محافظت از نوزادان در برابر ابتلا به آلرژی ها با شیر مادر

به گزارش دوست بلاگ، در مطالعات تازه معین شده است که استفاده از شیر مادر برای نوزادان ممکن است از آنها در برابر ابتلا به آلرژی ها محافظت کند.

محافظت از نوزادان در برابر ابتلا به آلرژی ها با شیر مادر

اعتقاد بر این است نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، از شرایط آلرژیک کمتری مانند اگزما و آلرژی های غذایی رنج می برند. هنوز دلیل آن به خوبی درک نشده است.

به نقل از ساینس دیلی،اکنون، یک مطالعه تازه از طریق محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان می دهد که مولکول های کوچکی که در شیر مادر یافت می شود، ممکن است احتمال ابتلای نوزادان به شرایط آلرژیک مانند درماتیت آتوپیک و آلرژی های غذایی را کاهش دهد.

شرایط آتوپیک، مانند آلرژی های غذایی، آسم و یک بیماری پوستی به نام درماتیت آتوپیک تقریباً در یک سوم بچه ها در نتیجه فعال شدن نامناسب سیستم ایمنی بدن در مواجهه با محیط رخ می دهد.

دکتر استیون هیکس، سرپرست تیم تحقیق، گفت: شیرخوارانی که بیش از سه ماه با شیر مادر تغذیه می شوند ممکن است خطر کمتری برای ابتلاء به این مسائل داشته باشند، اما ما به طور کامل بیولوژی پشت این رابطه را نمی دانیم.

تحقیقات هیکس بر رابطه بین محیط، زیست شناسی و رشد عصبی و رشد در بچه ها متمرکز است. مطالعات قبلی او نشان می دهد که چگونه می توان از میکرو ریبونوکلئیک اسیدها (miRNAs)، مولکول های کوچکی که می توانند بیان ژن را در سراسر بدن تنظیم کنند، برای تشخیص بیماری های خاص مانند ضربه مغزی یا اوتیسم استفاده کرد.

هیکس می گوید: نزدیک به 1000 نوع مختلف miRNA در شیر مادر انسان وجود دارد و ترکیب آن به دلیل ویژگی های مادر مانند وزن، رژیم غذایی و ژنتیک فرق دارد. بر اساس تحقیقات قبلی که ارتباط بین این miRNA ها و برخی شرایط آلرژیک را نشان می دهد، فرض کردیم که چهار مورد از این miRNA ها می توانند اثر محافظتی در برابر آلرژی های نوزادان داشته باشند.

محققان 163 مادر را که قصد داشتند حداقل به مدت 4 ماه به نوزادشان شیر دهند و نوزادان آن ها از بدو تولد تا 12 ماهگی را دنبال کردند. آن ها مدت زمان شیردهی هر نوزاد را ردیابی کردند و ترکیب miRNA شیر مادر هر مادر را در طول دوره شیردهی (0، 4 و 16 هفته) اندازه گرفتند. این تیم اندازه برخی miRNA های مصرف شده از طریق نوزادان را بر اساس الگو های گزارش شده شیردهی و غلظت miRNA های خاص در نمونه های شیر مادر محاسبه کردند. محققان در طول مطالعه، نوزادان را از نظر درماتیت آتوپیک، آلرژی غذایی و خس خس سینه ارزیابی کردند.

از نوزادان مورد مطالعه، 41 نفر (25%) دچار درماتیت آتوپیک، 33 نفر (20%) آلرژی غذایی و 10 نوزاد (6%) خس سینه داشتند.

نوزادانی که آتوپی نداشتند به طور میانه مقادیر بیشتری miR-375 در شیر مادرشان نسبت به نوزادانی که آتوپی داشتند مصرف کردند. محققان همچنین دریافتند که سطح این miRNA در طول دوره شیردهی افزایش یافته و مادرانی که شاخص توده بدنی کمتری دارند، غلظت miR-375 بالاتری دارند.

هیکس گفت: این واقعیت که اندازه miR-375 در طول دوره شیردهی افزایش یافته است، ممکن است توضیح دهد که چرا تغذیه مداوم با شیر مادر با کاهش آتوپی در برخی مطالعات مرتبط بوده است.

وی خاطرنشان کرد که بیشترین افزایش miR-375 در ماه اول پس از تولد رخ داد، اما روند صعودی بین ماه های اول تا چهارم ادامه داشت. برخلاف شیر خشک، که حاوی miRNA های انسانی نیست، miR-375 در بیش از 99 درصد نمونه های شیر انسان وجود دارد و کمتر از 1 درصد از کل miRNA های موجود در شیر مادر را تشکیل می دهد.

به گفته هیکس، یافته های این مطالعه می تواند به مداخلات تازهی برای کمک به جلوگیری از ابتلای نوزادان به آلرژی منجر شود.

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 آبان 1401 بروزرسانی: 26 آبان 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 15932

به "محافظت از نوزادان در برابر ابتلا به آلرژی ها با شیر مادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محافظت از نوزادان در برابر ابتلا به آلرژی ها با شیر مادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید