افتتاح مرکز رشد و فناوری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه قوچان

به گزارش دوست بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی مرکز رشد و فناوری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعتی قوچان به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

افتتاح مرکز رشد و فناوری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه قوچان

علی اصغر بهشتی رئیس دانشگاه صنعتی قوچان در آیین افتتاح مرکز رشد و فناوری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعتی قوچان که روز یکشنبه 11 خرداد ماه در ساختمان امام رضا(ع) این دانشگاه برگزار گردید، عنوان نمود: در مجموعه دانشگاه صنعتی قوچان کوشش بر این است تا رابطه میان دانشگاه با صنعت تقویت گردد و به همین دلیل تفاهم نامه میان پژوهشکده صنعت نفت با این دانشگاه منعقد شد.

وی ادامه داد: طی چند ماه گذشته با وجود محدودیت ها به دلیل شرایط ویژه ای که کشور با آن روبرو است؛ در مجموعه دانشگاه سه کارگروه عمده شامل کارگروه محیط زیست و انرژی، فرایند بالادستی و استخراج، فرایند پایین دستی و پالایش تشکیل شد که توسط پنج شرکت دانش بنیان مستقر در دانشگاه، در قالب کارگروه هایی بندهای مربوط به تفاهم نامه را اجرا می نمایند.

10 دانشگاه و دو مرکز رشد در شهرستان قوچان فعال هستند

در ادامه هادی رجائی نیا فرماندار شهرستان قوچان با بیان این نکته که این شهرستان با داشتن 10 دانشگاه عظیم و رشته های متنوع دانشگاهی یکی از قطب های علمی دانشگاهی منطقه شمال شرق کشور و استان خراسان رضوی محسوب می گردد، گفت: دانشگاه صنعتی قوچان از بدو تأسیس سرعت بسیار خوبی در رشد و توسعه فنی و آموزشی، زیربنایی و کادر علمی داشته و یکی از دانشگاه بسیار خوب و روبه توسعه شهرستان قوچان است که در طول مدت فعالیت اقدامات بسیار ارزنده و خوبی در سطح دانشگاه در زمینه های مختلف انجام داده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی قوچان رابطه تنگاتنگی با صنعت و مجموعه اداری شهرستان داشته است، گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا در طول دو هفته این مجموعه ماده ضدعفونی نماینده فراوری نموده اند که نشان دهنده ظرفیت و قابلیت بسیار خوب این مجموعه دانشگاهی است.

فرماندار شهرستان قوچان با یادآوری فعالیت دو مرکز رشد در این شهرستان، این امر را نشانه استعداد و ظرفیت بالای منطقه دانست و اضافه نمود: در حوزه صنعت نفت، قطب های عظیمی همچون پالایشگاه سرخس و پتروشیمی بجنورد را در منطقه داریم و مباحثی در مورد وجود نفت در منطقه و فاصله 120 کیلومتری با پایتخت ترکمنستان می تواند یاری شایانی در صدور خدمات فنی و مهندسی مشترک در این مرکز رشد داشته و تأثیر بسیار خوبی در حوزه اقتصاد، اشتغال و برون رفت از ابهاماتی که در این موضوع است، ایفا نماید.

فضای عمومی علمی، مالی و صنعتی کشور در حال تحول و پیشرفت است

جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه همکاری مشترک پژوهشکده صنعت نفت با مرکز رشد دانشگاه صنعتی قوچان ارزش اضافه نموده و مزیت های زیادی خلق خواهد نمود، گفت: این همکاری نمونه موفقی از همکاری های چندجانبه خواهد بود. این مرکز رشد با جمع آوری جوانان و فارغ التحصیلان با استعداد شرایط توسعه مالی و صنعتی هر چه بیشتر این منطقه را فراهم می نماید.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این نکته که از دیرباز خلأ ارتباط دانشگاه با صنعت احساس می گردد، بیان نمود: دانشگاه ها روزبه روز پیشرفت می نمایند و مراکز پژوهشی و تعداد دانش آموختگان اضافه می شوند، مقالات علمی و خاتمه نامه ها و رساله های علمی اضافه نموده می شوند و از طرف دیگر صنعت، سرمایه گذاری زیادی به ویژه در حوزه نفت گاز و پتروشیمی می نماید ولی این دو نهاد اقتصاد و صنعت و نهاد دانشگاه و علم چندان به هم بهره رسانی و از یکدیگر پشتیبانی نمی نمایند.

وی ادامه داد: این چالش ها برقرار بود تا اینکه در کشور ما ایده مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به عنوان مهم ترین پل های ارتباطی بین صنعت و دانشگاه و مهم ترین نهادهایی که بتواند بستری برای کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و در نهایت اشتغال جوانان با استعداد و دامن زدن به توسعه منطقه ای در اقصی نقاط کشور شکل دهد.

توفیقی اظهار کرد: خوشبختانه با پا دریافت این مفهوم در نظام علمی کشور این نظام روزبه روز به بلوغ بالاتری رسید و نظام فناوری، نظام نوآوری و نظام تجاری سازی فناوری شکل گرفت و بحث اقتصاد دانش بنیان در برنامه چهارم توسعه وارد شد و از آن به بعد این موضوع به طور جدی در بخش های مختلف خصوصی و دولتی پیگیری می گردد.

وی با بیان این نکته که فضای عمومی علمی، مالی و صنعتی کشور در حال تحول و پیشرفت است، گفت: صدها و هزاران شرکت دانش بنیان و استارتاپ و مراکز نوآوری در کنار پارک های علم و فناوری و مراکز رشد شکل گرفته اند و ده ها هزار نفر از جوانان با استعداد در این استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان مشغول هستند و در شرایط سخت تحریم به یاری صنعت و اقتصاد کشور آمدند.

وی عنوان نمود: در بحث کرونا که بسیاری از کشورهای عظیم را از نظر کمبود تجهیزات زمین گیر کرد، خوشبختانه در کشور بسیاری از تجهیزات مورد احتیاج توسط شرکت های دانش بنیان ساخته و عرضه شد و کمبودی برای مقابله با این ویروس نداریم و این فقط یکی از خدماتی است که این مراکز ارائه می دهند.

رئیس پژوهشکده صنعت نفت، وجود مراکز رشد و پارک های علم و فناوری را عاملی برای شکل دادن به ارتباط بین دانشگاه و صنعت دانست و توضیح داد: شاهد هستیم که مدیران صنایع رویدادهایی را برگزار می نمایند و احتیاجهای فناورانه خود را به دانشگاه عرضه می نمایند، یعنی بخش متقاضی فناوری و نظام عرضه علم و فناوری فعال و زبان مشترک ایجاد شده است.

وی یکی از احتیاجهای صنعت را تجمیع ظرفیت های فکری و استعدادهای خلاق خواند و گفت: مرکز رشد دانشگاه صنعتی قوچان زمینه رشد فعالیت ها در حوزه نفت و گاز را فراهم خواهد نمود و پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان قطب مهم در پژوهش ها و فناوری های صنعت نفت و گاز در کشور، با تجمیع ظرفیت ها و همفکری زمینه گسترش همکاری را فراهم می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5347

به "افتتاح مرکز رشد و فناوری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه قوچان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح مرکز رشد و فناوری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه قوچان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید