فراتر از رکود عظیم؛ آیا کتاب های کمیک از بحران کرونا نجات پیدا می نمایند؟

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین - هیچ کتاب کمیک جدیدی وجود ندارد. استیو گپی، مدیر شرکت توزیع کتاب های کمیک دیاموند، که تقریبا تمام کتاب های کمیک فروخته شده در دنیای انگلیسی زبان ها را پخش می نماید، این را 23 ماه مارس بیان کرد؛ اگرچه چهره های ارشد این صنعت از پیش می دانستند چه در انتظارشان است. فراگیری ویروس کرونا خرده فروشان را در شرایط قرمز قرار داده است. آنها نتوانستند صورت حساب خود را به دیاموند یا اجاره خود را به صاحب ملک پرداخت نمایند، زیرا هیچ فروشی نداشته اند. گپی نوشت: محصولاتی که توسط دیاموند توزیع شده و قرار بود اول آوریل یا بعد از آن فروخته گردد تا اطلاع ثانوی برای خرده فروشان ارسال نخواهد شد.

فراتر از رکود عظیم؛ آیا کتاب های کمیک از بحران کرونا نجات پیدا می نمایند؟

اگر مغازه ها قادر به پرداخت به دیاموند نباشند، دیاموند نیز نخواهد توانست مبلغ مجموعه ناشران کمیک را پرداخت کند، که در این صورت آنها هم قادر به پرداخت دستمزد هنرمندان، نویسندگان و ویراستاران نخواهند بود و درنتیجه آنها نیز نخواهند توانست اجاره یا قبوض خود را پرداخت نمایند یا یک کتاب کمیک بخرند. فروش کمیک ها، رمان های مصور و مجموعه هایی که توسط دیاموند توزیع شدند در سال 2019 برابر 529.7 میلیون دلار بود. مبلغی قابل توجهی که حاکی از آن است که فاصله یک ماهه بین توزیع بتمن، کاپیتان امریکا و اسپاون به ده ها میلیون دلار درآمد معوق خواهد رسید. (اگرچه دیاموند قصد داشت 17 ماه می مجددا ارسال کتاب های کمیک به مغازه ها را شروع کند، بسیاری در سرتاسر دنیا همچنان در قرنطینه اند.)

شرایط بی سابقه کنونی بسیاری از افراد و شرکت ها را تشویق به اقدامات نوع محبت آمیز نموده است. بسیاری از ناشران در همبستگی با فروشگاه های متکی به فروش فیزیکی در حال حاضر کتاب های کمیک جدید را نمی فروشند. و ده ها هنرمند و نویسنده کتاب ها و هنرهای خود را برای سود دیگران به حراج گذاشته اند. جیم لی، نویسنده و هنرمند کتاب های کمیک دو ماه است که هر روز پوستر یک ابرقهرمان را طراحی می نماید و آنها را به نفع فروشگاه های کمیک در ای بِی به فروش می رساند.

دنیای کمیک حالا به دوقسمت تقسیم شده، بخشی عمده ای که در آن هیچ چیز ندارند و بخشی که شامل دو شرکت صاحب نام است و همه چیز دارد: دی سی کامیکس و ماروِل کامیکس که زیرمجموعه شرکت های تجاری عظیم دیزنی (مارول) و ای تی اند تی (دی سی) به ارزش 192 میلیارد دلار و 224 میلیارد دلار هستند. اگرچه مارول و دی سی نیز از ویروس همه گیر کرونا لطمه دیده اند، هنوز آنقدر عظیم هستند که حرفه ای ها و خرده فروشان نه تنها برای هدایت، بلکه برای یاری به این دو امید دارند. دی سی تا کنون 250 هزار دلار به خیریه کتاب فروشان اهدا نموده و برای اولین بار از دهه 1970 به خرده فروشان اجازه می دهد که کمیک های فروش نرفته را بازگردانند. سخنگوی این شرکت گفت آنها به دنبال ارزیابی روش های جدید توزیع کتاب های کمیک به مغازه ها برای سفارشات پستی هستند.

و به گفته منابع نزدیک، مارول کارکنان ویرایشی خود را به نصف کاهش داده است. سخنگوی این شرکت گفت آنها تعداد دقیق این افراد را تایید نمی نمایند اما این افراد اخراج نشده اند و به مرخصی بدون حقوق رفته اند و در این مدت مبلغ بیمه همچنان به آنها پرداخت خواهد شد. گزارش های رسیده حاکی از آن است که مارول همچنین کار کردن روی حداقل 20 درصد کتاب های آینده خود را متوقف نموده است. با این حال آنها مبلغی تخفیف هم برای ناشران در نظر گرفته اند.

ران هیل، صاحب فروشگاه جیم هانلیز یونیورس در نیویورک می گوید قدردان بعضی حرکات است به ویژه آنهایی که از سوی افرادی نظیر لی صورت می گیرد. اما در کل از پاسخ ضعیف ناشران به این همه گیری ناراحت است. هیل و خرده فروشان نظیر او تنها به تخفیف احتیاج ندارند؛ آنها احتیاجمند بخشودگی بدهی و همچنین درک این نکته هستند که همه -فروشگاه ها، توزیع نمایندگان، استودیوها- در حال حاضر در یک قایق قرار دارند. هرچه سریع تر این اتفاق بیفتد، شانس بقای همه بیشتر خواهد بود.

هیل می گوید: این فراتر از رکود عظیم است. در این میان من فقط یک آدمم که کتاب کمیک می فروشد اما احساس می کنم این حقیقت دامن همه را گرفته. در خبرها خواندم که شرکت میسیز و تئاترهای ای ام سی دارند تعطیل می شوند. چرا اجازه می دهیم این مکان ها تعطیل شوند؟

در حالی که هیچ کدام از مینی کمیک های جدید رابرت سیکوریک، هنرمند امریکایی کتاب های کمیک، قرار نیست راهی بازار شوند، بعضی از کارهای او مثل کتاب ترامپ در 16 صفحه و به صورت سیاه و سفید فروش خوبی داشته اند. سیکوریک می گوید: این کار به طرز عجیبی سودآور شد، چون مردم بسیار به ترامپ و کارهایش حساس شده اند. او همچنین می گوید: دنیای بعد از همه گیری باید فروشگاه کمیک داشته باشد. متنفرم از اینکه چیزی غیر از این را پیش بینی کنم که از پس این شرایط برمی آییم و از آن عبور می کنیم.

اما بسیاری به اندازه او خوش بین نیستند. وارن الیس، نویسنده کتاب های کمیک، روز 12 آوریل در خبرنامه اش نوشت: باید قبول کنم که بازار کمیک های انگلیسی زبان قرار نیست به هیچ عنوان به شکلی که 200 سال پیش داشت برگردد. با حرکت به جلو شاهد اتفاقات دردناکی خواهیم بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4709

به "فراتر از رکود عظیم؛ آیا کتاب های کمیک از بحران کرونا نجات پیدا می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراتر از رکود عظیم؛ آیا کتاب های کمیک از بحران کرونا نجات پیدا می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید