ژن ها در پیش بینی بیماری ها نقشی ندارند

به گزارش دوست بلاگ، پژوهشگران دانشگاه آلبرتا(University of Alberta) کانادا در مطالعه اخیرشان اظهار نموده اند ژن های افراد در پیش بینی شرایط سلامتی و احتمال ابتلای آنها به بیماری در آینده نقشی ندارند.

ژن ها در پیش بینی بیماری ها نقشی ندارند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمودو، یافته های این مطالعه که در مجله PLOS One منتشر شد، مروری بر علوم پیرامون مطالعهٔ هم خوانی سراسر ژنوم(genome-wide association study) است. مطالعه هم خوانی سراسر ژنوم(GWAS) در دانش ژنتیک یک آنالیز سراسری ژنوم بر روی مجموعه ای از تنوع های ژنتیکی فردی در افراد مختلف است و طی آن پژوهشگران تغییرات چندریختی تک-نوکلئوتید(single-nucleotide polymorphism یا SNPs) دی.ان.ای آنها را مورد آنالیز قرار می دهند. زیرا تغییرات چندریختی تک-نوکلئوتید با شرایط سلامتی افراد مرتبط است. بسیاری از چندریختی تک-نوکلئوتیدها یا نشانگرهای ژنتیکی به عنوان عوامل خطرناک در صدها بیماری شناخته شده اند.

طی این مطالعه پژوهشگران قصد داشتند به طور خیلی خاص تاثیر ژنتیک را بر سلامتی افراد ارزیابی نمایند و دریابند آیا ژنتیک به آنها در پیش بینی بیماری ها یاری می نماید یا خیر.

به همین منظور پژوهشگران یک مدل جدید برای تجزیه و تحلیل داده های بیش از 500 مطالعهٔ هم خوانی سراسر ژنوم که بیش از 200 شرایط پزشکی را پوشش می داد ابداع کردند.

براساس مدل آنها بعضی بیماری ها مانند بیماری کرون به شدت تحت تأثیر ژنتیک واقع شده است و ژن های هر فرد تا 50 درصد در ابتلای شخص به آن بیماری موثر هستند اما ژن ها در پیش بینی دیگر بیماری ها نقش چندانی ندارند.

بیماری کرون(Crohns disease) یکی از بیماری های التهابی روده است که با التهاب دیواره روده تعیین می گردد. بیماری کرون یک بیماری مزمن بوده که قسمت های گوناگون دستگاه گوارش از دهان گرفته تا مقعد را می تواند تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری بیشتر قسمت سرانجامیی روده باریک(ایلئوم) و قسمت ابتدایی روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند تمام لایه های روده را درگیر سازد و حتی موجب بیماری فیبروز گردد.

دیوید ویشارت(David Wishart) نویسنده این مطالعه و زیست شناس و محقق دانشگاه آلبرتا کانادا گفت: به زبان ساده دی.ان.ای نمی تواند سرنوشت افراد را تعیین و نمایان کند و چندریختی تک-نوکلئوتیدها نیز پیشگو نیستند. ژنتیک در بعضی بیماری ها از جمله بسیاری از سرطان ها، دیابت و بیماری آلزایمر، در بهترین حال تنها 5 تا 10 درصد سهم دارد.

ویشارت در سرانجام اضافه کرد: نتیجه نهایی این است که اگر بخواهیم اندازه گیری دقیقی از سلامتی افراد و احتمال ابتلای آنها به بیماری ها به دست آوریم، بهتر است متابولیت ها، میکروبها یا پروتئین های بدن اندازه گیری گردد نه ژن ها.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 2684

به "ژن ها در پیش بینی بیماری ها نقشی ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژن ها در پیش بینی بیماری ها نقشی ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید