شأن نویسنده با تبلیغ کتاب ارتباطی دارد؟

به گزارش دوست بلاگ، شهریار عباسی با بیان این که مخالف این نظر است که شأن نویسنده این نیست که کتابش را معرفی کند، می گوید: هر کسی بتواند و تبلیغش مؤثر باشد باید این کار را انجام بدهد.

شأن نویسنده با تبلیغ کتاب ارتباطی دارد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

این داستان نویس در گفت وگو با خبرنگاران، درباره تبلیغ کتاب اظهار کرد: من اعتقاد دارم رمان و ادبیات کار هنری و خلاقه است، اما زمانی که به کتاب تبدیل می شود و ما از فروش کتاب صحبت می کنیم، یک کالاست؛ بنابراین چاره ای نیست جز این که از قانون بازار تبعیت کند. بنابراین این که بگوییم کتاب به تبلیغات احتیاج ندارد حرف غلط و مقاومت بی خودی است.

او اضافه نمود: با این موضوع که بگوییم کتاب کار خلاقه و هنری است و تبلیغات مختص کالاهای دیگر است، موافق نیستم و فکر می کنم کتاب هم مانند هر کالای دیگری به تبلیغ احتیاج دارد.

عباسی درباره این که چه کسی باید تبلیغات کتاب را انجام دهد، گفت: فکر می کنم هر کسی که بتواند و تبلیغش مؤثر باشد باید این کار را انجام بدهد. بخش عمده ای از این موضوع به نحوه قراردادها بازمی شود، ناشران ادبیات عمدتا به نویسنده ها درصد پشت جلد می دهند، بنابراین کتاب برای ناشر است و سود بیشتری از نویسنده می برد. از طرف دیگر با توجه به این که ناشر یک بنگاه اقتصای است، به طور طبیعی سود بیشتری می برد و می توان گفت باید تبلیغات حرفه ای تری برای مجموعه داشته باشد.

نویسنده بازیگوش گفت: ناشر باید از روش های نوین تبلیغات بهره ببرد؛ از فضای مجازی تا برگزاری مسابقات و جلسه رونمایی و اگر توان داشته باشد تبلیغات شهری. انتظار از ناشر بیشتراست و باید بار بیشتری را به دوش بکشد. ما بخش های دیگری هم داریم که در زمینه ادبیات، هنر و فرهنگ مؤثرند و وظیفه دارند؛ مثلا رسانه ها، رادیو و تلویزیون و سازمان هایی که برای امور فرهنگی بودجه می گیرند. سازمان های فرهنگی کشور وظیفه ذاتی دارند. در کشورهایی که خصوصی سازی به صورت واقعی اجرا شده است، دولت ها نقش راهنمایی گر ندارند. اما در کشور ما نهادهای مختلف بودجه می گیرند و این کارها را باید بنمایند. البته اگر کاری برای کتاب بنمایند، رویکردی خاص دارند و به نظرم گاهی اوقات تبلیغ ننمایند بهتر است.

او درباره تبلیغ کتاب توسط نویسنده ها نیز با بیان این که از دست هرکسی بربیاید و بتواند در معرفی و فروش کتاب یاری کند، باید این کار را انجام بدهد، گفت: من اعتقادی ندارم که شأن نویسنده این نیست که کتابش را معرفی کند. خود آدم ها مشخص می نمایند که چه کاری برای شان درست است و چه کاری نه. ممکن است نویسنده ای تبلیغ کند و حتی کتابش را این ور و آن ور ببرد تا معرفی کند و نویسنده ای هم احتیاجی به این کار نبیند و فکر کند کس دیگری باید این کار را انجام بدهد.

شهریار عباسی با بیان این که به چارچوب بندی برای تبلیغ کتاب قائل نیست، اظهار کرد: آن چه به طور کل به آن معتقدم اخلاق در تبلیغات است؛ این که تبلیغ صادقانه باشد و دروغ نگوییم. اگر می خواهیم تبلیغ کنیم دروغ نگوییم، به دیگران تهمت نزنیم و کارشان را تخطئه نکنیم. اگر تبلیغات صادقانه و درست باشد هر کسی که از او برمی آید تبلیغ کند، به گمان منعی وجود ندارد.

او همچنین درباره تبلیغاتی مبنی بر تجدید چاپ در عرض مدت کوتاه یا برگزیده جایزه ای بودن گفت: این را که روش تبلیغ چطور باشد، کسانی که کار تبلیغ می نمایند، می دانند چه چیزی درست تر است؛ کتاب فلان جایزه را برده یا تجدید چاپ شده است. همچنین این را که کتاب کی، کجا و چطور تبلیغ شود، آن ها بهتر می دانند.

نویسنده دختر لوتی با اشاره به این که چاپ چهارم کتابش به تازگی منتشر شده است، در ادامه اعلام کرد: اما درباره این که عدالت در تبلیغات رعایت می شود یا نه، باید بگوییم عدالت هیچ وقت رعایت نمی شود. ممکن است کاری خوب باشد اما شرایط ناشر، نویسنده و فضای جامعه به گونه ای باشد که معرفی نشود، اما کتابی هم حقش نباشد ولی به خاطر تبلیغ دیده شود.

او در سرانجام توصیه کرد: خواننده ها باید کوشش نمایند منابع تبلیغی مطمئن را پیدا نمایند. مخاطب در اینستاگرام می بیند درباره کتابی تبلیغ می شود، در تلویزیون درباره کتاب دیگری صحبت می شود، در بازار از کتابی می گویند و مردم هم از کتاب دیگری صحبت می نمایند. به نظر من خواننده ابتدا باید بداند دنبال چیست و زمانی که فهمید چه می خواهد، از منابع مطمئن اطلاع درستی پیدا کند و به آن منبع اعتماد کند و تبلیغات آن را جدی بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 3029

به "شأن نویسنده با تبلیغ کتاب ارتباطی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شأن نویسنده با تبلیغ کتاب ارتباطی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید