احداث 5هزار واحد مسکونی در دستور کار سازمان نوسازی

به گزارش دوست بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- کار مالی در بستر آشفته غیرعادلانه حتماً منجر به فراوری ثروت و رانت برای کسانی که به مدیران نزدیکتر هستند خواهد شد. اگر براساس تجربه جهانی با آسیب شناسی دوره های گذشته، معیارهای عاقلانه را در دستور کار قرار دهیم، برای آینده بهتر و اطمینان بیشتر شهروندان و تعلق خاطر بین مردم و مسئولین باید به سمت شفافیت، نظم و پایبندی به ضوابط پیش برویم. اگر اقدامات و تصمیم های آنی و سلیقه ای اساس کار را تشکیل دهد، در یک مجموعه ای که ذینفعان بسیاری دارد دچار خطا خواهیم شد.

احداث 5هزار واحد مسکونی در دستور کار سازمان نوسازی

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در نشست خبری مجازی این معاونت- 4 اردیبهشت 1400- گفت: کامل کردن نواقص و کاستی های طرح تفصیلی به عنوان سند یا نقشه راه شهر تهران، مد نظر گرفته شد. در طرح تفصیلی، پروژه های موضعی و موضوعی معین شده و شهر تهران دارای ضوابط عام و هر منطقه موضوع پروژه ای تعریف نموده است. تا سال 97 تقریبا 20 طرح موضعی و موضوعی از مجموعه تکالیف طرح تفصیلی شهر تهران به تصویب کمیسیون ماده 5 رسید. با همت سازمان نوسازی، اداره کل شهرسازی و دبیرخانه کمیسیون ماده 5 ظرف 2.5سال گذشته نزدیک به 35 طرح با ارزش به تصویب رسیده است. شاید حدود 10 پروژه دیگر در دستور کار یا ارجاع به کمیسیون ماده 5 باشد. هر کدام از این پروژه ها تأثیر به سزایی در آینده تهران دارد، مانند طرح تفصیلی منطقه 22، بازآفرینی محدوده فدائیان اسلام، چهارباغ فاطمه زهرا (س) در مناطق 18 و 19، طرح کن و فرحزاد و… و برای بسیاری از مراکز بلاتکلیف را معین تکلیف نموده است. اراضی ذخیره شهر تهران که حدود 7 هزار هکتار از زمین های شهر تهران را در بر می گیرد بعد از سال ها معین تکلیف شد و ظرفیت بسیار ارزشمند توسعه ای در اختیار شهر نهاده شد. اگر برای بعضی از این پروژه ها معین تکلیف نمی شد توسعه شهر در جاهایی که دارای ارزش های ویژه هستند مختل می شد و شهر را به جای نوزایی به سوی عقیم بودن می برد و سرمایه ها به ناچار به سمتی که نباید سوق پیدا می کردند . در حوزه سرمایه پروژه های موضوعی و موضعی حل مسائل مردم و ارتقاء کیفیت کامل، اسناد توسعه ای، ایجاد قلمروی عمومی مدنظر نهاده شده شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران اضافه نمود: بحث معماری مبتنی بر معماری ایرانی - اسلامی همیشه در دستور کار نهاده شده است. در این دوره توانستیم محله ای در شهر ری را بازطراحی نموده و مسکن و خانه هایی که در آن محله طراحی شده براساس معماری تاریخی شهر ری شکل بگیرد. در تمام پروژه های سازمان نوسازی در فراوری مسکن برای بهسازی بافت های فرسوده معماری ایرانی- اسلامی مد نظر بوده و بحث کمیت معیار اصلی برای خروجی فعالیت های سازمان نوسازی نبوده است.

وی گفت: در خصوص پروژه های کوچک مقیاس و رونق دهنده محله، سازمان نوسازی شهر تهران اقداماتی در دستور کار خود قرار داد و کارنامه درخشانی در این مورد به جا گذاشت.

عبدالرضا گلپایگانی با اشاره به برج باغ ها و ضوابط جایگزین آن، اظهار کرد: بعد از سال ها برای آن معیار و چارچوب معین شد.

وی اضافه نمود: قلمرو عمومی که در دره اسلام آباد (اوین - درکه) در حال اجرا است بیش از 140هکتار زمین به صورت ظرفیت رود دره های جذاب بود که به دلیل رهاشدگی به یک معضل و مشکل تبدیل شده است. قرار شده که محلی ها آن را تملک نمایند. با تجدید نظر اساسی حق سرپناه را در آن محدوده به رسمیت شناختیم و بیش از 80 درصد فضا را برای توسعه قلمروی عمومی در دستور کار قرار داده و طرح آن به کمیسیون ماده 5 ارسال شده است. این طرح ، تحول بنیادین کیفی ایجاد خواهد نمود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اشاره به موضوع ضوابط و مقررات، پایبندی به آن و اقدامات اجرایی و صدور پروانه منطبق بر اصول طرح تفصیلی اظهار کرد: کار سنگین و بزرگی انجام شد. برای پایداری ضوابط، انضباط بخشی به صدور پروانه تقویت می گردد. صدور پروانه منطبق بر مقررات مصوب کار بزرگی است که در این دوره انجام شد و امروز با اطمینان خاطر می توانیم ادعا کنیم که هیچ پروانه ای مخالف مقررات طرح تفصیلی صادر نمی گردد. روزگاری مدیران شهرداری واهمه داشتند که اگر شهر را به سمت انضباط ببریم امکان مدیریت شهر فراهم نمی گردد. اما این اتفاق رخ داد. در این مورد که ذینفعان بسیاری دارد نواقصی هم وجود دارد. با آسیب شناسی و آنالیز که انجام شد این نواقص برطرف خواهد شد.

معاون شهردار اضافه نمود: کار اقتصادی در بستر آشفته غیرعادلانه حتماً منجر به فراوری ثروت و رانت برای کسانی که به ما نزدیکتر هستند خواهد شد. اگر براساس تجربه جهانی با آسیب شناسی دوره های گذشته، معیارهای عاقلانه را در دستور کار قرار دهیم، برای آینده بهتر و اطمینان بیشتر شهروندان و تعلق خاطر بین مردم و مسئولین باید به سمت شفافیت، نظم و پایبندی به ضوابط پیش برویم. اگر اقدامات و تصمیم های آنی و سلیقه ای اساس کار را تشکیل دهد، در یک مجموعه ای که ذینفعان بسیاری دارد دچار خطا خواهیم شد. هر چقدر به کار کارشناسی و اسناد قانونی پایبند شویم به عدالت اجتماعی نزدیک می شویم.

عبدالرضا گلپایگانی با اشاره به شفاف سازی گفت: برای سهولت صدور پروانه اقداماتی اجرا شده است. امکان صدور پروانه به صورت غیرحضوری در سامانه تهرانِ من فراهم است. مالک فقط باید یک بار به دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کند. از آن به بعد کار به صورت سیستمی انجام می گردد.

تاب آوری در ساخت و ساز

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اشاره به این که مناسب سازی فضاهای شهری در چارچوب شهری برای همه در دستور کار نهاده شده است، تأکید کرد: اقداماتی که در گذشته صورت گرفته با برنامه منسجم تری در دستور کار نهاده شده است. امروز تهران طرح جامع مناسب سازی دارد و هدف آن ایجاد شبکه بهم پیوسته شامل همه فضاها و مسیرهاست که باید مناسب سازی گردد. بعد از مدتی تهران شبکه بهم پیوسته ای دارد که تمام بوستانها، ایستگاه های مترو، میادین میوه و تره بار و ایستگاه های اتوبوس و… مناسب سازی شده اند. طبق آمارها در این دوره اتفاقات جالب توجهی در راستای مناسب سازی در فضاهای مرتبط با شهرداری روی داده است. تهران تا رسیدن به یک شهر مناسب برای همه هنوز فاصله دارد. در بحث مناسب سازی همه نهادها و سازمان های حوزه شهرداری فعالیت کردند.

او بر لزوم ارتباطات مردمی تأکید کرد و اضافه نمود: در برقراری ارتباط بین حوزه های مختلف با مردم، سعی کردیم این ارتباط وسیع تر باشد تا مردم مسائل خود را راحت تر با ما در میان بگذارند.

گلپایگانی به ایمنی و تاب آوری شهر اشاره نموده و گفت: ایمنی شهر یکی از محورهای کلیدی بود که در دستور کار نهاده شد. نزدیک به 800 هکتار بافت فرسوده مصوب شده و به فضاهای صدور پروانه اضافه شد. برخلاف بحران های شهرداری عوارض ساختمانی در بافت فرسوده به صورت رایگان بوده و به همین دلیل اهمیت ایجاد تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده نیز مورد توجه نهاده شد. برای اولین بار طرح بهسازی لرزه ای ساختمان هایی که امکان نوسازی را ندارند، مطرح شد. پروانه بهسازی لحظه ای با یاری مدیریت بحران در دستور کار نهاده شد و به مناطق ابلاغ شده است.

تدوین روال ارسال تذکرهای پی در پی برای گودهای ناایمن

او به گودهای رها شده در شهر تهران اشاره نموده و گفت: شناسایی گودهای رها شده در تهران و ارسال تذکرهای پی در پی برای آن در شهر تهران تدوین شد. با معین بازه زمانی محدود برای گودها و اخطارها و با یاری دستگاه قضایی بسیاری از گودهای پرخطر پر شد. برای جلوگیری از ایجاد گودهای رها شده و خطرساز لایحه ای تنظیم و به شورای شهر ارسال شده است که امیدواریم این لایحه به تصویب برسد.

عبدالرضا گلپایگانی با اشاره به بناهای تاریخی گفت: در سیستم map.tehran.ir مکان ها و رویدادهای تاریخی قابل دسترسی است. مردم می توانند از آنها بازدید نمایند و نقشه حرکت خود را قبل از حضور در این فضاها از روی سیستم تهران من معین نموده و حتی وسایل نقلیه خود را معین نمایند. تهیه طرح تفصیلی ویژه محدوده تاریخی تهران در دستور کار نهاده شده که شامل منطقه 11 و 12 تهران است که این طرح می تواند در ارتقاء کیفیت زندگی و برطرف مسائل مردم این دو منطقه بسیار موثر باشد. امیدوارم این کار که با حمایت و همکاری وزارت میراث فرهنگی در جریان است، هر چه سریع تر محقق گردد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران درباره تاب آوری تأکید کرد: در این دوره لایحه گسل های شهر تهران به طرح تفصیلی اضافه شد و طبق آن روی پهنه های گسلی محدودیت هایی اعمال می گردد. این موضوع از بحران های آینده جلوگیری می نماید.

او با اشاره به این که به جرأت می توان گفت که هیچ ساختمانی بدون مهاربند(وال پست) ساخته نمی گردد، گفت: مهاربند نقش پایداری دیوارهای جانبی در زلزله را ایفا می نماید. بدون مهاربند امکان دارد اسکلت ساختمان مقاوم باشد اما دیوارها بریزد. در زلزله کرمانشاه دیدیم که ساختمان ها سرپا بودند اما ریختن دیوارها خسارت اقتصادی و جانی به مردم وارد کرد. که با اجرای این مهاربند مسائل به حداقل می رسد.

عبدالرضا گلپایگانی با اشاره به همکاری های معاونت شهرسازی و معماری با سازمان آتش نشانی داشت، گفت: مبحث 3 مقررات ملی در ساختمان های زیر 6 طبقه کنترل نمی شد. اما در این دوره این کنترل ها اعمال می گردد. برای این که این موضوع با توقف روبرو نگردد کنترل نقشه های مبحث 3 مقررات ملی در ساختمان را به دفاتر الکترونیک سپرده ایم. کارشناسان آنها برای این کار آموزش دیده اند و خوشبختانه این مقررات به یک روال تبدیل شده است.

توسعه پاتوق های محله ای

او با اشاره به حفظ درختان و فضای سبز، گفت: عملکرد شهرداری تهران در این مورد کارنامه شایسته ای از خود باقی گذاشته است. در بحث فراوری مسکن نزدیک به 5 هزار واحد مسکونی در دستور کار سازمان نوسازی است که به مرحله انعقاد قرارداد برسد. این واحدها در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسید. تقریباً دفاتر نوسازی محلات به عنوان یکی از ارکان توسعه در شهر تهران به ویژه در مناطق ناکارآمد جا افتاده اند و مسائل 180 محله تهران را به صورت محلی آنالیز می نمایند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با بیان این که پروژه های بسیاری در سازمان نوسازی برای انتقال کیفیت زندگی در محلات کم برخوردار در دستور کار واقع شده است، گفت: پاتوق های محله ای، مسیرهای پیاده محور (مانند امیرکبیر)، سوزنبان، بازارچه نائب السلطنه و… در سازمان نوسازی نیز توسط سازمان نوسازی سامان یافته و با گذشت زمان، به این لیست اضافه نموده می گردد. بحث کیفیت در محلات شهر تهران و احساس تعلق به زندگی به عنوان ارکان مورد توجه شهروندان تهرانی مورد توجه نهاده شد.

لزوم اصلاح قانون ماده 100

عبدالرضا گلپایگانی با بیان اینکه تخلفات ساختمانی یکی از نکات کلیدی است که روی آن کار شده است، تأکید کرد: بعد از سال ها که تصویب قانون ماده 100 می گذرد تبصره 7 این ماده مبنی بر نظارت شهرداری و مهندس ناظر است. شاید 30سال گذشته خیلی به این تبصره به صورت جدی توجه نشده است و نظارت بر عهده مهندس ناظر بود. متأسفانه این عدم توجه تبعاتی داشته است و خوشبختانه اقدام کلیدی با همکاری سازمان بازرسی انجام شد. در این اقدام چارچوب شفاف و روشن و سیستماتیک برای نظارت بر ساخت و ساز تبیین شد که نیروی شهربان، شهرسازی در ناحیه، منطقه و معاونت شهرسازی و معماری تقسیم وظایف شفاف و روشنی اجرا شده و با برطرف کردن اشکالات سیستمی مقدمات آغاز این کار و اجرایی شدن آن فراهم شده است. آمار تخلفات ساختمانی به صورت قابل توجهی کاهش یافته است. چون مردم به این واقعیت پی بردند که تخلف در کمیسیون ماده 100 منجر به تخریب و قلع می گردد. در گذشته بعد از ابلاغ آرای ماده 100 امکان توافق وجود داشت اما امکان آن از بین رفته مگر در مواقع استثنایی که قانون به آن اشاره می نماید.

شهرداری تهران مجری قانون ماده 100 است و در سه سال گذشته هیچ نهادی پیگیر اصلاح قانون شهردار ها نبوده است. اصلاح قانون ماده 100 دو بار در شهرداری تهران طی شد و هر دو بار به عنوان لایحه پیشنهادی به کمیسیون زیربنایی دولت ارجاع شد. فعلاً به مجلس رفته و امیدواریم به پایان خوشایندی برسد.

او با اشاره به موضوعات گردشگری که توسط اراضی عباس آباد پیگیری می گردد، گفت: با توجه به محدودیت های اقتصادی شهرداری تهران افتتاح دریاچه هنر در دستور کار نهاده شد. ساختمان باغ هنر نواقصی داشت که کامل شد. جذابیت های گردشگری که در مجموعه فرهنگی عباس آباد وجود دارد به سمت استفاده از ظرفیت های بین المللی معطوف شدیم و عضویت شرکت نوسازی در سازمان گردشگری جهانی و انعقاد تفاهمنامه با اکو و… توجه ویژه ای است که به استفاده از ظرفیت های فراوری شده داریم.

او با بیان این که یکی از حوزه های مهم برنامه سوم شهرسازی بود، گفت: در این راستا معاونت شهرسازی عمدتاً محله محوری را برگزید و توانست کل برنامه سوم توسعه شهر تهران را تابع دیدگاهی کند که با توسعه محله محور برای ارتقا فضای شهری تهران موثر باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: اتفاقاتی که در کمپین نما، دوره های آموزشی، آموزش 150 کارشناس شهرسازی از اقدامات کلیدی و مهم و اثرگذاری است که در حوزه شهرسازی رخ داد. جشنواره ای نیز برای ساختمان برتر در نظر داریم و سالانه به بهترین معماری ها جایزه داده می گردد. این جشنواره سازندگان را ترغیب می نماید که به کیفیت فضای شهری توجه بیشتری داشته باشند.

او با بیان این که در حوزه تدوین ضوابط اقدام مهمی رویداده است، تأکید کرد: تدوین دفترچه ارزش مکانی املاک را انجام دادیم. منطبق بر ارزش ملک و منفعتی که از امتیاز توزیع تراکم به هر ملکی می رسد باید پروانه صادر گردد. این دفترچه در عوارض صدور پروانه 1400 پیش بینی خواهد شد.

مسائل شن چاله های تهران

عبدالرضا گلپایگانی در شرح شرایط شن چاله ها، گفت: 300 هکتار در منطقه 18 معدن شن و ماسه شهر تهران بوده است. در سال 92 طرحی برای آن تهیه و در کمیسیون ماده 5 مصوب شده است. این منطقه شن چاله ها 10 مالک عمده دارد و قرار بود دارایی آنها در یک صندوق مشترک ارزش یابی و نسبت به دارایی شان تقسیم گردد. اما اجرا این طرح با مشکل برخورد کرد و چندین بار با صاحبان اصلی زمین ها تبادل نظر کردیم و عمدتاً درخواست آنها این بود که به صورت انفرادی بتوانند پرونده خود را پیش بروند. تقریباً با تک تک نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد فرمان اجرایی امام (ره) و… تبادل نظر شده و از هر مالک درخواست کردیم که در چارچوب طرح تفصیلی مصوب، طرح پیشنهادی برای زمین خودشان ارائه نمایند. دو مالک طرح خود را ارائه نموده اند. عمدتاً کسانی که زمین مسطح دارند، به دنبال ساخت مسکونی هستند و در کمیسیون ماده 5 به واسطه نگرانی از افزایش جمعیت تهران از کاربری مسکونی استقبال نمی گردد بلکه به گردشگری تمایل بیشتری وجود دارد. به همین دلیل دنبال راهکار های دیگری هستیم. در فدائیان اسلام بعد از این که موضوع در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسید و راه طراحی برای مالکان باز شده است. دو مالک طرح خود را ارائه داده اند که در حال اجرا اقدامات صدور پروانه است. یکی از آنها مرحله اجرا را آغاز نموده است. زمینی از شهرداری تهران بود که طراحی های آن کامل شده و بعد از انجام طراحی به مناقصه گذاشته و شریک آن معین شده است. این پروژه در منطقه 16 واقع شده است و فضاهای شهر برای بازآفرینی باغ آذری استفاده می گردد. گره اصلی فدائیان اسلام باز شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اشاره به خیابان کامل گفت: خیابان کامل توسط حوزه حمل و نقل و ترافیک پیگیری می گردد. مجموعه ای از خیابان هایی که به عنوان خیابان کامل است با معاونت حمل و نقل هماهنگ شد و چند خیابان را در دستور کار قرار دادیم. مثلاً بحث خیابان ولیعصر(عج) به عنوان یکی از طولانی ترین خیابان های شهر تهران، یکی از اهداف مقصد انجام پروژه های خیابان کامل است. رویدادهای خوشایندی در خیابان ولیعصر(عج) اتفاق افتاده است. چند نهاد و سازمان شهرداری در خیابان کامل فعالیت می نمایند.

عوارض چگونه دریافت می گردد؟

او درباره نرخ عوارض و ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد، اظهار کرد: عوارض منطبق بر مصوبات شورای شهر در مناطق به صورت سیستمی سیستم محاسبه می گردد. اما مسئله در خصوص مصوبات موردی کمیسیون ماده 5 وجود دارد. در این کمیسیون بنا به مصلحت هایی که وجود دارد ممکن تعداد طبقات را افزایش دهند با حفظ تراکم و سطح اشغال را کاهش دهند. محتمل است که تراکم آن نسبت به طرح تفصیلی تغییر کند. اما نسبت به ارزش اضافه نموده ای که برای مالک ایجاد می گردد معین تکلیف نشده است. اما شهرداری به مالکان می گوید که نرخ آن عوارض معمولی نیست. وقتی به تصویب کمیسیون ماده 5 می رسد انتظار دارند که عوارض آنها با عوارض معمول دریافت گردد. بهتر بود در مصوبات شورای شهر در خصوص این اتفاق نیز معین تکلیف می شد. اما در شورای شهر نگرانی وجود داشت که نباید اجازه صدور پروانه با تراکم مازاد صادر کنیم. چون شهرفروشی اینجا رخ میدهد که عوارض برای تراکم مازاد چه نرخی دارد؟ یعنی راهی به صورت قانونی برای مازاد تراکم است. اما این توافقی است بین مالک زمین و شهرداری. قانون تأکید نموده اگر مصوبه ماده 5 منجر شد به تراکم مازاد بر پهنه، آن بخش منوط به سرانه های خدماتی است. اگر تراکم مازاد را بدهیم مالک باید سرانه خدماتی آن را تأمین کند. اگر زمینی ندارد که به شهرداری بدهد باید پول بدهد و این مبلغ که از مالک دریافت می گردد دیگر جنس آن عوارض نیست بلکه توافقی است برای تأمین هزینه سرانه های خدماتی. طی چارچوبی این موضوع را در اختیار مناطق قرار داده ایم. در سال 99 تعداد مواردی که اینگونه شد شاید 20 مورد هم نبوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران درباره قانون ماده 100 تأکید کرد: گاهی آرای قطعی ماده 100 در دیوان عدالت اداری با دلایل درست یا نادرست نقض می گردد. اما اصل این است که قانون ماده 100 نواقصی دارد و ارباب رجوع را به سمت جریمه سوق می دهد. این قانون به عنوان ابزار مراقبت از طرح های شهری، کارایی لازم را ندارد. قانون احتیاج به اصلاح جدید دارد. درآمد ناشی از جرایم ماده 100 در شهرداری تهران به یک درصد هم نمی رسد. 85 درصد آرا منجر به قلع و قمع و بازگشت به وضع موجود می گردد. تخلفات ماده 100 با برخورد منجر به جریمه یا قلع و قمع یا بازگشت به وضع موجود می گردد.

او اضافه نمود: تثبیت های که طبق روال گذشته انجام نمی گردد. به عنوان مثال در منطقه 12 و 11 پهنه R250 با 50 درصد وجود دارد. دو طرف ساختمان 60 درصد ساخته شده است. طبق روال گذشته نقشه 60 درصد ساخت با نورگیر پروانه می گرفت و این نورگیرها با نرخ دو برابر عوارض مسدود می شد. در دوره جدید این نوع توافق ها را در شهرداری مناطق به این صورت از بین رفته است و به جز چارچوب تعریف شده بقیه موارد تخلف محسوب می گردد. طبق دستورالعمل کتبی به مناطق اعلام شد کسی اجازه دریافت عوارض بیش از مصوبه شورای شهر را ندارد. توافقات، تسهیلات، عوارض و… به صورت سیستمی می گردد و امکان توافق خارج از ضوابط غیرممکن می گردد.

نهادهای دولتی اجازه فروش ندارند

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران درباره مسکن کوچک اندازه شرح داد: این موضوع به تأیید شورای عالی مسکن رسیده است. پروژه های دولتی ساخت مسکن کوچک اندازه اجازه فروش واحدها را ندارند و فقط به افراد خاص مورد تأیید وزارت تعاون اجاره داده گردد. طرح را می خواستیم به تایید هیئت دولت برسانیم اما وزارت مسکن بیان کرد تجربه ای در دولت دهم داشتیم که پیروز نبوده و نگرانی مسائل اجتماعی را به وجود می آورد. اما تجربه جهانی و شهرسازی ما نشان می دهد که محله های فقیر و غنی جدا نبوده است و دارا و ندار در شهرها در کنار هم زندگی نموده اند. امکان انتخاب به شهروندان با مسکن کوچک مقیاس، ارتقا کیفیت شهری را در پی خواهد داشت.

عبدالرضا گلپایگانی با اشاره به سند راهبردی حریم، تأکید کرد: این سند برای تصویب به شورای شهر ارائه خواهد شد. سند راهبردی که قبلا تهیه شده است. سند ساختاری که کار طرح تفصیلی را می نماید و اجرایی شدن سند راهبردی را در دستور کار قرار داده است. در حریم تهران و تعارض هایی که بین تهران و شهرهای پیرامون وجود دارد، سند راهبردی به تنهایی کافی نیست. تقسیمات کشوری و تقسیم های ناشی از طرح های جامع و تفصیلی در دستور کار نهاده شده است. به نتیجه رسیدیم که راجع به حریم شهرهای پیرامونی شهر تهران تصمیم گیری گردد. ولع برای ساخت و ساز در تهران و شهرهای پیرامون آن وجود دارد. ضوابطی و مجموعه قانونی درهم پیچیده کنونی کافی نیست. امیدوارم سند راهبردی حریم ظرف دو، سه ماه آینده به شورای شهر تهران ارسال گردد.

او درباره فعالیت دفاتر الکترونیک شهر، گفت: عمده ترین فعالیت این دفاتر در حوزه شهرسازی است بنابراین باید زیر نظر حوزه شهرسازی باشند. متأسفانه در سنوات گذشته این موضوع از حوزه شهرسازی خارج و در حوزه برنامه ریزی است. درست است که سبد خدمات متنوعی در دفاتر رخ می دهد اما عمده آن در حوزه شهرسازی است. توقع و انتظار این بود که زیر نظر معاون شهرسازی باشند تا سیاست هایی که برنامه ریزی شده به مرحله اجرا برسد. اما در اقدامات کاهش زمان صدور پروانه و کنترل کیفیت ها و… با آنچه که در شأن مردم هست هنوز فاصله وجود دارد و امیدوارم در این مورد گام های موثرتری برداریم. در چارچوب موجود نیز آنالیز عملکرد دفاتر در حوزه انضباطی با شهرسازی است. با دفاتر متخلف برخورد جدی داشتیم و همین مورد باعث شده که دفاتر مراقبت بیشتری در فعالیت هایشان داشته باشند.

گلپایگانی با اشاره به پروژه های مشارکتی نیز تأکید کرد: بیشتر مشارکت های به وسیله شرکت نوسازی عباس آباد پیگیری می گردد. به عنوان مثال برای پارکینگ فرهنگ به دنبال مشارکت بودیم. اما در اراضی عباس آباد محدودیت داریم که باید براساس طرح مصوب کار را پیش ببریم. سازمان نوسازی شهر تهران نیز پروژه هایی که عمدتاً در موضوع ساخت معوض کار می نمایند، پیگیری می نماید. در معاونت کار مشارکتی نداریم.

سرنوشت پادگان 06

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در پاسخ به سرنوشت پادگان 06 گفت: بعد از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، توافق و تفاهمنامه ای که با ارتش منعقد شد، ارتش تقریباً از ارائه نقشه ها و پیگیری صدور پروانه عقب نشینی کرد. تبادل نظرهای زیادی با ارتش داشتیم. دو نگرانی در این مورد مطرح شده است. بعضی معتقد بودند که این بارگذاری مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری هنوز هم برای محدوده پاسداران بارگذاری زیادی بوده و مسائلی را ایجاد خواهد نمود. اما این موضوع که در کمیسیون ماده 5 مطرح شد، کل جمعیت پذیری محدوده 5 هزار نفر در نظر گرفته شد در حالی که نقشه های اولیه ارتش 3 هزار نفر به محدوده اضافه می کرد و مسئله ای از نظر ترافیک یا بارگذاری در محدوده ایجاد نمی کرد.او اضافه نمود: از سوی دیگر شاید بحث تراکم را بعضی درست تفکیک نمی نمایند. برای حفظ درختان سطح اشغال به شدت کاهش یافت و 2.5 تا 3 هکتار آن بارگذاری می گردد، یعنی 5 درصد از 50 هکتار. با این حساب مجبور بودیم ارتفاع را افزایش دهیم. وقتی می گویند ساختمان 40 طبقه بعضی فکر می نمایند که ساخت و ساز گسترش یافته است. ضمن آن که قرار بر این بود که آثار تاریخی آنجا دست نخورد. اما یکی از نگرانی ها، مدیریت این بناهای تاریخی توسط شهرداری یا ارتش بود.

عبدالرضا گلپایگانی تأکید کرد: ارتش نیز دوست نداشت که مورد نارضایتی مردم گردد. امیدواریم با برطرف نگرانی ها اتفاقی بیفتد که ارزش های تاریخی پادگان و رضایت مردم و درآمدی که ارتش از محل ساخت و سازی روی آن حساب حساب نموده و… به تصمیم درستی برسیم.

چارچوبی برای حذف اعمال سلیقه در کمیته های نما

او با اشاره به کمیته های نما تأکید کرد: کمیته های نما در مناطق تشکیل می گردد و تعداد پرونده هایی که در این کمیته ها معین و قابل رصد است. کمیته های نما اثر خدشه ناپذیری داشتند. اما نقدهای وجود دارد. اعمال سلیقه توسط بعضی کمیته های نما در مناطق مورد انتقاد طراحان نهاده شده است. با تدوین چارچوب ها دنبال کاهش این نگرانی و نقدها هستیم.

ساخت منطقی پارکینگ

عبدالرضا گلپایگانی درباره پارکینگ ها گفت: رویکرد خودرو محوری منجر به این می گردد که وقت و هزینه برای تأمین پارکینگ فضای زیادی را صرف کنیم، بنابراین خودرو محوری باید کاهش یابد. به عنوان مثال طبق مصوبه کمیسیون ماده 5 در یک دانشگاه، فضای پارکینگ آن باید معادل فضای آموزشی باشد. برای خوابگاه دانشجویی نیز این مشکل وجود دارد. به همین دلیل باید بازنگری هایی در ساخت پارکینگ داشته باشیم و امیدواریم که به تصویب کمیسیون ماده 5 برسد. پارکینگ باید هوشمندانه و متناسب با احتیاجهای مناطق مختلف شهر باشد. نباید ضوابط در کل شهر یکسان باشد. سامانه هوشمندی برای محاسبه تعداد پارکینگ در هر پلاک طراحی شده است. این سامانه به زودی به تصویب کمیسیون ماده 5 می رسد.

حریم شهر تهران

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: قانون تقسیمات کشوری اعلام نموده محدوده و حریم شهرها نمی تواند خارج از حوزه تقسیمات کشوری باشد. تهران یک حریم دارد و یک محدوده. در حریم شهر تهران چند شهرستان وجود دارد. یعنی بخشی از اسلامشهر داخل محدوده شهر تهران یا حریم شهر تهران در داخل شهرستان ری است. متأسفانه در وزارت کشور استنباط می نمایند که شهرداری تهران را از ری جدا می نماید. در حالی که شهرداری شهرستان ری از شهرداری منطقه 20 جدا نیست. دوگانگی که بین طرح های کالبدی و شهری وجود دارد در همه کلانشهرها به ویژه در تهران با توجه به ولع ساخت و ساز، مشکل اساسی و کلیدی ایجاد نموده است. تبصره و قانونی اضافه کردیم که کلانشهرها استثنا گردد. این موضوع پس از کمیسیون زیربنایی به هیئت دولت ارجاع شده است. حتی بخش حقوقی ریاست جمهوری در موضوع قیامدشت نیز حق با شهرداری تهران بود. اما این که لایحه به وسیله کمیسیون زیربنایی به مجلس ارائه گردد به تاخیر افتاده است. دغدغه این کمیسیون ایجاد تبعات اجتماعی است در حالی ادامه شرایط موجود در تهران حتما تبعات بیشتری در پی خواهد داشت. هر چقدر تقسیم وظایف شفاف تر باشد، تکلیف مردم روشن است و مسئولیت پذیری و پاسخگویی افراد شفاف تر می گردد. یکی از مسائل کلیدی که در مدیریت حوزه های شهری وجود دارد، اصلاح قوانین و مقررات پیچیده و سخت است که قدرت مانور و انعطاف پذیری طرح ها را از بین برده و مردم را با مشکل روبرو می نماید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 9622

به "احداث 5هزار واحد مسکونی در دستور کار سازمان نوسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث 5هزار واحد مسکونی در دستور کار سازمان نوسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید