبت و سایش در کفسازی محوطه های باز نیز مورد استفاده قرار میگیرند. در نوشته های پیشین ما به معرفی انواع سنگ پرداخته شد اما هم اکنون سعی داریم در این نوشته به بررسی ویژگی ها و قابلیت های یکی زیباترین و جذاب ترین آن ها که مرمر نام دارد بپردازیم. با ما همراه باشید.

سنگ مرمر

این متریال نوعی سنگ آهک دگرگون شده با کانی های رنگارنگ است که کلسیت اصلی ترین کانی تشکیل دهنده آن بوده که در طی فرآیند دگرگونی متبلور و درشت تر میگردد. وقتی سنگ آهک در معرض فشار و حرارت زیاد قرار میگیرد, دگرگون شده و مرمر به وجود می آید. این نوع سنگ هم به صورت یکدست و هم با رگه هایی به رنگ های متنوع یافت میگردد. رگه هایی که در آن دیده میگردد به دلیل ناخالصی هایی است که در سنگ آهک اولیه وجود داشته است. تنوع رنگی این متریال به دلیل وجود موادی مانند اکسید آهن, سیلیس, میکا, سرپانتین, گرافیت و مواد آهکی در ساختار آن میباشد. مرمر با رنگ هایی یافت میگردد که در دیگر سنگ های طبیعی دیده نمیگردد. به دلیل مقاومت و زیبایی بی نظیر آن, معماران و طراحان داخلی برای لوکس تر جلوه دادن طرح های اجرایی خود از آن استفاده مینمایند. این سنگ لوکس به دکوراسیون داخلی شکوه و جلال میبخشد و به دلیل استحکام بالا و جذابیت زیاد ارزش سرمایه گذاری در طراحی داخلی ساختمان را دارد.

انواع سنگ مرمر

این سنگ ساختمانی و دکوراتیو انواع مختلفی دارد و دسته بندی آن با توجه رنگ انجام می گردد. سنگ مرمر سفید، مرمر سبز، صورتی، آبی و غیره نمونه ای از این سنگ ها هستند. همچنین نام گذاری انواع مختلف آن بر حسب مکان استخراج نیز صورت می گیرد. برای مثال مرمر سفید هندی در کشور هندوستان استخراج می گردد.

ویژگی های سنگ مرمر

  • مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و در برابر سرما و گرما و باران آسیب نمی بیند.
  • این نوع سنگ قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و میتوان آن را جلا داد.
  • سنگ مرمر دارای سطحی درخشان است. دلیل این درخشندگی, نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه های زیرین میباشد. در واقع نوعی انعکاس داخلی رخ میدهد. این سنگ نمونه مناسب برای سنگ آشپزخانه می باشد.
  • سنگ مرمر گرما را جذب نمیکند و به همین دلیل سطح آن همواره خنک است.استفاده از آن برای کفپوش ساختمان باعث خنک شدن فضا میگردد.
  • این متریال ضد آلرژی است و گرد و غبار را در خود نگه نمیدارد.
  • نگهداری و تمیز کردن آن به راحتی انجام میگردد و با یک دستمال مرطوب میتوان آن را تمیز کرد.
  • مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان, مجسمه سازی,ساخت کاشی مرمر و به عنوان دیوارپوش سرویس های لوکس به کار میرود.
  • قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ هایی که در دکوراسیون داخلی ساختمان به کار میروند بالاتر است.

معایب سنگ مرمر

  • سنگ مرمر از دسته سنگ های متخلخل و نرم است و به راحتی در برابر مواد اسیدی واکنش نشان میدهد و دچار خوردگی میگردد.
  • سنگ مرمر از مقاومت بالایی در برابر خراش و ساییدگی برخوردار نیست.

قیمت سنگ مرمر

سنگ مرمر در مناطق مختلف کشور یافت می گردد و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال در رنگ های گوناگون استخراج شده و دارای قیمت های مختلف می باشد. از جمله موارد مهم و تاثیرگذار بر قیمت مرمر می توان به کیفیت سنگ، رنگ و طرح، قطر و ابعاد، نوع فرآوری و سورت دقیق آن اشاره کرد. این سنگ پس از برش کاری و ساب زنی سورت بندی می گردد. برای مثال سنگ های اسلبی که بوک مچ هستند قیمت بالاتری دارند. برای بررسی کیفیت این متریال آن را از نظر فیزیکی و شیمیایی بررسی می نمایند و هر چه بررسی مطلوب تر باشد مرمر باکیفیت تر و گران تر خواهد بود. در کل برای آگاهی از قیمت هر متر سنگ مرمر می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

جهت اطلاع از قیمت سنگ مرمر اینجا کلیک کنید

منبع: ساختمانچی
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 1116

به "کاربرد سنگ مرمر در ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد سنگ مرمر در ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید