ایران ظرفیت پرورش 900 هزار تن ماهی در قفس را دارد

به گزارش دوست بلاگ، وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس پیش بینی های اجرا شده ظرفیت فراوری 900 هزار تن اقتصادی در قفس در ایران وجود دارد که 300 هزار تن آن در دریای خزر، 150 هزار تن خلیج فارس و مابقی در دریای عمان قرار گرفته است.

ایران ظرفیت پرورش 900 هزار تن ماهی در قفس را دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، کنگره بین المللی آبزی پروری خاورمیانه و آسیای مرکزی در تهران با حضور فعالین و پژوهشگران بخش شیلات برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم پیغام محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی قرائت شد. حجتی در پیغام خود آورده است که دنیای امروز با سه چالش عمده کاهش آب شیرین در دسترس، کمبود غذا و تخریب در محیط زیست روبرو است.

وی افزود: روزانه انسانهای زیادی در دنیا به واسطه کمبود مواد غذایی می میرند و نرخ مرگ و میر ناشی از کمبود غذا با افزایش جمعیت شدت می یابد که برای مقابله با این چالش بزرگ بشر باید شیوه های جدیدی را به کار گیرد تا میزان فراوری مواد غذایی را افزایش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حالی که فراوری گوشت قرمز و محصولات کشاورزی با محدودیت همراه است ظرفیت دریاها که نزدیک به 75 درصد سطح کره زمین را اشغال نموده اند یکی از توانمندی های بالقوه برای فراوری مواد غذایی به شمار می آیند.

حجتی توضیح داد: براساس گزارش سازمان خواربار کشاورزی و ملل متحد (فائو) صید دنیای آبزیان به حدی رسیده است که با شیوه های کنونی مدیریت ذخایر نمی توان بیشتر برداشت کرد. از سوی دیگر تقاضا برای ماهی و دیگر مواد غذایی دریایی افزایش یافته است.

وی تاکید نمود: در دو دهه اخیر پرورش آبزیان با رشد سالانه حدود 8 درصد سریعترین و باثبات ترین نرخ رشد را در فراوری پروتئین های جانوری در دنیا داشته است به طوری که در سال 2013 میلادی میزان فراوری آبزیان پرورشی به 97 یملیون تن رسید که شامل 25 میلیون تن گیاهان آبزی و 72 یملیون تن جانور آبزی می گردد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید نمود: چین به تنهایی بیش از نیمی از فراوریات آبزی پروری دنیا را فراوری می کتذ و مابقی در کشورهای اندونزی، ویتنام و فیلیپین فراوری می گردد که رتبه ایران در بین فراوریکنندگان دنیا نوزدهم بر اساس آمار موجود سال 2013 است.

حجتی تاکید نمود: در حالی که سواحل و دریاها پتانسیل تبدیل به یک منبع اصلی ایجاد اشتغال را درند می تواند با استراتژی های توسعه ای مناسب راه را برای رسیدن اهدافی نظیر فراوری غذای کیفی درایجاد اشتغال مولد ایجاد کرد.

وی افزود: ایران با دارا بودن امکانات آبی فراوان در بخش های صید و صیادی و آبزی پروری توانسته طی سالهای اخیر رشد سریعی را در فراوری آبزیان تجربه کند. به طوری که اکنون کشور ما مقام اول فراوری قزل آلای رنگین کمان آب شیرین در دنیا بوده و مقام اول صید تون ماهیان در غرب اقیانوس هند است.

وی افزود: فراوری میگوی پرورشی در ایران با دارا بودن اراضی مستعد فراوان قابلیت پرورش این آبزی را در شمال و جنوب کشور فراهم نموده است.

این مقام مسئول گفت: در راستای ابتکار اخیر سازمان خواروبار و کشاورزی ملی متحد موسوم به رشد آبی ایران به عنوان کشور پیشرو در منطقه برای اجرای برنامه مورد نظر فائو انتخاب شد توجه به این برنامه میتواند بستری برای توسعه همه جانبه و پایدار با موضوع دریا برای کشور فراهم کند که توسعه پرورش ماهی در قفس یکی از این برنامه ها است.

وی یادآور شد: در سالهای گذشته قریب به 900 هزار تن انواع ابزیان در ایران فراوری شده است که 72 هزار تن آن به کشورهای مختلف دنیا از جمله اتحادیه اروپا، کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس، جنوب شرقی آسیا و آمریکای شاقتصادی صادر شده است.

وی گفت: با توجه به سیاست دولت های یازدهم و توافقات ایران با 1+5 سرمایه گذاری در آبزی پروری به عنوان یکی از مناسبت ترین فعالیت های بخش کشاورزی به حساب می آید. زمینه های پرورش ماهی در قفس در کنار ظرفیت های خوب و مطمئن دیگری در آبزی پروری نظیر پرورش ماهی خاویاری در نقاط ساحلی دریای خزر و سایر نقاط مناسب داخل کشور، پرورش میگو در نوار ساحلی جنوب و تا حدودی شمال از دیگر زمینه های توسعه می باشد.

حجتی در انتها یادآور شد: براساس پیش بینی های صورت گرفته ظرفیت فراوری 900 هزار تن اقتصادی در قفس در ایران وجود دارد که 300 هزار تن آن در دریای خزر، 150 هزار تن خلیج فارس و مابقی در دریای عمان قرار گرفته است.

  • طراحی تراکت

    طراحی تراکت | بهترین طراحی را از حرفه ای ترین طراحان گرافیکی بخواهید

  • طراحی کاتالوگ

    طراحی کاتالوگ | با یک طراحی حرفه ای کاتالوگ کسب و کارتان را به اوج ببرید

پایگاه اینترنتی مأوا: پایگاه اینترنتی مأوا، مجله خبری و تحلیلی

منبع: تسنیم
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 479

به "ایران ظرفیت پرورش 900 هزار تن ماهی در قفس را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران ظرفیت پرورش 900 هزار تن ماهی در قفس را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید