گنبد هارونیه ؛کهن ترین مکان تاریخی شهر باستانی توس، عکس

به گزارش دوست بلاگ، بعید است گردشگری به توس سفر کند و از دیدن نماد این شهر باستانی غافل گردد: گنبد هارونیه، بنایی افسانه ای با قدمتی هزار ساله که از بلاهای طبیعی، حملات بیگانگان و پستی و بلندی های تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان جان سالم بدر برده تا درس استقامت را به ما بیاموزد؛ بنایی با معماری ساده اما شکوهمند، به رنگ خاک اما زیباتر از هر گنبدی زرین، بنایی آرمیده در بهترین جای این سرزمین کهن، در جوار تربت مقدس پدر ادبیات ایران، فردوسی پاکزاد.

گنبد هارونیه ؛کهن ترین مکان تاریخی شهر باستانی توس، عکس

چرا بازدید از گنبد هارونیه پیشنهاد می شود؟

زیباترین و کهن ترین مکان تاریخی شهر باستانی توس محسوب می شود.

تاریخچه مبهم و مرموزی دارد و اسرار نهفته بسیاری را در دل خود جای داده است.

در نزدیکی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی قرار گرفته است و امکان بازدید از مقبره بزرگترین شاعر کشورمان را برای بازدیدنمایندگان میسر می سازد.

پس اگر با بلیط هواپیما مشهد به این شهر زیبا سفر کردید، حتما به توس سربزنید و از زیبایی های آن هم بازدید کنید.

تاریخچه گنبد هارونیه

گنبد هارونیه از اماکن تاریخی کشورمان است که شبهات بسیاری در خصوص تاریخ احداث آن وجود دارد. هیچ باستان شناس و مورخی هنوز پیروز نشده است که تاریخ دقیق ساخت این بنای شکوهمند را بیان کند: بعضی از کارشناسان معتقدند این مکان در قرن هفتم هجری احداث شده و بعضی دیگر قدمت آن را به دوران پیش از اسلام نسبت می دهند. جالب است بدانید که عده ای از مردم نیز به دلیل نام این بنا تصور می نمایند که گنبد هارونیه در زمان پنجمین خلیفه عباسی، هارون الرشید احداث شده است؛ اما حقیقت این است که هارون الرشید زمانی که قصد داشت برای سرکوب اعتراضات مردم راهی خراسان شود، در طول سفر بیمار شد و در توس جان باخت.

او در طول حیات خود هیچگاه فرصت ساخت چنین بنای باشکوهی را نیافت. اما چیزی که همگی محققان بر سر آن توافق نظر دارند این است که بنای گنبد هارونیه پس از حمله مغول به ایران احداث شده است، زیرا اگر این بنا پیش از آن رویداد ساخته شده بود، ممکن نبود که از حملات وحشیانه مغول ها جان سالم بدر ببرد و بدون هیچ خدشه و آسیبی تا به امروز مستحکم و پابرجا باقی بماند.

معماری گنبد هارونیه

معماری ساده گنبد هارونیه به ما ثابت می نماید که در سادگی، زیبایی و استحکام نهفته است. این بنای چهارگوش و دیدنی از بدنه ای آجری و مستحکم و گنبدی دو پوسته و خاکی رنگ تشکیل شده است. جالب است بدانید که برخلاف ساختمان آجری آن، در طراحی گنبد این بنا از هیچ آجری استفاده نشده است. همانند نمای بیرونی گنبد هارونیه، فضای درونی آن نیز به صورتی ساده و بسیار زیبا طراحی گشته است.

فضای درونی گنبد از چندین بخش مختلف اتاق فرعی (3 عدد)، شاه نشین (4 عدد) و گنبدخانه تشکیل شده که با سبک و سیاق معماری قرن هشتم هجری و با بهره گیری از مقرنس کاری و کاربندی های گچی به شایستگی تزئین شده است. ناگفته نماند که امکان بازدید از کلیه بخش های این مکان بدون هیچ محدودیتی برای بازدیدنمایندگان فراهم گشته است.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از گنبد هارونیه چقدر است؟

مدت زمان بازدید از این مکان به شما بستگی دارد؛ اگر دوست دارید از کلیه بخش های گنبد هارونیه دیدن نموده و اندکی وقت خود را صرف تماشا و تامل در معماری بیرونی و درونی آن کنید، بازدید از این مکان ممکن است حدود یک ساعت برای شما زمان ببرد. اما اگر محدودیت زمانی دارید، با صرف نیم ساعت هم قادر خواهید بود از کلیه بخش های گنبد هارونیه بازدید کنید. ناگفته نماند که برای بازدید از این مکان باید هزینه اندکی نیز پرداخت کنید.

فصل مناسب برای بازدید از گنبد هارونیه چه زمانی است؟

اگر تمایل دارید در آب و هوایی بسیار مساعد از گنبد زیبای هارونیه بازدید کنید، فصل بهار را برای سفر به توس برگزینید. افزون بر هوای معتدل این شهر، شهر توس در فصل بهار پوشش دلربایی از گل های رنگارنگ به تن می نماید و به یکی از زیباترین شهرهای کشورمان مبدل می شود. پس در این شهر با رزرو بلیط هواپیما به استان خراسان سفر کنید و از این جاذبه زیبا در شهر توس بازدید کنید.

چگونه به گنبد هارونیه برویم؟

خوشبختانه این بنا در مکانی واقع شده که به راحتی به وسیله اتوبوس های مشهد در دسترس است. کافی است به شهر دیدنی مشهد سفر کنید و از آنجا سوار اتوبوس های خط 202 مشهد (آرامگاه فردوسی) شوید. اگر در ایستگاه شاهنامه 63 از اتوبوس پیاده شوید، گنبد هارونیه را در پیش چشمان خود خواهید یافت.

در نزدیکی گنبد هارونیه از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

دیوار تاریخی توس: 750 متر

قلعه باستانی توس: 900 متر

مقبره الشعرای توس: 1.6 کیلومتر

مقبره مهدی اخوان ثالث: 1.7 کیلومتر

آرامگاه فردوسی: 1.8 کیلومتر

موزه توس: 1.8 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی گنبد هارونیه برای اقامت وجود دارد؟

هتل مشهد کنل: 7.2 کیلومتر

مهمانسرای نیروگاه توس: 14.1 کیلومتر

خانه کارگر مشهد پردیس: 16.9 کیلومتر

هتل ثامن مشهد: 26.7 کیلومتر

هتل توس: 30.6 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به گنبد هارونیه هستند؟

رستوران غذا حاضر است: 1 کیلومتر

رستوران علیزاده: 1.5 کیلومتر

اغذیه توس: 1.6 کیلومتر

تالار و رستوران آنمونه: 1.6 کیلومتر

رستوران هفت خان: 1.9 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 7153

به "گنبد هارونیه ؛کهن ترین مکان تاریخی شهر باستانی توس، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنبد هارونیه ؛کهن ترین مکان تاریخی شهر باستانی توس، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید