مسئولان دانشگاهی توجه ای به آموزش های مجازی ندارند

به گزارش دوست بلاگ، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: مسئولان دانشگاه ها توجه جدی به آموزش های مجازی ندارند و تنها برگزاری کلاس ها نظر آن ها را جلب نموده است.

مسئولان دانشگاهی توجه ای به آموزش های مجازی ندارند

سیاوش خرسندی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی خبرنگاران، درباره مقدار رضایت دانشجویان از آموزش های مجازی اظهار کرد: به ناچار آموزش های مجازی را برای سلامت دانشجویان محقق کردیم و در این زمینه نظر سنجی نداشتیم و لازم به ذکر است که بحث رضایت هم مدنظر ما نبوده است.

او اضافه کرد: در بعضی از فضا ها شاهد نظرسنجی هایی در زمینه رضایت دانشجویان از فضای مجازی بوده ایم، اما بسیار محدود بوده اند و ابعاد آموزش الکترونیکی را خوب باز ننموده اند.

خرسندی توضیح داد: از فضای مجازی در طول این مدت صرفا برای ارائه محتوی استفاده شده است، برای مثال کلاس برگزار شده یا فایل بارگذاری شده است که از این نظر عملکرد خوبی داشته است، یعنی آموزش صرفا ارائه محتوا نیست، بلکه بخش عمده ای از آموزش ارتباط استاد با دانشجوست که این ارتباط در فضای حضوری در قالب جلسات و مراجعه به استاد شکل می گیرد و در فضای مجازی هم باید از امکانات الکترونیکی به خوبی استفاده گردد که در حال حاضر نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ایجاد گروه های بحث و مصاحبه زیاد در آموزش های مجازی فعال نیست، بنابراین دانشجویان امکان پرسش سوال از استاد را خیلی کم دارند و این موارد در برنامه ها گذاشته نشده اند و امکاناتشان هم فراهم نشده اند و این ها ضعف هایی هستند که در آموزش های الکترونیکی به چشم می آیند و حتی آن ها را به معاونت آموزشی گوشزد نموده ایم، ولی بلوغ آموزش مجازی هنوز اتفاق نیفتاده است.

خرسندی گفت: احساس می کنم مسئولان آموزش های دانشگاهی توجه جدی به آموزش های مجازی ندارند و شاید هم برگزاری کلاس ها تا حدودی رضایت آن ها را جلب نموده است، به نظرم باید جدی تر به استفاده از فناوری ها و تکنولوژی آموزشی در دانشگاه ها توجه گردد.

لازم به ذکر است؛ آموزش های مجازی یا همان غیرحضوری و آنلاین این روزها به صورت ناخواسته و اجباری بیش از 90 درصد آموزش های کشور را در برمی گیرد. دانش آموزان، دانشجویان، مراکز علمی و فرهنگی خصوصی و دولتی همه وهمه چاره ای جز بهره مندی از این فضا برای آموزش ندارند.

درواقع باید گفت اگر فضای مجازی نبود باید همه مدارس و دانشگاه ها تعطیل می شد و عملاً تحصیل و علم نه در ایران بلکه در کل جهان به دلیل شیوع این ویروس تعطیل می شد که نشان دهنده اهمیت فضای مجازی در توسعه، پیشرفت و آبادانی کشورها است.

البته فضای مجازی در خریدها، سفارش محصولات، انجام امور بانکی و ... هم به داد مردم رسیده و صرفه جویی های زیادی را هم برای مردم داشته است.

در این میان عدم آشنایی مردم و به عبارت بهتر عدم داشتن سواد رسانه ای و مجازی موجب شده است که استفاده از این ابزار مسائلی را برای کاربران داشته باشد.

به هرحال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کرونا یک فرصتی را ایجاد نموده است تا دولت هم در زمینهٔ توسعه زیرساخت های آموزش مجازی و رفع مسائل دیگر این حوزه اقدامات اساسی را انجام دهد اما در مورد مزایا و مسائل آموزش مجازی نظرات مختلفی وجود دارد.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 11826

به "مسئولان دانشگاهی توجه ای به آموزش های مجازی ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئولان دانشگاهی توجه ای به آموزش های مجازی ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید