3 گام مالی برای پساکرونا ، بهبود فضای کسب و کار های نوین کلید عبور از بحران

به گزارش دوست بلاگ، پیشنهاد می گردد تا قوانینی که این روز ها در حمایت از کسب وکار های کشور قرار است اجرایی گردد، در حوزه کسب وکار های نوپا هم پیاده گردد. ازجمله اینکه بعضی قوانین مرتبط با بیمه، مالیات یا سررسید اقساط در شرایط فعلی باید بازبینی گردد.

3 گام مالی برای پساکرونا ، بهبود فضای کسب و کار های نوین کلید عبور از بحران

گروه اقتصادی خبرنگاران- سید مهدی حاجی آبادی؛ حکایت کرونا از جهاتی بی شباهت به شرایط سیل سال گذشته نیست؛ میزان خساراتی که سیل در مجموع به جای گذاشت رقمی بیش از 30 هزار میلیاردتومان بود، از سویی با تبدیل تهدید به فرصت در بخش هایی از صنعت معادله معکوس شد؛ به عنوان مثال لوازم مورد احتیاج مناطق آسیب دیده در داخل و تداوم فرایند بازسازی، موجب رونق فراوری در بخش هایی از صنایع کشور شد.

در زمان کنونی اولین اولویت جلوگیری از رشد کرونا و حرکت به سمت ریشه کنی این ویروس منحوس از دامان خانوار های ایرانی است؛ اما برای دوران پساکرونا که بیشترین ضربه اقتصادی را به بازار عید نوروز و کسب و کار زد، باید از هم اکنون اندیشید تا بیش از پیش جلو ضرر گرفته گردد.

رئیس بانک مرکزی مدعی شد که گزارش آماری بانک مرکزی حاکی از آن است که درفصل سوم سال 98، رشد اقتصاد غیرنفتی 3. 3 درصد و رشد اقتصادی با نفت در این فصل، 1.2 درصد بوده است. بخش های کشاورزی، صنعت ومعدن و خدمات به ترتیب با 7.8، 7 و 1.2 درصد رشد مثبت در فصل سوم، این رشد اقتصادی را رقم زده اند. بنابراین، در نتیجه عملکرد بخش های مختلف اقتصاد، رشد اقتصادی غیرنفتی کل 9 ماهه معادل 1.3درصد شده است.

فرایند مثبت رشد اقتصاد غیرنفتی در دوران تحریم و حصر عمل در بی عملی روحانی و بروکراسی پیر و فرتوت دولتی، عملا بار از روی دوش بخش های نفتی تر درآمد کشور تا حدودی برداشت.

بروز بیماری اخیر موجب شد در اسفندماه فرایند واردات بیش از صادرات شده و از طرفی درآمد غیرنفتی کشور نیز کاهش یابد؛ پادزهر اقتصادی زهر کرونا، الگوگیری از عملکرد دیگر کشور ها به ویژه چین در کنترل بازار و بازگشت به فرایند مثبت احیای اقتصاد ایران است.

هراس، بی اعتمادی و اقتصادی که نجات یافت

گسترش سریع ویروس کرونا از شهر ووهان چین به ده ها کشور باعث ترس و وحشت گسترده جهانی و همچنین کاهش شاخص بازار سهام چین شد. اما در آنجایی که بعضی بی اعتمادی در بازار ها می بینند، بعضی دیگر آنرا فرصت به حساب می آورند.

چین تمهیدات چندجانبه ای برای مبارزه با ویروس کرونا اجرا کرد تا مانع شیوع این بیماری و معالجه روزافزون افرادی که به آن آلوده شده اند، گردد. با این حال مقامات چینی اقداماتی نیز برای حفاظت از اقتصاد و تقویت تجارت انجام دادند.

دومینیکو فرینی مدیر سرمایه گزارشی شرکت اینوستیک می گوید: ما شرایط را خیلی دقیق زیر نظر داریم و مانیتور می کنیم. بسیار خوشحالیم که مقامات چینی همه اقدامات احتیاطی را انجام می دهند. آن ها خیلی سریع عمل می نمایند.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول در خصوص بازار چین معتقد است محتمل ترین سناریویی که رخ می دهد سناریوی V. شکل است که در آن ابتدا افت قابل توجه فعالیت های اقتصادی و سپس بازگشت سریع و موثر را شاهد خواهیم بود.

بانک خلق چین در اولین اقدام 115 میلیارد یورو نقدینگی در اواسط ماه فوریه به بازار ها تزریق کرد، اقدامی که مورد استقبال سرمایه گذاران نهاده شد و سپس نرخ بهره را به اندازه مناسبی کاهش دادند.

دومینیکو فرینی مدیر سرمایه گزارشی شرکت اینوستیک می افزاید: سرمایه گذاری در بازار ها در یک لحظه تعیین، بحران هایی با خودش به همراه دارد که بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و نوساناتی در پی خواهد داشت. اما تاریخ به شما خواهد گفت که این لحظه تعیین تاریخی، اثربخش ترین زمان برای سرمایه گذاری است و یک فرصت به شمار می رود و بازار چین اکنون چنین فرصت فوق العاده و بلن مدتی برای سرمایه گذاری در اختیار قرار داده است.

ایران باید چه کند؟

خبر درخواست وام 5 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول موجب نگرانی بسیاری از نخبگان از افزایش چتر نئولیبرالیسم و وابستگی بیشتر اقتصادی در دوران پساکرونا با تحمیل سیاست های اقتصادی این صندوق و بانک جهانی بودند.

طبعا این نگرانی با توجه به سابقه تلخ و تاریک این دو نهاد به جاست، راه کار های داخلی و بین المللی دیگری برای گذر از بحران کرونا وجود دارد.

اولین گام فرصت تنفس سه ماهه به کاسبان و صاحبان مشاغل در بازپرداخت تسهیلات و امهال در دریافت اقتصادیات از این گروه ها است.

در همین حال نظام بانکی می تواند مطابق اولویت بندی دولت از میزان ضرر و زیان های وارده بر بدنه صاحبان مشاغل، اقدام به اعطای وام و تسهیلات ارزان قیمت به آن ها کند تا امکان تامین بعضی هزینه ها از جمله پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان برای آن ها فراهم گردد و از زیان بیشتر این واحد های فراوریی جلوگیری به عمل آید.

دوم در بعد کلان هم دولت می تواند با اعطای تسهیلات اعتباری فوری و استفاده از سایر ابزار های تامین اقتصادی فوری جز روش های تامین اقتصادی سریع هستند به یاری صاحبان مشاغل بشتابد. این تسهیلات می تواند خیلی سریع پرداخت گردد تا جهت اتخاذ سیاست ها و انجام اقداماتی برای رسیدگی به شرایط اضطراری مانند شیوع ویروس کرونا یاری کند.

سوم در شرایطی که بسیاری از افراد از ترس ابتلا به ویروس کرونا به سرکار نمی فرایند و مردم مدام تشویق به قرنطینه خانگی می شوند، دولت می تواند از کسب وکار های نوپا در زمینه ایمن سازی، آموزش، فروش و ارائه کالا ها خدمات به مردم استفاده کند و خلأ هایی را که به دلیل عدم مراجعه حضوری میان صاحبان کسب وکار ها و مشتریان آن ها پیش آمده، جبران کند.

عمده چالش کسب وکار های نوین همان مشکلاتی است که فعالان اقتصادی در فضای کسب وکار با آن روبرو هستند. تا زمانی که فضای کسب وکار بهبود نیابد، نمی توان انتظار رونق استارت ها را داشت. در همین زمینه پیشنهاد می گردد تا قوانینی که این روز ها در حمایت از کسب وکار های کشور قرار است اجرایی گردد، در حوزه کسب وکار های نوپا هم پیاده گردد. ازجمله اینکه بعضی قوانین مرتبط با بیمه، اقتصادیات یا سررسید اقساط در شرایط فعلی باید بازبینی گردد.

در این شرایط لازم است که کارفرما ها به خصوص کارفرما های دولتی بند اضطرار را در قرارداد های خود فعال نمایند یا حداقل یک تا دوماه به قرارداد هایی که مهلت تحویل کالا یا خدمات آن ها گذشته، زمان اضافه داده گردد تا فعالان اقتصادی بتوانند مجدد به کار خود برگردند و ثبات قبل را در پیش گیرند.

در حالی که شرکت های فعال در ایران با وجود چالش های موجود کوشش دارند تا اعتماد را بازگردانند پیغام روشن است: چنین بحرانی باید باعث ایجاد همبستگی گردد و نه بدنام سازی.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4026

به "3 گام مالی برای پساکرونا ، بهبود فضای کسب و کار های نوین کلید عبور از بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 گام مالی برای پساکرونا ، بهبود فضای کسب و کار های نوین کلید عبور از بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید