مشاوره تحصیلی جزئی از مشخص راستا شغلی، ضرورت تدوین برنامه جامع مشاوره

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگاران، دکتر محمد ربیعی بعد از ظهر سه شنبه در نشست مسئولان و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه های منطقه سه و چهار کشور که در دانشگاه شاهرود برگزار گردید با بیان این مطلب که مشاوره تحصیلی شرایط شغلی و ارتقاء سرمایه های اجتماعی و فرهنگی را موجب می گردد اضافه کرد: موفقیت تحصیلی شامل ده فاکتور مهارت، کیفیت آموزش، تصمیم گیری جهت شغلی، انگیزش بیرونی، آینده، انگیزش درونی، رغبت، اعتماد به نفس، تمرکز و خودتنظیمی معاشرت یا اجتماعی شدن، سازگاری فردی و فقدان یا عدم اضطراب است.

مشاوره تحصیلی جزئی از مشخص راستا شغلی، ضرورت تدوین برنامه جامع مشاوره

وی تمرکز روی مهمترین متغیرهای تاثیر گذار بر میزان پیروزیت تحصیلی که عموما خاستگاه روانشناسی تربیتی و یا مشاوره مدرسه است را ضروری خواند و خاطر نشان کرد: از آنجا که هدف تحصیل، رسیدن به یک راستا شغلی متناسب است، در سراسر جهان مشاوره تحصیلی جزئی از مشاوره راستا شغلی قلمداد می گردد و یکی از اهداف برنامه های مشاوره و رشد راستا شغلی در دوره های مختلف تحصیلی، ارتقاء سطح پیشرفت، عملکرد یا پیروزیت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد توضیح داد: مشاوره تحصیلی و شغلی فرایند یاری به فرد برای رشد و پذیرش یک تصویر با کفایت و یکپارچه از خویشتن و نقش خویش در جهانی تحصیل و شغل است تا بدین وسیله این مفهوم را واقعیت آزمائی کند و در نهایت به سطح بالائی از پیروزیت، رضایت، رشد و ثبات دست پیدا کند.

تدوین برنامه جامع مشاوره راستا شغلی ضرورت دارد

ربیعی با بیان این که نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که توجه به رشد راستا شغلی، در بهبود گذار از مدرسه به کار، استخدام پیروز و آمادگی ورود به جهانر کار مؤثر است مطرح نمود: رسیدن به این اهداف نیازمند تدوین برنامه های جامع مشاوره راستا شغلی است که می تواند به دانشجویان یاری کند تا ویژگی های منحصر به فرد خود را شناخته و گزینه های متنوع شغلی را کشف و برای رسیدن به اهداف راستا شغلی خود برنامه ریزی نمایند تا در امر تحصیل و همچنین انتخاب راستا زندگی خود پیروز باشند.

وی با اشاره به این که افزایش آمادگی های تحصیلی و شغلی در دانشجویان برای ورود به جهانی کار، ارتقاء صندلی مشاوره تحصیلی و شغلی در مراکز مشاوره دانشگاه ها از اهداف کلی انجام طرح پیروزیت تحصیلی است اذعان داشت: ایجاد آمادگی برای ورود به جهانی کار، آشنایی با چالش های شغلی هزاره سوم، کاهش مسائل تحصیلی، کاهش افت تحصیلی، افزایش پیروزیت تحصیلی، یاری به افزایش مهارت های شکار شغل و کاریابی و ایجاد زمینه برای تعامل بیشتر مراکز مشاوره با معاونان آموزشی، مدیران گروه و اساتید هم از اهداف رفتاری این طرح است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهر کرد، استادان، معاونان آموزشی دانشگاه ها، معاونان آموزشی دانشکده ها، مدیران گروه های آموزشی، مشاوران تحصیلی شغلی مراکز مشاوره، والدین دانشجویان، دبیران و اعضای انجمن های علمی دانشجویی، کارآفرینان و مدیران کارآفرینی دانشگاه و اعضای شورای آنالیز موارد خاص دانشگاهی، استانی و مرکزی را از جمله افراد تاثیر گذار در طرح انطباق پذیری راستا تحصیلی شغلی دانشجویان معرفی کرد.

دغدغه، تعهد، اعتماد و کنجکاوری ابعاد مهم انطباق پذیری است

ربیعی دغدغه، تعهد، اعتماد و کنجکاوری را از ابعاد مهم انطباق پذیری مطرح نمود و ابراز داشت: کسی که دغدغه شغلی دارد علاوه بر داشتن احساس و نگرش واقعی به آینده از گذشته درس گرفته و به حال توجه نموده و برای آینده پیش بینی می نماید.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که داشتن تعهد باعث می گردد فرد خود را مسئول ساختن راستا شغلی اش دانسته، مستقل تصمیم گیری کند و نگرش جرات مندانه داشته باشد ادامه داد: اعتماد و کنجکاوری را از دیگر ابعاد انطباق پذیری در فرد است، اعتماد باعث اعتماد به توانایی خود شده و فقدان آن باعث باز داری راستا زندگی و مانع شکوفایی دست یابی به اهداف می گردد.

وی با اشاره به این که کنجکاوری نیز باعث ایجاد علاقه زیاد به دانستن درباره خود، جهانی کار و هماهنگی بین آنها، گسترش آگاهی در تصمیم گیری، تجربه جدید و ماجراجویی خواهد شد بیان داشت: در انطباق پذیری شغلی باعث می گردد فرد از نگرش ها و صلاحیت هایی برخوردار گردد که در نهایت بتواند خود را به بهترین شکل ممکن با زمینه کاری هماهنگ کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهر کرد یادآور شد: فرد انطباق پذیر از خود انعطاف نشان می دهد و تجارب و صلاحیت های جدید را توسعه می دهد و در این راستا فرد صلاحیتی کسب می نماید تا خودش را اصلاح و فعالانه به مطالبات جدید محیط پاسخ دهد بدون آنکه منفعلانه منتظر تغییر در سازمان ها و محیط باشد.

ربیعی در بخش دیگری با اشاره به حقایق پیش روی جهانی کار هزاره سوم گفت: زندگی پر از مشاغل گوناگون، سرمایه های نامحسوس، تغییرات آنی و فن آوری، آشفتگی جدید و دائمی، فعالیت های بدون مرز، رهبری تغییرات، عدم وفاداری در کار فرما سازمان و مشاغل و قابلیت ارائه خدمات از جمله این حقایق است.

وی عدم امنیت، مسئولیت فردی در مقابل راستا شغلی، فقدان تعهد، تجربه، مهارت، وجود آموزش های رسمی، رقابت فن آوری رایانه، جابه جایی شغلی، حضور پر رنگ زنان، فرهنگ های مختلف، نقش مهم ارتباط و تحرک جسمی را از دیگر حقایق پیش روی جهانی کار هزاره سوم برشمرد و گفت: هر فعالیت قانونی مشروع که مستلزم صرف انرژی باشد و در اثر انجام آن فرد خستگی فکری و جسمی پیدا نموده و نیازمند استراحت باشد و در برابر آن کالا، خدمات و دستمزدی را دریافت کند تعریف کار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد داشتن رزومه کاری، خوب درخشیدن در مصاحبه، چاپ کارت ویزیت، انجام کار داوطلبانه و رایگان، شاگردی کردن، توسعه مهارت ها و صلاحیت ها عمومی خود از جمله رفتارهای کاریابی دانست و اضافه کرد: تصمیم گیری از مهمترین عوامل در بحث انطباق پذیری شغلی است و پنج نوع سبک در تصمیم گیری وجود دارد که هر یک می تواند تاثیر زیادی در راستا شغلی فرد داشته باشد.

ربیعی، سبک تسلیمی، تاخیری، جبری، تقدیری، تقلایی و تدبیری را از جمله سبک های تصمیم گیری معرفی کرد و اضافه کرد: در سبک تسلیمی فرد تسلیم شرایط و آنچه رخ داده است می گردد و تسلیم رسوم، پذیرش مشورت و عوض شدن دائم، اجتناب از مشورت به دلیل تغییر نظر و هویت تسلیمی از جمله ویژگی های سبک تسلیمی است.

وی با بیان این که در سبک تصمیم گیری تاخیری نیز فرد مکرر تصمیم خود را به تاخیر انداخته و امروز و فردا می نماید اعلام نمود: در سبک جبری هم خود فرد کاره ای نیست و تسلیم شرایط مالی، اجتماعی، خانوادگی شده و کوشش وی بی فایده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که در سبک تقدیری هم فرد هیچ کوشش و کوششی ننموده و اعتقاد به قسمت، فال، کتاب طالع بینی، خواب و استخاره دارد توضیح داد: کسب حداکثر اطلاعات، آنالیز همه منابع، کسب آخرین اطلاعات، حجم زیاد اطلاعات و سردرگمی، حجم بزرگ اطلاعات غیر مفید و اعتقاد به بهترین گزینه را از ویژگی های سبک تقلایی است.

ربیعی، سبک تدبیری را از آخرین سبک های تصمیم گیری بیان و توضیح داد: در این سبک فرد تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات و منطقی می نماید.

ماموریت اصلی دانشگاه، آموزش و پژوهش است

رئیس دانشگاه شاهرود نیز در این نشست با بیان اینکه ماموریت اصلی دانشگاه، آموزشی و پژوهشی است مطرح نمود: دانشگاه نگاه ویژه ای به کار آفرینی دارد و همه نهادها و مردم در این حوزه از دانشگاه انتظار داشته و عنصر اصلی در این امر، حوزه دانشگاه است.

دکتر محمد مهدی فاتح با برشمردن اقداماتی که باید برای رسیدن دانشجو به کار آفرینی انجام گردد اذعان داشت: اگر دانشجو واجد این شرایط نباشد ما در این ماموریت پیروز نبوده ایم، دانشجو از هر حیثی باید برای یادگیری مهیا بوده چون اگر دلسرد بوده و انگیزه، امید، استعداد و فضای فیزیکی و محیطی آرامی نداشته باشد این امر محقق نخواهد شد.

وی در انتها، خطرهایی نظیر فساد و اعتیاد که در کمین دانشجوهاست را جدی خواند و با توجه به شرایط، مشاوره دادن کار بسیار حرفه ای و پیچیده ای دانست و ابراز داشت: در کنار این مسئله هفتاد هزار هیئت علمی داریم که ارتباط مستقیم و رودررویی با دانشجو دارند.

دانشگاه شاهرود با 277 هیئت علمی در 178 رشته گرایش، میزبان سومین نشست مسئولان و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه های استان های سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، قزوین، گیلان، مازندران و گلستان بود که در این نشست دو روزه 45 نفر کارشناس در رابطه با مسائل و مسائل تحصیلی در دوره دانشجویی، انطباق پذیری راستا شغلی، تحصیلی در دانشجویان به بحث و گفتگو پرداختند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4795

به "مشاوره تحصیلی جزئی از مشخص راستا شغلی، ضرورت تدوین برنامه جامع مشاوره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاوره تحصیلی جزئی از مشخص راستا شغلی، ضرورت تدوین برنامه جامع مشاوره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید