غذای حاضری بهتر از فست فود

به گزارش دوست بلاگ، کلمه فست فود که با همین شکل و تلفظ وارد فرهنگ لغات عمومی مردم شده به معنی غذای سریع یا غذایی که زود آماده می شود و نباید به انتظار آن سرمیز بنشینی و با نان و ماست و سایر مخلفات سیر بشوی تا بالاخره بشقاب پلو و سیخ کباب را روی میز بگذارند، اگر چه گاهی اوقات همان مخلفات که پیش از غذا صرف می شود، سالم تر و ارزش مند ترند، به هر حال نام ایرانی فست فود، حاضری است.

غذای حاضری بهتر از فست فود

غذای حاضری بهتر از فست فود

کلمه فست فود که با همین شکل و تلفظ وارد فرهنگ لغات عمومی مردم شده به معنی غذای سریع یا غذایی که زود آماده می شود و نباید به انتظار آن سرمیز بنشینی و با نان و ماست و سایر مخلفات سیر بشوی تا بالاخره بشقاب پلو و سیخ کباب را روی میز بگذارند، اگر چه گاهی اوقات همان مخلفات که پیش از غذا صرف می شود، سالم تر و ارزش مند ترند، به هر حال نام ایرانی فست فود، حاضری است.

حاضری غذایی است که زود حاضر می شود و خیلی از خانواده ها هم اکنون هم از این واژه برای شب ها که باید غذای ساده تری خورد، استفاده می کنند. حاضری غذایی بود که کمتر وقت مادر را می گرفت، زود سفره پهن می شد و یا میز چیده می شد. اغلب ماده غذایی مفید و آماده ای مثل پنیر با انگور یا هندوانه یا خربزه یا سبزی و گردو می توانست یک حاضری سالم و خوب باشد.

غذاهایی که سرشب خورده می شدند نه عوارض گوارشی داشتند و نه ضرری به قلب می رساندند. در عوض همه افراد خانواده دور هم می نشستند. گاهی در حیات کنار حوض آب و گاهی در اتاق دور یک سفره پرلطف و محبت. بچه ها شاد بودند چون می دانستند این غذا راحت تر و ساده تر به سفره آمده و مادر ساعت ها خودش را به دلیل آن در آشپزخانه خسته نکرده و بزرگ ترها هم از اینکه غذای سنگینی نیست که شب ها بی خواب شوند و احیانا کابوس ببینند و یا مجبور شوند وسط شب در پی قرص هضم غذا و یا ضدنفخ بگردند، راضی بودند.

تازه حسن دیگرش این بود که بعد از یک خواب خوب صبح زود گرسنه از خواب بلند می شدند و با اشتها دور هم می نشستند تا صبحانه صرف کنند. در حاضری ها گاهی تخم مرغ آب پز، نیمرو، املت، اشکنه و سایر غذاهایی که زود تهیه می شوند، هم اضافه می شد.

از روستا هم انواع غذاهای حاضری مانند کله جوش، شبت آب، ماست و برانی، نرگسی، آبگوشت دستی، ماست و لبو و نام های گوناگون دیگر تهیه می شد، وقتی که سر و کله سوسیس و کالباس پیدا نشده بود و پیتزا و انواع سس های تند و چرب جایی در سبد و سفر، ایرانی ها جا نداشتند. ما در سفره ایرانی و در خانه هایمان مخلفات گوناگونی از ترکیب غذاهای سالم مانند انواع سبزی با انواع مواد لبنی یاتخم مرغ تهیه می کردیم، املت های گوناگونی که از نظر ارزش تغذیه ای هم مناسب بودند.

راستی چرا فست فودها جای غذای حاضری خودمان را گرفتند؟ بله، خوش مزه ترند ولی به ازای طعم خوش، کالری زیاد، چربی نامناسب، مواد نگه دارنده و گاهی خطرناک و ادویه های تند دارند. خوش مزه ترند و برای همین زیادتر هم خورده می شوند ولی سریع هضم نمی شوند، با معده پر و سنگین به رختخواب می رویم.

صبح خسته و بی اشتها بلند می شویم و سرزنده وسرحال نیستیم چون بدنمان را برای هضم و جذب آن به دردسر انداخته ایم. خوش مزه اند ولی می توان حاضری های خوش مزه را در خانه هم درست کرد. همان پیتزا می تواند سالم تر درست شود، اگر خمیر پیتزا با آرد کامل گندم درست شود، اگر از سبزی های متنوع و زیبا برای پیتزا استفاده شود و اگر پنیر کم چرب تر روی آن ریخته شود، غذای بسیار سالم و خوبی است.

فلفل سبز، کدو، کرفس، قارچ، پیاز، برش های کوچک گوجه فرنگی و حتی تکه های کوچک میوه می تواند پیتزاهای بسیار خوش طعمی درست کند. سیب زمینی سرخ کرده را هم دوست دارند ولی اگر ما اضافه وزن داریم و چاق هستیم و اگر در خانواده مان افراد مبتلا به بیماری قلبی داشته ایم باید خودمان مراقب باشیم. نمی گویم هرگز سیب زمینی سرخ کرده نخورید ولی سیب زمینی آب پز و کبابی هم خوش مزه است. سیب زمینی های تنوری را امتحان کنید و ذایقه بچه هایتان را به این گونه غذاها عادت دهید.

اگر بچه ها تمایل دارند ساندویچ سوسیس یا کالباس بخورند، برایشان در خانه آن را تهیه کنید چون هیچ گونه نظارتی بر اغلب مغازه ها وجود ندارد. معلوم نیست آنها چه نوع سوسیس و کالباسی مصرف می کنند ولی خودتان در خانه حداقل می توانید از محصولات مطمئن که مجوز بهداشت دارد، بخرید و تمیزتر از مغازه ای که پشت آن را نمی بینید، آن را با گوجه فرنگی و کاهوی شسته و ضدعفونی شده تهیه کنید.

به سلامت خودمان اهمیت بدهیم.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 11449

به "غذای حاضری بهتر از فست فود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذای حاضری بهتر از فست فود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید