یلدای 1399؛ دور از هم برای طلوع مهر دعا کنیم

به گزارش دوست بلاگ، یلدا شب آیینى ایرانیان، طولانی ترین شب سال و از کهن ترینِ جشن ها که طبق آداب و رسوم برجای مانده از گذشته، آن را گرامی می داریم. یلدا به وقت غروب آفتاب آخرین روز پاییز تا طلوع خورشید نخستین روز زمستان است که ریشه در عاطفه احساس و مناسبت های جان بخش فرهنگی و اجتماعی مردم ایران زمین دارد. به اعتبار فهم زیبای اسطوره ای از گردش ایام و رویارویی با بلندترین شب سال، همواره جشن رویش و میلاد به زمانی برای همنشینی و شادمانی برگزیده می شود. آیینی نکو که آن را از دور و نزدیک، دارا و ندار، پیر و جوان و سنتى و متجدد عزیز می دارند و درهمه سال ها و قرن ها، گرما و نشاط را بر سرما و پژمردگی چیره کرده است.

یلدای 1399؛ دور از هم برای طلوع مهر دعا کنیم

اما الان زمانه ای دیگر شده است؛ زندگی مردم قبل از آغاز طاعون به شکل وحشتناکی آرام و معمولی بود، هیچ کس حواسش به زندگی نبود تا اینکه طاعون همه را بیدار کرد. سخن آلبرکامو در کتاب طاعون تصویر واقعی از امروز زندگی با کرونا همین است؛ کرونا باعث شده درباره داشته ها، دانسته ها و زیسته های خویش تأمل کنیم. شاید تغییر عادت های فردی و اجتماعی در صدر نگرش ها و رفتارهای انسانی و اجتماعی قرار گیرد.

امروز وقت انتخاب کردن است. هشدارهای علمی هم به لزوم انتخاب تاکید دارد. طبق یکی از جدیدترین تحقیقات دانشمندان که در نشریه علمی نیچر و پایگاه اطلاع رسانی Nature Human Behavior منتشر شده است از عوامل مؤثر بر پیشگیری از بیماری ناشی از ویروس کرونا، می توان لغو دورهمی های کوچک و به عبارتی دورهمی های خانوادگی با احتمال 83 درصد را برشمرد.

باید در روزگار اپیدمی و پاندمی بیماری ناشی از ویروس کرونا طور دیگری رفتار کرد. روزگاری متفاوت با همه آن روزها و سال های گذشته آغاز شده است. ویروسی کوچک و نوظهور همه سنت ها، آداب و شیوه های زندگی را در معرض تهدید و تغییر قرار داده است. در دوران کرونا جهان شناخته شده، فرو ریخته و جهانی دیگر در حال زایش است؛ اگرچه در این جهان یلدا به فراموشی نخواهد رفت. به گفته سعدی شیرین سخن نه صورتیست مزخرف عبارت سعدی/ چنانکه بر در گرمابه می کند نقاش.

اما حالا وقت انتخاب است، انتخاب عواطف و ادراکات نو و پذیرش راه ها و رسوم متفاوت از دیروز. همان دیروزی که برای ما عزیز بود و مایه حیات اجتماعی. باید دغدغه جان انسان داشت و در مقابله کرونا ایستاد. امروز بزنگاه رهایی از چنگال رسوم زندگی در عین وفاداری به اهداف آن است؛ حیات بخشی، نشاط و سلامتی با دوری از هم ولی در کنار هم بودن.

ما هم امروز دعوتیم به منصرف نشدن از طلوع مهر در اوج ظلمت و تاریکی و تذکر این حقیقت که در تاریک ترین زمانه و آن هنگام که احساس می کنیم اوضاع از این بدتر نمی شود هم تولد یک پرتو نحیف روشن تومار تاریکی را در هم خواهد پیچاند. اما امروز برای سلامت فردا باید ترک عادت کرد که طلوع مهر این است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 8251

به "یلدای 1399؛ دور از هم برای طلوع مهر دعا کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یلدای 1399؛ دور از هم برای طلوع مهر دعا کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید