دارو هایی که نباید به نوزاد بدهید

به گزارش دوست بلاگ، وب سایت مادرشو: دادن دارو به نوزاد مسئلهٔ مهمی است که نباید سرسری از کنارش گذشت. همواره قبل از دادن دارو با پزشکتان مشورت کنید. نوزادان نسبت به افراد بالغ واکنش و حساسیت های دارویی شدیدتری از خود نشان می دهند. بنابراین دادن داروهای بدون نسخه و دم دستی به نوزاد، حتی اگر طبیعی و گیاهی باشند، باز هم خطرناک است. در این مطلب فهرستی از داروهایی که نباید به کودکتان بدهید آماده نموده ایم.

دارو هایی که نباید به نوزاد بدهید

1. آسپرین

هرگز به کودکتان آسپرین یا هر دارویی که آسپرین جزو ترکیباتش باشد ندهید، مگر آنکه پزشک آن را تجویز کند. آسپرین باعث می گردد بچه ها مستعد سندروم ری یا مسمومیت های کبدی شوند. تصور نکنید داروهای مخصوص کودک که در داروخانه ها به فروش می رسند حاوی آسپرین نیستند. در صورتی که تردید دارید از مسئول داروخانه یا پزشک در خصوص دارو سؤال کنید. برای کاهش تب می توانید به جای آسپرین از استامینوفن یا ایبوپروفن بهره ببرید، مگر آنکه پزشک بر اساس سن نوزاد با این نظر مخالفت کند. در هر صورت بدون مجوز پزشک هیچ دارویی به نوزاد ندهید.

2. داروهای سرماخوردگی بدون نسخه

کارشناسان و پزشکان می گویند داروهای سرماخوردگی را نباید به بچه ها زیر سه سال داد. تحقیقات نشان داده این داروها نه تنها نشانه های بیماری را بهبود نمی دهند بلکه می توانند خطرناک هم باشند، مخصوصاً اگر کودک بیش از دُز مصرفی از دارو خورده باشد. در این حالت کودک ممکن است دچار بی خوابی، خواب آلودگی، مشکل معده، تپش قلب و تشنج نیز گردد. در سال 2008 فراوری داروی سرماخوردگی برای بچه ها زیر سه سال متوقف شده است که این مطلب به بهبود شرایط یاری نموده. در صورت سرماخوردگی نوزاد از پزشکتان یاری بخواهید و از دستگاه بخور بهره ببرید.

3. داروهای ضدتهوع

هرگز داروهای تجویزی یا بدون نسخهٔ ضدتهوع به نوزاد ندهید، مگر اینکه پزشک در خصوصی بسیار خاص آن را توصیه نموده باشد. به یاد داشته باشید که استفراغ کردن نوزادان اغلب بسیار کوتاه مدت است و بدون دارو برطرف خواهد شد. عوارض احتمالی و خطرات داروهای ضدتهوع قابل چشم پوشی نیستند. بنابراین اگر کودک شما دچار استفراغ شد و آب بدنش کاهش یافت، با پزشک تماس بگیرید تا راه حلی پیدا کند.

4. داروهای بزرگسالان

خیلی ها فکر می نمایند اگر دز کمتری از داروی بزرگسالان را به کودک هم بدهند، می تواند در بهبود حالش مؤثر باشد اما این باور اشتباه است. علاوه بر این یادتان باشد که دُز مصرفی نوشته شده روی بستهٔ قطره های دارویی بچه ها ممکن است برای سنین بالاتر مشخص شده باشد. همواره بسته بندی دارو را آنالیز کنید تا اندازه مناسب با سن و وزن نوزادتان را بیابید. اگر دارویی فاقد این اطلاعات بود، آن را به کودکتان ندهید یا دقیقاً اندازه مصرف را با نظر پزشک هماهنگ کنید.

5. داروی تجویزشده برای دیگران

شاید تجربه داشته باشید که پزشک برای درمان یک بیماری خاص به بچه ها بزرگ تر شما یا بچه ها دوستان و آشنایانتان دارویی تجویز نموده که برای درمان بیماری مفید بوده است. به یاد داشته باشید که مصرف همان دارو برای نوزاد دیگر حتی با علائم بیماری مشابه می تواند خطرناک باشد. تنها داروهایی را به کودکتان بدهید که مخصوص سن و شرایط او تجویز شده اند.

6. دارویی که تاریخ مصرفش گذشته

هر دارویی را که تاریخش گذشته باشد دور بریزید. بعلاوه اگر دیدید رنگ دارو تغییر نموده، بیش از حد شنماینده شده یا به طور کلی آن طور که باید به نظر نمی رسد، از مصرف آن اجتناب کنید. دارویی که تاریخ مصرفش گذشته باشد نه تنها مؤثر نیست که مضر نیز هست. دور انداختن داروهای اضافه برترین راه برای محافظت از سلامت فرزند شماست، زیرا وجود مقادیر زیاد داروی اضافی در خانه باعث می گردد که خطر دسترسی نوزاد به آنها نیز بالا برود.

7. داروهای جویدنی

داروهای جویدنی و هر داروی دیگری که به شکل قرص فراوری می گردد می تواند خطر خفگی را برای نوزاد به همراه داشته باشد. اگر کودک شما به سنی رسیده است که غذای جامد می خورد و می خواهید به او قرص بدهید، بهتر است با پزشک کودکتان یا دکتر داروساز مشورت کنید که آیا می توانید قرص را پودر کنید و همراه یک قاشق ماست یا پورهٔ سیب به نوزاد بدهید یا نه. این حالت به مصرف راحت تر دارو یاری می نماید، اما مراقب باشید که کودکتان تمام قاشق ماست یا پوره را بخورد تا دز دارو جابه جا نگردد.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 24 مهر 1403 بروزرسانی: 24 مهر 1403 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 19311

به "دارو هایی که نباید به نوزاد بدهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارو هایی که نباید به نوزاد بدهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید