10 عادت مؤثر برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه

به گزارش دوست بلاگ، شما هم جزء افرادی هستید که در طول روز زمان زیادی را در آشپزخانه خود سپری می کنید و در آخر با حجم زیادی از به هم ریختگی و شلوغی روبرو می شوید؟ یکی از نقاط اصلی خانه که باید همواره تمیز نگه داشته گردد، آشپزخانه است. همان طور که می گویند، آشپزخانه قلب هر خانه است و بیشترین رفت و آمد را در هر خانه دارد. تمیز نگه داشتن آشپزخانه یکی از نکته های مهم خانه داری است.

10 عادت مؤثر برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه

با به کار بردن نکات زیر مجبور نیستید تا زمان زیادی را برای تمیز کردن آشپزخانه خود صرف کنید. در ادامه خواهید خواند که چگونه آشپزخانه خود را همواره تمیز نگه دارید بدون اینکه مجبور باشید هر روز وقت زیادی را صرف تمیز کردن آن کنید. عادت های ساده و مؤثری که می توانید انجام دادن آن ها را به طور روزمره تمرین کنید. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

1. آشپزخانه خود را خلوت کنید

وجود تعداد زیادی از وسایل برقی و غیر برقی روی پیشخوان ها و کابینت ها می تواند فضای آشپزخانه را به هم ریخته و آشفته به نظر برساند. با قرار دادن تنها چند وسیله پرکاربرد در پیشخوان آشپزخانه، به نظر می رسد کل فضا تمیز و بدون شلوغی است.

با توجه به میزان کاربرد و استفاده خود از هر وسیله می توانید یک غذاساز یا قهوه ساز، یک جعبه نان، چند شیشه ادویه، مجموعه چاقوهای آشپزخانه و وسایل پرکاربرد دیگری را روی کابینت ها قرار دهید. این ها کاملا به سبک دکوراسیون و میزان استفاده شما از هر وسیله بستگی دارد. برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه، هر چیز اضافه دیگری را از جلوی چشم خود بردارید و داخل کابینت ها قرار دهید تا از ایجاد آشفتگی و به هم ریختگی آشپزخانه جلوگیری گردد.

  • انواع چاقوی آشپزخانه و کاربردهای آن ها

2. یک فضای مخصوص برای کاغذها و قبض های خود داشته باشید

این روزها قبض ها، نامه ها، برگه های تبلیغاتی و کاغذهای یادداشت تمایل زیادی به جمع شدن در پیشخوان آشپزخانه ها، میزهای غذاخوری و فضای ورودی خانه دارند. به محض دریافت یک نامه از صندوق پستی، رسیدن یک قبض یا یک برگه تبلیغاتی جدید، آن ها را در جایی که از قبل معین نموده اید قرار دهید. با اجرای این سیستم سازماندهی، فقط اسنادی را که مهم هستند نگهداری می کنید و در صورت احتیاج نداشتن به اسناد، آن ها را کنار می گذارید. در نتیجه، مانع از تجمع این کاغذها در فضای آشپزخانه و یا هر مکان دیگری از خانه خود خواهید شد.

3. سطوح آشپزخانه را به طور مداوم پاک کنید

برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه، پس از آماده سازی یک وعده غذایی یا میل کردن آن، حتما سطوح مختلف را پاک کنید. اجازه ندهید به جامانده غذا و یا لکه های کثیف برای مدت طولانی روی سطوح آشپزخانه شما باقی بماند. تنها داشتن یک اسپری پاک نماینده سطوح، همه آن چیزی است که برای تمیز نگه داشتن سطوح از لکه ها و میکروب ها لازم دارید.

4. ماشین ظرفشویی را یک بار در روز روشن کنید

اگر در طول روز ظرف های نشسته زیادی دارید و هر بار ماشین ظرفشویی به سرعت پر می گردد، برای خالی کردن آن و شست وشوی ظرف ها برنامه بریزید. مثلا هر روز صبح بعد از خوردن صبحانه، ماشین ظرفشویی را روشن کنید و قبل از رسیدن به وعده ناهار تمام ظرف های خود را بشویید. به این ترتیب می توانید ظرف های کثیف و به جا مانده از وعده های ناهار و شام را مستقیم داخل ماشین ظرفشویی بگذارید بدون اینکه چیزی در سینک ظرفشویی شما باشد. این برنامه ریزی به تمیز نگه داشتن آشپزخانه شما یاری خواهد نمود.

5. سطل زباله را از چشم دور نگه دارید

یکی دیگر از راه های تمیز نگه داشتن آشپزخانه این است که سطل زباله خود را در مکانی قرار دهید که از جلوی چشم دور باشد. برخی از آشپزخانه ها به گونه ای طراحی شده اند که سطل زباله درست در یکی از کابینت ها قرار می گیرد.

اگر فضای کمی دارید و مجبور هستید که سطل زباله خود را در فضای داخلی آشپزخانه قرار دهید، از یک سطل زباله با ظاهری زیبا بهره ببرید و آن را در محلی از آشپزخانه خود قرار دهید که کاملا مناسب اندازه آن باشد. حتما سطل زباله ی خود را به طور منظم خالی کنید و آن را تمیز نگه دارید. زباله ها تمایل زیادی به بدبو شدن در مدت زمانی کوتاه دارند.

6. از ظرف های ذخیره سازی بهره ببرید

داشتن چند نوع مختلف از ظروف ذخیره سازی مواد غذایی، یکی از نکات تمیز نگه داشتن آشپزخانه است. از این ظرف ها برای نگهداری مواد غذایی داخل یخچال و یا بیرون از آن بهره ببرید. در این صورت به جای آنکه انواع مواد غذایی در بسته بندی و یا پاکت های مختلف قرار بگیرند و ظاهر آشپزخانه شما را شلوغ نمایند، همه چیز به طور منظم و یکسان در ظروف معین قرار خواهد گرفت. ظروف نگهداری در آشپزخانه، نگهداری از مواد غذایی را هم ساده تر خواهد نمود.

7. برای هر چیزی یک مکان معین معین کنید

مطمئن شوید که همه وسایل آشپزخانه ی شما یک جای معین و دائمی دارند. در این صورت داشتن یک آشپزخانه همواره تمیز برای شما آسان است، زیرا جابه جایی همه چیز بسیار ساده و سریع خواهد بود.

8. از مواد تمیز نماینده بهره ببرید

از موادی که به تمیز نگه داشتن آشپزخانه شما یاری می نماید، می توان تمیز نماینده شیشه، تمیز نماینده سطوح، مایع ضد عفونی نماینده و تمیز نماینده همه کاره را نام برد. اگر سطوح آشپزخانه شما از جنس سنگ یا گرانیت است، هر ماه یک بار، پیشخوان های آشپزخانه خود را با اسپری مخصوص گرانیت تمیز کنید تا به حفظ تمیزی و درخشش آن ها یاری کنید. برای تمام مواد تمیز نماینده یک جای به خصوص در آشپرخانه معین کنید تا دسترسی به آن ها آسان باشد؛ به عنوان مثال در زیر سینک ظرفشویی. می توانید از محلول های تمیزنماینده خانگی و دست ساز هم بهره ببرید.

  • 19 ترفند برای تمیز کردن خانه با مواد طبیعی

9. یخچال خود را تمیز کنید

بعد از رفتن به فروشگاه و خرید مواد لازم، یخچال خود را خالی کنید و قبل از قرار دادن مجدد مواد غذایی، میوه و سبزیجات در آن، تمیزکاری خوبی انجام دهید. قبل از پر کردن یخچال با مواد مختلف، سطوح آن را پاک کنید. هر ماه حداقل یک بار، کشوهای یخچال را با مواد شوینده مناسب شست وشو دهید.

مواد غذایی را به طور منظم و جداگانه نگه دارید. داشتن یک یخچال تمیز به تمیز نگه داشتن آشپزخانه یاری زیادی خواهد نمود. برای هر ماده غذایی یک جای معین در یخچال خود معین کنید. به یاد داشته باشید؛ همه چیز یک جای معین دارد.

10. قبل از خواب آشپزخانه را مرتب کنید

برخی از افراد اعتقاد دارند که بیدار شدن در خانه ای تمیز به آن ها یاری می نماید تا با انرژی بیشتری روز خود را آغاز نمایند و کارهای روزانه خود را انجام دهند. شما می توانید یک عادت بسیار ساده را در برنامه روزمره خود وارد کنید؛ قبل از خواب، آخرین مکانی که به آن سر می زنید آشپرخانه شما باشد.

مطمئن شوید که هر شب سینک ظرفشویی خالی از ظرف است، سطل زباله خالی است، پیشخوان ها مرتب و تمیز هستند و هیچ چیز اضافه ای در آشپزخانه شما قرار ندارد. با این روش یا شما قبل از خواب آشپزخانه خود را مرتب می کنید یا صبح را با یک آشپزخانه نامرتب آغاز می کنید.

در خاتمه

ممکن است که انجام این عادت ها سخت و دور از دسترس به نظر برسند. اما، اگر اجرای برخی از این عادت ها را هم آغاز کنید، تفاوت را مشاهده خواهید کرد. همه این عادت ها را به طور روزانه انجام دهید تا بعد از مدتی جز برنامه همیشگی شما قرار بگیرند. برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه هرچه بیشتر این موارد را پیاده سازی کنید، دیگر مجبور به انجام کار بیشتری نخواهید بود، زیرا همه چیز در جای خود قرار خواهند گرفت.

منبع: How To SIMPLIFY

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 9198

به "10 عادت مؤثر برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 عادت مؤثر برای تمیز نگه داشتن آشپزخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید