2 طرز تهیه مرغ سرخ نموده زعفرانی به روش رستورانی

به گزارش دوست بلاگ، طرز تهیه مرغ سرخ نموده زعفرانی به روش رستورانی را بلد هستید؟ درست کردن چلو مرغ سرخ شده معمولاً یکی از محبوب ترین شیوه های طرز تهیه مرغ زعفرانی است که پیشنهاد می کنیم آن را در فهرست برای مهمانی و دورهمی حتما این غذا با مرغ را جا دهید. در این مقاله از در قصد داریم طرز تهیه مرغ مجلسی سرخ شده بدون رب را به شما آموزش دهیم.

2 طرز تهیه مرغ سرخ نموده زعفرانی به روش رستورانی

مواد لازم برای درست کردن مرغ زعفرانی سرخ شده بدون رب (برای 2 نفر)

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
ران مرغ یا سینه مرغ2 تکه
پیاز (برای پیاز داغ)2 عدد میانه
سیر (برای سیر داغ)1 حبه
دارچین، پودر آویشن، پودر زنجبیل، زردچوبه، نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
زعفران (دم نموده غلیظ)4 قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنیبه میزان کافی
برنجبرای سرو مرغ سرخ نموده زعفرونی

مدت زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

مدت زمان پخت مرغ سرخ نموده زعفرانی: 70 دقیقه

مراحل طرز تهیه مرغ زعفرانی ساده (روش اول)

این مرغ رستورانی سرخ شده هواداران بسیاری دارد. برای تهیه مرغ زرد و سرخ نموده مجلسی بدون رب مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ نیم پز کردن مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ سرخ نموده زعفرانی بدون رب بهتر است مرغ ها را برای چند دقیقه در آب بجوشانید. این کار به خوش طعم تر شدن و پخت بهتر طعم مرغ یاری می نماید. برای این کار یک عدد از پیازها را به خوبی بشویید. سپس آن را به 4 قسمت تقسیم کنید. میزانی آب داخل قابلمه بریزید و پیازها را به آن اضافه کنید. اجازه دهید آب به جوش بیاید، سپس تکه های مرغ را به آب در حال جوش اضافه کنید.

بعد از چند دقیقه کف و خونابه هایی که روی سطح آب ایجاد شده است، را با یاری یک ملاقه خارج کنید. اجازه دهید مرغ برای چند دقیقه به همراه پیاز نیم پز گردد. اگر بوی پختن مرغ در مرغ سرخ شده رستورانی، اذیت تان می نماید، می توانید در این مرحله هم کمی دارچین و زردچوبه به مرغ اضافه کنید. بعد از اینکه مرغ های نیم پز شد، باید مرغ ها را از قابلمه بردارید.

در صورت تمایل می توانید برای خرید ران و سینه مرغ، دارچین و زردچوبه به صورت حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن سیر و پیاز

در این مرحله از طرز تهیه مرغ سرخ شده رستورانی، یک عدد پیاز دیگر را خوب بشویید. پوست آن را جدا کنید و به صورت حلقه ای یا خلالی درشت خرد کنید. سیر را نیز به خوبی بشویید و پوست آن را جدا کنید. سیر را با چاقو به چند تکه تقسیم کنید. حالا یک ماهیتابه روی حرارت قرار دهید. میزانی روغن سرخ کردنی به ماهیتابه اضافه کنید. اجازه دهید روغن داغ گردد.

بعد از داغ شدن روغن پیاز و سیر خرد شده را به آن اضافه کنید. سپس کمی زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، پودر زنجبیل و آویشن به سیر و پیازها اضافه کنید و سرخ کنید.

شما می توانید خرید انواع روغن سرخ کردنی، فلفل سیاه، آویشن، پودر زنجبیل، سیر داغ آماده و پیاز داغ منجمد آماده را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های انجام دهید.

مرحله سوم؛ سرخ کردن مرغ مجلسی

بعد از اینکه پیاز کمی سبک شد و بوی ادویه ها بلند شد، می توانید تکه های مرغ نیم پز شده را به روغن اضافه کنید. برای خوش عطر و رنگ شدن مرغ ها کمی نمک و زعفران دم نموده به آن اضافه کنید. سپس شعله گاز را کم کنید. درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید مرغ ها یا دمای پایین آب بیندازند و با آب خودشان پخته شوند.

به طور معمول پخت مرغ به این شیوه حدود 1 ساعت طول می کشد و معمولاً اگر شعله گاز کم باشد، احتیاج به اضافه کردن آب ندارد. فقط ضروری است چند بار به مرغ ها سر بزنید و آن ها را زیر و رو کنید تا هر دو طرف مرغ به خوبی پخته گردد.

در این روش مرغ زعفرانی سرخ شده، چون مرغ به آرامی با آب خودش پخته و سرخ می گردد، معمولاً طعم فوق العاده ای پیدا می نماید و در عین حال به روغن بسیار کمی احتیاج دارد. باید مرغ را تا زمانی که آب آن به طور کامل تبخیر گردد روی گاز قرار دهید تا در نهایت با همان روغن داخل تابه سرخ گردد.

در صورت تمایل می توانید برای خرید نمک و زعفران به صورت حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله چهارم؛ سرو کردن مرغ زعفرانی رستورانی

در آخرین مرحله از طرز تهیه مرغ زعفرانی رستورانی و بدون رب این مرغ زعفرونی خوشمزه را سرو کنید. این مدل مرغ سرخ نموده، معمولاً به صورت زرشک پلو با مرغ یا با سرو می گردد و طعم بی نظیری دارد.

نکته: شما می توانید این شیوه درست کردن مرغ را بدون مرحله اول یعنی نیم پز کردن مرغ نیز انجام دهید. برای این کار تنها ضروری است از تکه های کوچک تر مرغ بهره ببرید یا روی مرغ های درشت با چاقوی تیز چند برش عمیق بزنید تا به خوبی پخته شوند.

در صورت تمایل می توانید برای خرید برنج به صورت حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مواد لازم مرغ مجلسی سرخ نموده زعفرانی به سبک رستوران (برای 4 نفر)

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
مرغ4 تکه (ران یا سینه)
پیاز1 عدد بزرگ
سیر4 حبه
زعفران (دم نموده غلیظ)نصف لیوان فرانسوی دسته دار
فلفل دلمه1 عدد
نمک و فلفل سیاهاز هر کدام 1 قاشق چای خوری
زردچوبه و دارچینبه میزان لازم
روغن مایع پخت و پزنصف لیوان فرانسوی دسته دار
آبلیمو یا آب لیموترش تازه1 قاشق غذاخوری
آب مرغ یا عصاره مرغ1 و نیم لیوان فرانسوی دسته دار
روغن سرخ کردنی و کرهبه میزان کافی

مدت زمان آماده سازی مواد: 1 ساعت

مدت زمان پخت مرغ زعفرانی سرخ نموده و آبدار: 70 دقیقه

مراحل طرز تهیه مرغ زعفرانی آبدار و سرخ شده (روش دوم)

با مراحل طرز پخت مرغ فوق العاده خوشمزه و زعفرانی همراه ما باشید.

مرحله اول؛ مزه دار کردن مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه مرغ سرخ نموده زعفرانی بدون رب به این روش باید ابتدا مرغ ها را مزه دار کنید. برای این کار تکه های مرغ را در یک طرف بزرگ بریزید. سپس پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و سیرها را نیز رنده کنید و به مرغ اضافه نمایید.

میزانی نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین هم به مرغ بزنید. حالا روغن مایع و آبلیمو یا آب لیمو ترش تازه نیز به تکه های مرغ اضافه کنید. کمی زعفران دم نموده نیز به مرغ بزنید تا مرغ شما خوش عطر و طعم گردد. مرغ را خوب با مواد ترکیب کنید. سپس یک فلفل دلمه را خرد کنید و به مرغ اضافه کنید. روی ظرف مرغ را بپوشانید و برای 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی مزه دار گردد.

بیشتر بخوانید: روش های مختلف طعم دار کردن مرغ

مرحله دوم؛ اضافه کردن آب مرغ

در دومین مرحله از طرز تهیه مرغ رستورانی سرخ شده، برای مهمانی باید آب مرغ یا را به مرغ های مواد زده و طعم دار شده اضافه کنید.

اگر به آب مرغ دسترسی ندارید می توانید از یک عدد عصاره مرغ ترکیب شده در 1 و نیم لیوان آب جوش بهره ببرید.

در صورت تمایل خرید عصاره مرغ را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های انجام دهید.

مرحله سوم؛ پختن مرغ زعفرانی با آب مرغ

در این مرحله، مرغ را به همراه آب مرغ داخل قابلمه بریزید. اجازه دهید مرغ با آب مرغ نیم پز گردد. در این روش چون مرغ به همراه آب مرغ و زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و نمک پخته می گردد، طعم بسیار لذیذی پیدا می نماید. اگر عصاره مرغ استفاده می کنید در اضافه کردن نمک احتیاط کنید.

مرحله چهارم؛ سرخ کردن مرغ زعفرانی بدون رب

بعد از پختن مرغ باید آن را از داخل آب مرغ بردارید. حالا میزانی روغن سرخ کردنی یا ترکیب کره و روغن را به ماهیتابه اضافه کنید. اجازه دهید روغن کاملاً داغ گردد. سپس مرغ را در روغن داغ بگذارید و سرخ کنید. در این مرحله نیز می توانید به مرغ کمی ادویه و در صورت احتیاج زعفران دم نموده بزنید تا طعم بیشتری بگیرد.

مرحله آخر: سرو مرغ سرخ نموده زعفرانی

بعد از سرخ کردن مرغ آن را سرو کنید. این مدل مرغ را معمولا به صورت چلو مرغ سرو می نمایند.

نکات مهم در طرز تهیه مرغ سرخ نموده زعفرانی بدون رب

  • برای تفت دادن مرغ سرخ نموده بدون رب در روش اول هم می توانید به جای روغن از میزانی کره نیز بهره ببرید. این کار موجب می گردد تا مرغ شما عطر و طعم بهتری پیدا کند.
  • اضافه کردن میزانی فلفل دلمه خرد شده در مرحله سرخ شدن مرغ عطر بسیار دلپذیری به آن می بخشد.
  • در طرز تهیه مرغ رستورانی سرخ شده و بدون رب می توانید هم ران مرغ و هم سینه مرغ بهره ببرید. اگر از ران مرغ بهره ببرید مرغ زعفرانی شما آبدارتر می گردد.
  • اگر نگاهی به چند فیلم طرز تهیه مرغ زعفرانی سرخ نموده در اینترنت بیندازید، متوجه می شوید که بسیاری از افراد در طرز تهیه مرغ مجلسی به جای اینکه ابتدا مرغ را نیم پز نمایند، اول آن را کمی سرخ می نمایند. سپس به مرغ، میزانی آب اضافه می نمایند تا مرغ پخته و در نهایت در روغن خودش گردد. این روش هم برای طرز تهیه مرغ رستورانی بسیار مناسب است و غذا طعم و ظاهر مناسبی پیدا می نماید.

فوت و فن های خوشمزه شدن مرغ سرخ نموده مجلسی و زعفرانی

مرغ را اول بپزیم یا سرخ کنیم؟

اگر می خواهید یک مرغ خوشمزه و مجلسی زعفرانی به روش رستورانی درست کنید، بهتر است ابتدا مرغ را به صورت کامل یا تکه ای بپزید و سپس، سرخ کنید. برای پختن مرغ کافی است آن را همراه با میزان کمی روغن، پیاز و سیر خرد شده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم نموده داخل تابه قرار دهید. درب تابه را ببندید و پس از چند دقیقه شعله را کم کنید تا مرغ همراه با آب پیاز کاملا بپزد. در صورت لزوم، می توانید به میزان یک لیوان دسته دار فرانسوی آب جوش به تابه اضافه کنید و اجازه بدهید مرغ کاملا پخته و جا افتاده گردد. در نهایت، می توانید آن را مطابق میل تان و به یکی از روش های بالا سرخ کنید.

برای نرم شدن مرغ چه کنیم؟

برای نرم شدن مرغ در وهله اول باید مرغ مرغوب، تازه و باکیفیت تهیه کنید. قبل از پخت هم ضروری است مرغ یخ زده را کاملا دیفراست نموده و قبل از هر کار دیگری با پیاز، نمک و ادویه های دلخواه مرینیت کنید. اضافه کردن میزانی آب لیموترش تازه یا آبلیموی بازاری، چند قاشق سرکه و حتی میزانی ماست هم می تواند به نرم شدن گوشت مرغ یاری کند. بنابراین، هر یک از این مواد را همراه با باقی ادویه ها به مرغ خام بیفزایید؛ سپس، حدود نیم ساعت منتظر بمانید تا مواد به خوردش بروند.

دلیل وا رفتن مرغ چیست؟

بعضی از افراد برای پختن مرغ از میزان زیادی آب استفاده می نمایند یا آن را داخل زودپز قرار می دهند تا سریع تر بپزد. با انجام این کارها ممکن است مرغ کاملا وارفته گردد. ضمناً، افزودن میزان زیادی آبلیمو، سرکه یا ماست و طولانی کردن زمان استراحت مرغ در این مواد هم می تواند از دلایل وارفتن آن باشد.

دلیل سیاه شدن مرغ بعد از پخت چیست؟

تازه نبودن و نامرغوب بودن مرغ می تواند از اصلی ترین دلایل سیاه شدن آن بعد از پخت باشد. را می دانید؟ در عین حال، روش برش دادن مرغ هم ممکن است در این امر بی تاثیر نباشد. درواقع، شما باید مرغ را به گونه ای برش دهید که استخوان ها خرد نشده و مایع داخل آن ها خارج نگردد. برای این منظور، پیشنهاد می کنیم مرغ را درست از روی مفاصل برش دهید. در هنگام پخت هم پیشنهاد می کنیم هرگز مرغ را به صورت پشت و رو در داخل قابلمه قرار ندهید. در غیر این صورت، خونابه وارد بافت مرغ شده و موجب سیاه شدن رنگ آن می گردد.

دلیل سفت شدن مرغ پخته چیست؟

هر چه مرغ جوان تر باشد، گوشتش لطیف تر و نرم تر است. بنابراین، مرغ های پیر و تخم گذار معمولا گوشت سفتی دارند. به این ترتیب، در وهله اول توصیه می کنیم مرغ را از فروشگاه های معتبر بخرید. ضمناً، مرینیت نکردن مرغ با پیاز و انواع ادویه ها و استراحت ندادن به آن هم می تواند از دیگر عوامل موثر در سفت شدن گوشت آن باشد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 8 خرداد 1403 بروزرسانی: 8 خرداد 1403 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 19246

به "2 طرز تهیه مرغ سرخ نموده زعفرانی به روش رستورانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه مرغ سرخ نموده زعفرانی به روش رستورانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید