پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه، برقراری تورهای آشناسازی پس از واکسیناسیون کرونا

به گزارش دوست بلاگ، دولت های ایران و ترکیه طبق اسناد موجود از اواخر بهمن 1342 با امضای قرادادی ویزا را برای ورود اتباع شان به خاک یکدیگر لغو کردند. اینک بخش گردشگری ترکیه به ایران پیشنهاد نموده که گذرنامه نیز برای سفر اتباع دو کشور حذف گردد. این پیشنهاد در پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری های گردشگری ایران و ترکیه مطرح شده و روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خبری که منتشر نموده دلیل آن را ایجاد موازنه در تعاملات گردشگری دو کشور عنوان نموده است. قرار شده این موضوع به وسیله مراجع مربوط به صورت ویژه پیگیری گردد.

پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه، برقراری تورهای آشناسازی پس از واکسیناسیون کرونا

ایران در یک دهه گذشته در بین پنج کشور نخست بوده که بیشترین توریست را در ترکیه داشته است. سال 2020 با بسته شدن مرزها و توقف پروازها بین دو کشور، رتبه ایران به ششم تنزل کرد.

سال 98 مرکز آمار ترکیه سرانه هزینه هر شهروند ایرانی در سفر به این کشور را میانگین 693 دلار بیان کرد که بیشتر از کشورهایی نظیر سوئد، هلند، بلژیک، آذربایجان، اوکراین و روسیه بوده است.

ایرانی ها صرف نظر از سفرهای تفریحی که به ترکیه دارند، در سال های اخیر به یکی از اصلی ترین خریداران ملک در این کشور تبدیل شده اند. مرکز آمار ترکیه در تابستان سال جاری گزارشی را منتشر کرد که نشان می داد ایرانی ها با وجود شیوع ویروس کرونا، با خرید 3168 فقره ملک، رتبه اول خرید ملک در ترکیه را به دست آورده و از شهروندان عراقی سبقت گرفته اند.

در چند سال اخیر رتبه و تعداد سفر شهروندان ترکیه به ایران نیز ارتقا یافته است. آمارها نشان می دهد تا پیش از سال 97 تعداد اتباع ترک که به ایران سفر نموده بودند تنها بین 150 تا 200 هزار نفر بود که با این وجود، رتبه نهم را در بین کشورهایی که بیشترین توریست را در ایران داشتند، به دست آورده بود. یک مرکز مطالعاتی و پژوهشی در ترکیه در گزارشی که همان سال منتشر کرد علت را در ضعف زیرساخت های توریستی ایران و مهم تر از آن، ناآگاهی و برداشت های محدود و مبالغه آمیز شهروندان ترکیه درباره ایران یافته بود.

ولی تیموری ـ معاون توریستی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی نیز در پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری های توریستی ایران و ترکیه به این ضعف اشاره کرد و روابط حسنه و نزدیکی تاریخی و فرهنگی دو کشور را ابزاری برای شناخت بیشتر مردم دو کشور از ظرفیت های موجود و تعمیق روابط و همکاری ها دانست.

او با اشاره به اهمیت برقراری دوباره تبادلات توریستی دو کشور در پساکرونا، بر ضرورت تدوین و امضای پروتکل دوجانبه بویژه میان بخش خصوصی دو کشور به منظور تسریع در حل و فصل مسائل و چالش هایی که به واسطه شرایط ناپایدار سفر در سایه کرونا و کنسلی های احتمالی برای کسب و کارهای توریستی دو کشور به وجود آمده تاکید نمود.

معاون توریستی با تاکید بر نقش انکارناپذیر تورهای آشناسازی در معرفی قابلیت های توریستی دو کشور، اعلام آمادگی کرد که با فروکش کردن کرونا و انجام واکسیناسیون به زودی میزبان این نوع تورها برای اهالی رسانه و فعالان بخش خصوصی توریستی کشور ترکیه با هدف آشنایی هر چه بیشتر آن ها با ویژگی ها و ظرفیت های توریستی ایمن در ایران باشیم که این موضوع مورد استقبال طرف ترک نهاده شد.

تیموری سپس بر ضرورت تداوم حضور دو کشور در نمایشگاه های بین المللی یکدیگر تاکید نمود و از طرف مقابل برای حضور در نمایشگاه بین المللی توریستی و صنایع دستی تهران که در اسفندماه برگزار می گردد دعوت کرد.

معاون توریستی همکاری و مشارکت طرفین در سرمایه گذاری و راه اندازی توریستی جاده ابریشم را نیز حائز اهمیت ویژه دانست و انجام پروژه های مشترک با این موضوع در زیرمجموعه برنامه های کومسک را یکی از ساز و کارهای مهم در این خصوص خواند.

طرف ترک بنا به درخواست و پیشنهاد هیأت ایران برای برگزاری کارگاه های آموزشی درباره بازاریابی و تبلیغات در فضای مجازی و دیجیتال برای دست اندرکاران صنعت توریستی ایران اعلام آمادگی کرد.

پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری های توریستی ایران و ترکیه با حضور معاونان توریستی و نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی دو کشور با هدف گفتگو درباره روابط توریستی در دوران همه گیری کرونا و برنامه ریزی برای ارتقای مبادلات توریستی دو کشور در دوران پساکرونا به صورت وبیناری برگزار گردید.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 9147

به "پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه، برقراری تورهای آشناسازی پس از واکسیناسیون کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه، برقراری تورهای آشناسازی پس از واکسیناسیون کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید