چرا با وجود گلکسی S10e سامسونگ باید گلکسی S10 لایت را معرفی کند؟

به گزارش دوست بلاگ، در هفته های گذشته خبرهای مختلفی درباره عضو جدید خانواده پرچم دار گلکسی S10، با نام گلکسی S10 لایت منتشر شد. این گوشی که ظاهرا با شماره مدل SM-G770F در دست فراوری است، قرار است نسخه ای ارزان تر از پرچم دار سامسونگ باشد که با پرچم داران ارزان قیمت هواوی و اپل رقابت می نماید. اما اگر هدف این است، سامسونگ در زمان معرفی پرچم داران سال جاری سری S از گلکسی S10e نیز رونمایی کرد و دیگر چه نیازی به معرفی یک محصول مشابه است؟

چرا با وجود گلکسی S10e سامسونگ باید گلکسی S10 لایت را معرفی کند؟

گلکسی S10e با قیمتی معادل 749 دلار، نسبت به برادران 900 و هزار دلاری خود ارزان تر است و البته در بعضی معینات نیز در رده پایین تری از آن ها قرار گرفته است. اما ظاهرا این محصول آن گونه که کمپانی کره ای انتظار داشت پیروز نبوده است؛ به ویژه در شرایطی که آیفون XR عنوان پرفروش ترین آیفون سال را کسب کرد و آیفون 11 نیز با استقبال خوبی روبرو شده است. بنابراین سامسونگ بنا به دلایلی که در ادامه بیان خواهند شد، باید یک رقیب جدید برای آیفون های زیر 1000 دلاری اپل به میدان بفرستد:

چرخش ناگهانی اپل

در طول چند سال گذشته، قیمت پرچم داران شرکت های بزرگ با افزایش چشمگیری روبرو شده است. حتی وان پلاس نیز که روزگاری با معرفی پرچم داران ارزان قیمت یا به قول خودش قاتل پرچم داران کاربران زیادی را به سمت خود جلب نموده بود، این روزها سعی می نماید قیمت پرچم داران خود را با شیبی ملایم افزایش دهد. این افزایش قیمت ها با معرفی آیفون X هزار دلاری اپل در سال 2017 شروع شد و پس از آن شرکت های دیگر نیز از این روند استقبال کردند و پرچم داران هزار دلاری یکی پس از دیگری روانه بازار شدند.

اما علت این افزایش قیمت چه بود؟ پاسخ چیزی نیست جز فروش پایین پرچم داران که باید با افزایش قیمت جبران می شد. انقلاب گوشی های هوشمند به نقطه ای رسیده است که می توان یک گوشی پرچم دار را 3 الی 4 سال استفاده کرد و همچنان تجربه کاربری خوبی دریافت کرد؛ چیزی شبیه به آنچه که در بازار لپ تاپ ها مشاهده می کنیم. دیگر احتیاج نیست آن ها را هر سال یا هر دو سال تعویض کنیم و همین امر باعث می گردد تا استقبال از پرچم داران جدید تر کاهش یابد و شرکت ها برای حفظ روند افزایشی سود خود به بالا بردن قیمت ها روی آورند.

اما افزایش ناگهانی قیمت ها به تنهایی نمی توانست سوددهی را بیشتر کند. در نتیجه، بسیاری از شرکت ها تغییراتی را در خانواده پرچم داران خود ایجاد کردند که یکی از آن ها ارائه نسخه ای ارزان تر و با ویژگی های نرم افزاری و گاهی سخت افزاری محدودتر بود. باز هم این روند توسط اپل و با معرفی آیفون XR در سال 2018 کلید خورد. این گوشی که با برچسب قیمتی 749 دلاری معرفی گردید، بسیار ارزان تر از آیفون های هزار دلاری سال 2018 بود. اما در مقابل کمبودهایی را هم تجربه کرد، از جمله استفاده از پنل LCD به جای صفحات OLED، تجهیز دوربین اصلی به یک سنسور، حذف لمس سه بعدی و بعضی ویژگی های جزئی دیگر.

اما هیچ یک از این کمبودها نتوانست از پیروزیت آیفون XR جلوگیری کند، زیرا اولویت اصلی کاربران قیمت گوشی بود و نه دوربین دوگانه یا پنل OLED. این گوشی هر آنچه که احتیاج بود تا کاربران را راضی نگه دارد با خود به همراه داشت: سیستم تشخیص چهره Face ID، صفحه نمایش بزرگ، اکوسیستم نرم افزاری مشابه پرچم داران 1000 دلاری، عملکرد سریع و روان، چیپست مشابه و کیفیت دوربین مناسب. البته بعدها معین شد که باتری آیفون XR نسبت به آیفون های XS و XS Max دوام بهتری دارد که این مورد نیز به عاملی دیگر برای پیروزیت این گوشی تبدیل شد.

در سال 2019، اپل حریف قدر دیگری را به میدان فرستاد. آیفون 11 که یک جانشین شایسته برای آیفون XR است، با قیمتی معادل 699 دلار معرفی گردید؛ یعنی 80 دلار ارزان تر از آیفون XR در زمان معرفی!

آیفون 11 محبوب ترین گوشی بین آیفون های جدید اپل است!

این گوشی به دوربین دوگانه با یک لنز فوق عریض مجهز شد که این روزها محبوبیت زیادی بین کاربران دارد و به لطف iOS 13 دیگر لمس سه بعدی به طور کامل از گوشی های جدید اپل حذف شده است و کمبود آن در پرچم دار ارزان قیمت 2019 حس نمی گردد. آیفون 11 در بسیاری از معینات سخت افزاری با آیفون های 11 پرو و 11 پرو مکس مشابه است.

اما نکته مهم تر این است که اپل به جای استفاده از الفاظی مانند آیفون ارزان قیمت، آیفون مالی و … تنها به استفاده از کلمه آیفون برای معرفی و بازاریابی این محصول اکتفا نموده است و این یعنی کوپرتینویی ها قصد دارند به ما اعلام نمایند باید آیفون 11 را هم یک پرچم دار به حساب آوریم. این گوشی هر آنچه که از یک آیفون انتظار داریم با خود به همراه دارد: دوربین به روز، سخت افزار قدرتمند با بهره گیری از جدیدترین چیپست اپل، باتری مناسب، نرم افزار مشابه نسخه های گران قیمت تر و ویژگی های کلیدی مانند Face ID. بنابراین مدل های برزگ تر تنها یک محصول لوکس به شمار می آیند که باید نظر کاربرانی را که به دنبال پرداخت پول بیشتر هستند جلب نمایند!

این همان نکته کلیدی است! در طول سال های گذشته کم کم این فکر به ما القا شده بود که اگر پرچم دار تمام عیار می خواهیم، باید در حدود هزار دلار هزینه کنیم و اپل به یک باره و با یک نه محکم، رسمی که خود رواج داده بود را کنار گذاشت. در سال 2018 آیفونی معرفی گردید که مانند پرچم داران سه سال پیش، تنها 700 دلار قیمت داشت و می توانست تا چند سال احتیاج کاربران را رفع سازد.

سامسونگ از قافله عقب مانده است!

گرچه سامسونگ هم سال جاری پرچم داران گران قیمت، به همراه یک جایگزین ارزان را معرفی کرد، اما فاصله بین گلکسی S10e با گلکسی S10 و S10 پلاس بسیار زیاد است. گلکسی S10e به دوربین دوگانه با سنسورهای عریض و فوق عریض مجهز است. اسکنر اولترا سونیک به کار رفته در S10 و S10 پلاس در این نسخه وجود ندارد و به جای آن از یک سنسور تعبیه شده درون کلید پاور در لبه کناری گوشی استفاده شده است. بر خلاف پرچم داران اصلی، این نسخه از نمایشگر خمیده نیز بی بهره است که گرچه از نظر ما نقطه ضعف محسوب نمی گردد، اما از شباهت آن به پرچم داران کره ای ها می کاهد.

البته می توان همه این مسائل را نادیده گرفت، اما نمی توان روی ابعاد کوچک آن چشم بست. نمایشگر گلکسی S10e در ابعاد 5.8 اینچ است و نسبت تصویر 19:9 را ارائه می نماید. امروزه تعداد هواداران گوشی های کوچک یا به اصطلاح کامپکت بسیار کمتر از گذشته است و با فراگیر شدن استفاده از گوشی ها برای کاربردهای مختلف در زندگی روزمره، نمایشگرهای بزرگ از اصلی ترین نکات مثبت پرچم داران به شمار می آیند. در نهایت، سامسونگ بر خلاف اپل، سیاست بازاریابی مناسبی برای پرچم دار مالی خود نداشت و به گونه ای رفتار کرد که همه باور نمایند با یک مدل ارزان قیمت روبرو هستند که پرچم داری واقعی نخواهد بود.

پس از پرچم داران سری S، گلکسی نوت 10 و گلکسی نوت 10 پلاس معرفی گردیدند. گلکسی نوت 10 نیز نسخه ای ارزان تر از پرچم دار سال جاری سری نوت است که از جهاتی می توان آن را هم ناامید نماینده دانست. این نسخه از شیار کارت حافظه پشتیبانی نمی نماید، نمایشگر آن نسبت به نسخه پلاس رزولوشن کمتری دارد و اثری از دوربین ToF نیست.

شاید فکر کنید که می گردد این مسائل را هم نادیده گرفت، اما به خاطر داشته باشید که سامسونگ همواره برند گلکسی نوت را به عنوان محصولاتی معرفی می نموده است که احتیاج همه کاربران را پوشش می دهند؛ محصولاتی که با پیشرفته ترین فناوری ها، جدیدترین قابلیت ها را در قالب یک گوشی هوشمند ارائه می نمایند. گلکسی نوت 10 با وجود قیمت 949 دلاری خود، یک محصول ضعیف به نظر می رسد که قرار است شما را ترغیب کند تا گلکسی نوت 10 پلاس 1099 دلاری را بخرید.

گلکسی S10 لایت چگونه است؟ قیمت آن چقدر خواهد بود؟

در حال حاضر تنها پاسخ سامسونگ به آیفون 11 همان گلکسی S10e است که به بیان نواقص آن پرداختیم. به یاد داشته باشید که اپل از آیفون 11 به عنوان یک آیفون یاد می نماید؛ یعنی یک پرچم دار واقعی که از لحاظ سخت افزاری، نرم افزاری و ویژگی های مورد انتظار کاربران با سایر پرچم داران این شرکت برابر است. اما سامسونگ گلکسی S10e را یک نسخه ارزان قیمت می داند که ویژگی های پرچم داران اصلی مانند اسکنر اثر انگشت درون نمایشگر را ندارد و حتی با عنوان گلکسی S10 از آن یاد نمی گردد و البته از آیفون 11 گران تر است.

با این اوصاف، سامسونگ چه باید بکند؟ تعطیلات سال نو میلادی در پیش است و فصل خرید هم به دنبال آن شروع خواهد شد. سامسونگ می تواند در این فصل قیمت پرچم داران خود را کاهش دهد تا کاربران را به خرید آن ها ترغیب کند، اما از سوی دیگر، آن هایی که به تازگی پرچم داران این شرکت را خریده اند، احساس می نمایند که ضرر نموده اند به دنبال چرایی این کاهش قیمت ناگهانی خواهند بود. پس تنها راه این است که یک مدل جدید به بازار بیاید.

ظاهرا کره ای ها نیز از تمامی مواردی که ذکر کردیم، درس عبرت گرفته اند. با توجه به شایعات و گزارش های منتشر شده، گلکسی S10 لایت از چیپ پرچم دار اسنپ دراگون 855 به همراه 8 گیگابایت رم بهره خواهد برد. ممکن است این گوشی نمایشگر خمیده نداشته باشد تا قیمت نهایی آن کاهش یابد و بین این دستگاه و نسخه های S10 و S10 پلاس تمایز ایجاد گردد. البته گفتنی است که گرچه نمایشگر خمیده ترند پرچم داران سامسونگ است، اما نمایشگرهای تخت هنوز هم هواداران زیادی دارند. همچنین انتظار می رود سامسونگ برای هویت بخشیدن به این گوشی از صفحه نمایش Infinity-O خود در آن بهره بگیرد و همانند گلکسی نوت 10، دوربین سلفی را در حفره ای در وسط لبه بالایی نمایشگر قرار دهد.

احتمالا زبان طراحی و ابعاد گلکسی S10 لایت با گلکسی S10e یکسان خواهد بود و بعضی ویژگی های آن مانند اسکنر اثر انگشت فیزیکی (درون کلید پاور) با هم مشابه است. اما شایعات از وجود نمایشگری بزرگ تر نسبت به نمایشگر 6.4 اینچی S10e خبر می دهند که 6.7 اینچ خواهد بود. همچنین، ماژول دوربین آن با اضافه شدن یک سنسور جدید که احتمالا تله فوتو است، به یک ترکیب سه گانه ارتقا می یابد.

نمی توان امیدوار بود که قیمت گلکسی S10 لایت کمتر از S10e باشد، بنابراین احتمالا با یک گوشی حداقل 750 دلاری روبرو خواهیم شد. ممکن است سامسونگ برای ایجاد هیجان و استقبال کاربران از این گوشی به سیاست هایی مانند تعویض گوشی قدیمی مشتریانش با گوشی جدید، برای مدتی محدود روی آورد.

در نظر داشته باشید که تمامی اطلاعات و دانسته های ما از گلکسی S10 لایت در حال حاضر هنوز در حد شایعه و گمان است و ممکن است که نسخه نهایی این محصول با آنچه در شایعات و اخبار عنوان می گردد، تفاوت هایی داشته باشد. همچنین گفته می گردد این محصول ممکن است برای جلب توجه بیشتر با نام گلکسی S11e یا S11 لایت راهی بازار گردد.

منبع: Phone Arena

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 287

به "چرا با وجود گلکسی S10e سامسونگ باید گلکسی S10 لایت را معرفی کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا با وجود گلکسی S10e سامسونگ باید گلکسی S10 لایت را معرفی کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید