نگاهی به تاثیرات متقابل ویروس کرونا و بازار فناوری بر یکدیگر

به گزارش دوست بلاگ، تب، سرفه، مسائل شدید تنفسی و در مواردی نارسایی کلیه، صورت های ماسک زده، محله های قرنطینه شده و ترس از ابتلا به یک بیماری سخت و کشنده؛ اینها علائمی است که این روزها کروناویروس را با آن می شناسند.

نگاهی به تاثیرات متقابل ویروس کرونا و بازار فناوری بر یکدیگر

علائمی که طی چند هفته اخیر، چین 1.3 میلیارد نفری را برهم ریخته و به سرعت به یک بحران فرامرزی برای این کشور و شهفرایندانش تبدیل شده است. صنایع زیادی به واسطه این بیماری و تصمیم های دولت چین طی این روزها تحت تاثیر قرار گرفته اند.

بسیاری از مردم حتی پس از سرانجام تعطیلات سال نوی چینی هم در خانه هایشان مانده اند و با دورکاری روزهایشان را پشت سر می گذرانند.

این بحران حالا به یک مساله دنیای تبدیل شده و هر روز کشورهای بیشتری درگیر آن می شوند. اما جالب است بدانید فناوری هم به شکل گسترده ای در این ماجرا درگیر شده و ضربه های زیادی از آن خورده و حال سعی می نماید با آن مبارزه کند. در این گزارش نگاهی به تقابل لحظه به لحظه فناوری و کروناویروس می اندازیم.

پیش بینی هوش مصنوعی

یکی از نکات ملموس، حضور پررنگ هوش مصنوعی از قبل از آغاز بحران تا به امروز بوده است، به طوری که حتی توانسته بود بروز چنین ویروسی را پیش بینی کند. هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط شرکت BlueDot یک هفته قبل از آغاز اپیدمی، با پایش مجموعه ای از کلمات کلیدی استفاده شده در اینترنت به 65 زبان، آنالیز اطلاعات پروازی و مسافربری و بسیاری عوامل دیگر، پیروز به پیش بینی بروز و شیوع بیماری و حتی راستا انتشار آن شده بود.

رباتی برای پایش گسترش ویروس

علاوه بر این در خود چین، از نخستین روزهای آغاز بحران مقامات محلی با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به پایش گسترش ویروس و کنترل موارد مشکوک نموده اند. نرم افزار بومی یک بات سخنگوست که با انجام یک معاینه تلفنی و جمع آوری اطلاعاتی همچون هویت فردی، شرایط جسمی و محل سکونت می تواند با سرعتی چند برابر انسان ها اقدام به دسته بندی اطلاعات میلیون ها فرد در مناطق آلوده و فراوری گزارش های روزانه دقیق کند.

مبارزه با اخبار جعلی

دانشگاه جان هاپکینز هم برای اطلاع رسانی شفاف تر و مقابله با موج اخبار جعلی به راه افتاده در رسانه های اجتماعی، یک نقشه تعاملی ارائه نموده که تمام اطلاعات مرتبط با شرایط گسترش و مقابله با بیماری را به صورت لحظه ای در دسترس همگان قرار می دهد. این در شرایطی است که هرگونه اطلاعات اشتباهی می تواند باعث گسترش بیشتر این بیماری گردد و مردم و کشورهای بیشتری را درگیر کند.

رمزگشایی ویروس

محققان چینی به لطف سطح بالای فناوری پزشکی در این کشور طی تنها یک هفته پیروز به رمز گشایی کامل ژنوم ویروس و انتشار عمومی نتایج برای تسریع فرآیند یافتن درمان بیماری شدند.

البته تنها این چینی ها نیستند که از هوش مصنوعی علیه بیماری جدید استفاده می نمایند. شرکت های بزرگ فناوری با نگرانی، تحولات مرتبط با ویروس کرونا در چین را دنبال می نمایند، چراکه عواقب این بحران می تواند تبعات سرنوشت سازی برای آنها داشته باشد.

شرکت مایکروسافت همین چند روز پیش از ارائه ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی به نام AI for Good در حوزه پزشکی و تصمیم به استفاده از آن در مقابله با ویروس کرونا اطلاع داد و خبرهایی درباره کوشش IBM برای کاربرد ابررایانه هوشمند Watson در یافتن درمانی برای این بیماری به گوش می رسد، هرچند بعید است این کوشش ها به نتیجه فوری منجر گردد.

البته یافتن درمان ضدویروسی پیچیده و زمانبر است، ولی خود چینی ها هم بیکار نمانده اند و محققان این کشور اعلام نموده اند به یک درمان ضدویروسی ترکیبی براساس داروهای آنفلوآنزا و HIV رسیده اند که به نظر می رسد می تواند به خوبی با این ویروس مقابله کند.

نقشه راه برای دوری از خطر

در نهایت باید به استفاده از ربات ها برای معاینه و تعامل با بیماران، ضدعفونی کردن بخش های تحت قرنطینه و نیز جابه جایی دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستان های محل استقرار بیماران کرونا اشاره کنیم که توانسته اند با کاهش سطح تماس افراد غیرآلوده با بیماران، در کنار افزایش کارایی باعث کنترل گسترش ویروس شوند. همچنین اگر می خواهید لحظه به لحظه از فرایند این ویروس خطرناک آگاه شوید می توانید به این لینک سر بزنید: https://bit.do/frMMK

پایگاه اطلاع رسانی جان هاپکینز به یاری این سایت به صورت آنلاین تمام نقاطی را که این بیماری در آن شناسایی شده است، روی نقشه دنیا به شما نشان می دهد. همچنین تعداد کسانی که تا به حال به کرونا مبتلا شده اند نیز قابل نمایش است. علاوه بر این، تعداد قربانیان و تعداد درمان شده ها نیز در آن نمایش داده می گردد.

کرونا علیه فناوری

یکی از بزرگ ترین نگرانی های فعلی درباره بحران بیماری کرونا، ضربه مالی است که کاهش فراوری و مصرف در دومین اقتصاد بزرگ دنیا به بازارهای بین المللی و فرایند توسعه فناوری خواهد زد. بسیاری از کارشناسان این بحران را با سارس که در سال 2003 باعث کاهش 0.8 درصدی فراوری ناخالص ملی چین و بروز بحران مالی در این کشور شد، مقایسه می نمایند. البته سارس، درس های بسیاری برای چین داشت و فرایند سریع و موثر مقابله دولت چین با این اپیدمی نشان می دهد این کشور تصمیم گرفته هرگز افتضاح سارس را تکرار نکند.

دیوار قرنطینه

حدود 60 میلیون نفر در استان هوبی که شهر ووهان در آن واقع شده است، قرنطینه هستند و تقریبا تمام شرکت های فراوریی و خدماتی به کارکنان خود دستور ماندن در منزل را داده اند. شرکت های بین المللی سفرهای کاری به مقصد چین را تا اطلاع ثانوی لغو نموده اند و آنهایی که در چین هستند از رفتن به محل کارشان منع شده اند. طبیعتا این مساله، در کنار تعطیلی کامل شهرها و مراکز صنعتی در سراسر کشور موجب کاهش مصرف و خرید از فروشگاه ها و در نتیجه کاهش فراوری و صدمات اساسی به بخش خدمات خواهد شد. شهر ووهان در چین موقعیتی مثل شیکاگو در آمریکا دارد و یک فراوری نماینده بزرگ فولاد و خودرو در چین به شمار می رود. همچنین در این قطب صنعتی شرکت های خارجی مثل IKEA، هوندا، خطوط هوایی و برندهای متعدد بین المللی هم فعالیت دارند.

دود در چشم غیر چینی ها

کاهش فراوری حتی گریبان شرکت های خودروساز خارجی مثل هیوندای را گرفته است، چرا که بسیاری از قطعات مورد استفاده در خودروهای این شرکت در چین فراوری می گردد بنابراین جای تعجب نیست که شرکت های بزرگی مثل اپل و گوگل که در کنار وابستگی به چین برای فراوری قطعات و سخت افزار، بازار بزرگی هم در این کشور دارند، نگرانی های بسیاری درباره آینده خود داشته باشند. البته این نگرانی ها بی دلیل هم نیست و همین حالا نیز به ترتیب با کاهش سهام 2.4 و 5.6 درصدی روبرو شده اند.

نسل پنجم در خطر است

بحران همین الان دامن هوآوی به عنوان تامین نماینده اصلی تجهیزات زیرساخت شبکه اینترنت 5G چین را گرفته است. توسعه شبکه 5G یک اولویت ملی در چین به شمار می رود و تاکید بسیاری بر عملیاتی کردن هرچه سریع تر آن وجود دارد، ولی با وجود این که هوآوی در استان ووهان، استیشن 5G برای یاری کردن به مبارزه با ویروس مستقر نموده تا با ایجاد یک شبکه فوق العاده سریع به برقراری امکان ارتباط ویدئویی آنی، انتقال بزرگ داده ها و مقابله بهتر با بیماری کند، تعطیلی شهرها و نبود نیروی کار لازم برای نصب و راه اندازی ایستگاه های 5G در سطح چین فرایند توسعه این شبکه را با چالش های جدی روبرو خواهد نمود. به علاوه قطع ارتباط یکی از بزرگ ترین تامین نمایندگان تجهیزات نسل بعدی ارتباطات بی سیم با باقی دنیا، بدون شک تاثیر ملموسی بر فرایند پیشرفت و توسعه ارتباطات 5G در سطح دنیای خواهد داشت.

رکود مالی ادامه دارد

به طور کلی پیش بینی می گردد بازار فناوری بیشترین تاثیر درازمدت را از این بحران خواهد برد، چراکه بازیابی زنجیره پیچیده تامین و توزیع قطعات و محصولات الکترونیکی که تقریبا در تمام دنیا به چین و فراوری نمایندگان آن وابسته است، زمان زیادی لازم خواهد داشت. البته این پیش بینی به شرطی درست خواهد بود که فرایند مهار و درمان کرونا به خوبی پیش برود و شاهد یک اپیدمی گسترده در ابعاد دنیای نباشیم.

آرش دنیاگیری - ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

ایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 3458

به "نگاهی به تاثیرات متقابل ویروس کرونا و بازار فناوری بر یکدیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به تاثیرات متقابل ویروس کرونا و بازار فناوری بر یکدیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید