میانگین هر متر مربع مسکن در تهران از 17 میلیون به 19 میلیون تومان رسید

به گزارش دوست بلاگ، دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در جدیدترین گزارش خود از افزایش 2 میلیون تومانی مسکن در هر متر مربع در تهران خبر داده است.

میانگین هر متر مربع مسکن در تهران از 17 میلیون به 19 میلیون تومان رسید

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگار ، این روزها بازار مسکن به عنوان یکی از مهم ترین حوزه های مالی کشور درگیر رشد جهشی قیمت ها شده است. وزارت راه و شهرسازی روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد کشور برنامه و طرح هایی را برای کنترل بازار مسکن و بازار اجاره در نظر گرفته است اما گویی ارائه این طرح ها تا زمان اجرایی شدن باعث می گردد که قیمت ها به مرز 20 میلیون تومان در هر متر مربع در شهر تهران برسد.

چندی پیش پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد وزارت راه وشهرسازی درباره بسته حمایتی دولت برای ودیعه اجاره به مستاجران واجد شرایط به منظور ساماندهی بازار اجاره بها و تاثیرات آن بر بازار مسکن، با اشاره به اینکه اقدامات و سیاستگذاری های حوزه مسکن در دو بخش کوتاه و میان مدت قابلیت اجرا دارد، گفت: با توجه به شرایطی که هم اکنون در بازار مسکن حاکم است، پرداخت ودیعه اجاره بها راه چاره کوتاه مدت دولت برای ساماندهی بازار اجاره بهاست.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه راه چارههای میان مدت دولت همچون طرح اقدام ملی مسکن و اخذ مالیات از خانه های خالی با راه اندازی سامانه املاک و اسکان راه چارههای میان مدت است، اضافه نمود: در مورد تاثیراتی که راه چارههای میان مدت و بلندمدت بر بازار مسکن می گذارد باید با زمانبندی و فاصله زمانی منتظر حصول نتیجه بود.

اصلانی تاکید نمود: مسکن ملی که بخشی از آنها در حال احداث است باید به بازار عرضه گردد تا شاهد تاثیرات آن بر بازار مسکن باشیم. بنابراین باید در بازه زمانی یک سال و نیم تا دو سال آینده، تاثیرات این اقدام دولت را بر بازار مسکن مشاهده کرد.

او در ادامه توضیح داد: در شرایط کنونی و با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا موجب بیکاری و کاهش درآمدهای خانوارهای متعددی شده است، و در عین حال شرایط تحریم و کاهش درآمدهای نفتی نیز مزید بر علت شده است، اثرات این رخدادها را بر بازار اجاره شاهد هستیم. بنابراین دولت با هدف حمایت از مستاجران چندین برنامه را که شامل یک بسته حمایتی است و در این بسته حمایتی، ودیعه اجاره نیز مطرح شده در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی شرح داد: در پرداخت ودیعه اجاره، کوشش می گردد تا خانوارهای اجاره نشینی که جزو خانواده های کم درآمد هستند و در واحدهای مسکونی کوچک متراژ و پایین تر از الگوی مصرفی زندگی می نمایند، ودیعه اجاره از سوی دولت دریافت نمایند.

از سوی دیگر بازار اجاره که متاثر از بازار خرید و فروش است با این جهش قیمت ها به سمت نابه سامانی بیشتر می رود که این نگرانی بیشتر مستاجران را به همراه خواهد داشت .

براساس گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی جدیدترین گزارش شرایط بازار مسکن تهران را منتشر نموده است که بر این اساس متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران 19 میلیون و 71 هزار و 900 تومان اعلام شد و همچنین در این ماه 11 هزار و 46 فقره مبایعه نامه به ثبت رسیده است.

همچنین گران ترین منطقه تهران منطقه یک با میانگین 42 میلیون و 499 هزار و 900 تومان بود و پس از آن منطقه سه با متوسط هر متر 33 میلیون و 298 هزار و 900 تومان و در رتبه سوم منطقه دو با متوسط متری 28 میلیون و 954 هزار و 800 تومان قرار گرفته است. بیشترین تعداد معاملات در منطقه 5 تهران با هزار و 570 فقره اتفاق افتاده و مناطق دو با 893 فقره و منطقه 4 با 874 فقره معامله قرار دارند.

ارزان ترین منطقه تهران نیز منطقه 18 با متری 8 میلیون و 808 هزار و 800 تومان است و منطقه 20 با میانگین هر متر 9 میلیون و 182 هزار و 600 تومان و منطقه 17 با متوسط هر متر 9 میلیون و 594 هزار و 600 تومان به ترتیب ارزان ترین مناطق تهران بودند.

کمترین تعداد معاملات نیز در منطقه 19 با 69 فقره معامله و پس از آن منطقه 16 با 120 فقره و منطقه 20 با 134 فقره معامله قرار دارند.

بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در خرداد سال جاری نسبت به ماه قبل (اردیبهشت 98) 12.1 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (خرداد 98) 42.1 درصد رشد داشته است.

تعداد معاملات نیز در خرداد سال جاری نسبت به اردیبهشت سال جاری منفی 4.5 درصد کاهش داشته ولی نسبت به خرداد سال گذشته 80.3 درصد رشد داشته است.

آمارها نشان دهنده رشد چشم گیر و جهشی قیمت ها است و امیدواریم با ارائه طرح های جدید در حوزه مسکن بتوان بخشی از این رشد جهش قیمت ها را کنترل کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4989

به "میانگین هر متر مربع مسکن در تهران از 17 میلیون به 19 میلیون تومان رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میانگین هر متر مربع مسکن در تهران از 17 میلیون به 19 میلیون تومان رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید