طرز تهیه کیک بدون فر خانگی خوشمزه (کیک قابلمه ای)

به گزارش دوست بلاگ، این روزها که به علت حفظ موارد بهداشتی و حفظ سلامت خود و خانواده، کیک های خانگی بیش از پیش رونق پیدا نموده اند و طعم لذت بخش آن ها دوباره در خانه ها زنده شده است بنابراین در این مقاله قصد داریم طرز تهیه کیک وانیلی ساده با طعمی دلچسب و خوشمزه را به ترتیب و مرحله به مرحله شرح دهیم پس با ما همراه باشید. کیک ها، شیرینی های خوشمزه ای هستند که به راحتی می توان در منزل با مواد اولیه کاملا در دسترس،طعم های عالی و خارق العاده ای را خلق کرد. انواع کیک و شیرینی می تواند یک صبحانه و حتی عصرانه دلچسبی در کنار یک فنجان چای و یا شیر باشد و حتی می توان کیک و یا شیرینی را به عنوان دسر بعد از غذا سرو کرد. معمولا کیک ها داخل فر پخته می شوند اما برای کسانی که به فر دسترسی ندارند هم، راه های زیادی برای پخت کیک وجود دارد که از جمله می توان به پخت کیک داخل قابلمه، استفاده از فر دست ساز و یا استفاده از کیک پز های برقی و یا حتی استفاده از پلوپزهایی که مجهز به برنامه کیک پزی هم هستند، اشاره نمود. در این مقاله می خواهیم آموزش کیک وانیلی ساده با تزیین گاناش با روش پخت داخل قابلمه ای و روی گاز بدون احتیاج به فر را آموزش دهیم که جزو راحت ترین و قابل دسترس ترین روش برای پخت کیک می باشد.

طرز تهیه کیک بدون فر خانگی خوشمزه (کیک قابلمه ای)
مواد لازم برای کیک بدون فر
تخم مرغ3 عدد
وانیل1/4 قاشق چای خوری
شکر1 لیوان
آرد سفید قنادی2 لیوان
روغن مایع1/2 لیوان
شیر1/2 لیوان
بیکینگ پودر2 قاشق چای خوری
مواد لازم برای گاناش روی کیک بدون فر
شکلات تخته ای (شیری یا تلخ)100 گرم
خامه صبحانه50 گرم
شکلات تخته ای سفید (برای تزیین)50 گرم

طرز تهیه کیک وانیلی ساده خانگی قابلمه ای:

پس از آنکه مواد مورد احتیاج جهت پخت کیک وانیلی ساده خانگی را آماده کردیم، حال وقت آن رسیده که همه مواد را از یخچال خارج کنیم تا این مواد اولیه به دمای محیط برسد.

1- تخم مرغ، وانیل و شکر را داخل ظرفی با هم ترکیب نموده و با همزن برقی تا جایی مخلوط می کنیم که همه مواد کف کند و کاملا به رنگ کرم رنگ و حالت کشدار تبدیل گردد، سپس به ترتیب روغن مایع و شیر را اضافه نموده و فقط در حد ترکیب شدن با همزن برقی مخلوط می کنیم.

2- آرد و بیکینگ پودر را نیز با هم مخلوط نموده و سپس تا سه مرحله آن را الک می کنیم.

3- مخلوط آرد و بیکینگ پودر را در سه مرحله به مایه اضافه نموده و با لیسک به آرامی و به صورت دورانی مخلوط می کنیم تا آرد با مواد، مخلوط و مایه به صورت یکدست تبدیل گردد و هیچ گلوله آردی داخل مایه نمایان نباشد.

4- قابلمه مورد نظر را با روغن جامد چرب می کنیم (پیشنهاد می گردد از قابلمه با قطر حداقل بیست سانتی متر استفاده گردد زیرا به کار بردن قابلمه کوچک تر از این سایز سبب می گردد که کیک کاملا مغز پخت نگردد و اما درباره قابلمه های بزرگ تر از سایز ذکر شده می توان گفت که استفاده از قابلمه های کمی بزرگ تر مسئله ای در پخت کیک ایجاد نمی نماید اما با بزرگ تر شدن مقدار قابلمه، ارتفاع کیک نیز کمتر شده و سبب می گردد زمان پخت کاهش پیدا کند.) و در ادامه مایه کیک را داخل قابلمه ریخته به طوری که کف قابلمه را کاملا پر کند.

5- بر روی شعله گاز (مقدار شعله گاز میانه و متناسب با سایز قابلمه باشد)، شعله پخش کن قرار داده و با حرارت ملایم آن را روشن می کنیم اما باید توجه داشت که باید در حدود پانزده دقیقه قبل این کار را انجام دهیم تا شعله پخش کن کاملا گرم شده باشد و در آخر درب قابلمه را با دمکنی پوشانده و روی قابلمه قرار می دهیم.

6- قابلمه را به مدت یک ساعت روی شعله پخش کن قرار داده تا کیک به طور کامل پخته و آماده گردد اما باید دقت داشته باشیم که تا چهل و پنج دقیقه سپری نشده باشد، به هیچ وجه نباید درب قابلمه را برداشت زیرا عدم رعایت این نکته سبب می گردد که پف کیک از بین برود و یا به اصطلاح پف کیک بخوابد. پس از سپری شدن یک ساعت می توان درب قابلمه را برداشت و از طریق یک سیخ چوبی تستی انجام دهیم که هر زمان سیخ پس از وارد شدن در داخل کیک، تمیز و بدون چسبیده شدن مواد، بیرون آمد بنابراین کیک کاملا آماده شده و اگر غیر از این بود یعنی مواد کیک به سیخ چوبی چسبید، درب قابلمه را مجدد قرار داده و صبر می کنیم و هر ازگاهی این تست را انجام می دهیم.

7- پس از پخت کیک، درب قابلمه را برداشته و اجازه می دهیم کمی دمای کیک پایین آید و خنک گردد و در نهایت کیک را از قابلمه خارج می کنیم. برای پخت کیک در داخل قابلمه پیشنهاد می گردد حتما از قابلمه نچسب استفاده گردد و جنس قابلمه خیلی نازک نباشد چون حرارت شعله بسیار سریع انتقال پیدا نموده و موجب می گردد، دور کیک تا زمان پخت کامل، بسوزد.

برای تزیین روی کیک می توان از انواع کرم ها یا گاناش استفاده کرد و یا اینکه کیک را به صورت ساده سرو کرد. به عنوان نمونه برای تزیین گاناش، شکلات تخته ای با طعم دلخواه را خرد نموده و روی حرارت بن ماری قرار می دهیم تا کاملا ذوب گردد. (ظرف آبی را روی حرارت قرار داده تا آب به جوش آید و ظرف شکلات را روی آن ظرف قرار می دهیم به طوری که کف ظرف با آب در حال جوش، تماس نداشته باشد تا بخار آب سبب ذوب شدن شکلات گردد.) سپس خامه صبحانه را به شکلات اضافه نموده و روی حرارت بن ماری کاملا مخلوط می کنیم تا به حالت یکدست درآید و در نهایت از روی حرارت برمی داریم.

گاناش آماده را روی کیک ریخته و شکلات سفید را هم به روش بن ماری که توضیح داده شد، ذوب می کنیم. شکلات را داخل قیف ریخته و سر قیف را خیلی کوچک برش می دهیم و روی گاناش به صورت دایره ای از مرکز، آغاز به تزیین می کنیم و بعد با خلال دندان روی راه راه ها به صورت رفت و برگشتی طرح می اندازیم و سپس صبر می کنیم تا گاناش حالت گرفته و در نهایت می توان کیک را برش داد. کیک وانیلی ساده خانگی خوشمزه را نیز می توان داخل فر هم پخت به این صورت که فر را با دمای صد و هشتاد درجه به مدت پانزده دقیقه از قبل گرم نموده و کیک را داخل قالب چرب شده ریخته و درب فر به مدت چهل و پنج الی پنجاه دقیقه قرار می دهیم و در آخر با خلال دندان تست می کنیم که اگر خلال دندان تمیز بیرون آمد، کیک آماده شده و می توان از فر خارج کرد.

پس از آنکه کیک بدون فر خانگی خوشمزه (کیک قابلمه ای) آماده شد، حال می توانیم این کیک را با شیر و یا چای را میل نموده و از طعم این کیک خانگی لذت ببریم.

مسائل رایج در پخت کیک و راه کارهای ساده حل آن ها:

بدون شک برای همه ما پیش آمده که در زمان پخت کیک، با مسائلی روبرو شویم و از علت و بعلاوه نحوه برطرف آن مشکل بی خبر باشیم اما جای نگرانی نیست ما در ادامه به چند نمونه از علت این ایرادات و مسائل رایج در زمان پخت کیک پرداخته و راه چاره ساده هر یک را ارائه داده ایم:

علت ترک روی کیک و بالا آمدن کیک چیست؟

  • مهمترین علت می تواند دمای بیش از حد فر باشد
  • مقدار بیکینگ پودر کم یا زیاد بوده؛ بیکینگ پودر حتما باید تازه باشد و در یخچال نگه داری گردد
  • مقدار آرد مورد استفاده زیاد و مقدار مایعات مثل شیر و روغن کم بوده است

چرا کیک به مقدار کافی پف ننموده است؟

  • دمای فر تنظیم نبوده (اگه دمای فر زیاد باشد، کیک پف نمی نماید و بعلاوه داخل کیک نپخته و خمیری باقی می ماند و اگه دمای فر کم باشد، کیک پف می نماید اما به مرور پفش را از دست داده و در نهایت سفت می گردد)
  • مواد اولیه به دمای محیط نرسیده باشد، مخصوصا تخم مرغ. اگر تخم مرغ مستقیم از یخچال خارج و داخل کیک استفاده گردد کیک پف نمی نماید بنابراین لازم و ضروی است که نیم ساعت قبل از آغاز کار برای پخت کیک، تخم مرغ را از یخچال خارج کنیم.
  • بیکینگ پودر کهنه باشد. نکته مهم دیگری که باید رعایت گردد این است که آرد و بیکینگ پودر باید حداقل دو بار الک شوند.
  • مقدار قالب نسبت به مایه کیک، کوچک یا بزرگ بوده
  • هم زدن اولیه مایه کیک (تخم مرغ و شکر) کم بوده و موقع اضافه کردن آرد و در مراحل پایانی هم زدن زیاد بوده؛ آرد را با مایه فقط در حد مخلوط شدن و به آرامی و به صورت دورانی مایه را با لیسک مخلوط می کنیم.
  • مقدار مایعات مثل شیر، آب یا ماست دقیق نبوده و مایه کیک بیش از مقدار رقیق و یا غلیظ شده باشد
  • فر از قبل گرم نشده (از 15 الی 20 دقیقه قبل، فر را گرم می کنیم)
  • مواد بدون اولویت دستور مخلوط شده اند؛ این موضوع روی پف کیک تاثیر منفی دارد
  • مواد خیلی کند آماده شده است و فاصله بین آماده شدن مواد تا قرار گرفتن داخل فر زیاد بوده (حداکثر زمان آماده سازی بهتر است 20 دقیقه باشد مخصوصا در هوای سرد نباید بین تهیه و پخت فاصله افتاده زیرا رطوبت کیک از بین رفته و موجب می گردد کیک پف دار نگردد.)

چرا کیک حالت چروکیده دارد؟

  • قالب مورد استفاده قرار گرفته نسبت به مواد کیک بزرگ بوده
  • مواد بیش از حد مخلوط شده اند
  • قالب بیش از حد چرب شده است

علت گنبدی شدن کیک چیست؟

  • قالب زیاد چرب شده: چرب کردن قالب بسیار اهمیت دارد. قالب نباید زیاد چرب باشد و فقط احتیاج است کمی با برس کل سطح قالب را چرب نموده و کمی آرد پاشی کرد. اگر روغن زیاد ریخته گردد، روغن اضافی قالب روی کیک جمع می نماید و باعث ترک خوردن و گنبدی شدن کیک می گردد.
  • دمای فر تنظیم نباشد و یا خیلی داغ باشد
  • فر از قبل گرم نشده باشد (حتما 15 الی 20 دقیقه قبل فر را گرم کنید)
  • مقدار مایعات کمتر از مواد خشک بوده یا آرد زیاد اضافه شده باشد.
  • مایه داخل قالب درست از قسمت وسط قالب ریخته شده؛ موقع ریختن مایه کیک داخل قالب، مواد باید به صورت چرخشی داخل قالب ریخته گردد و نباید از یک نقطه تمام مواد ریخته گردد چون همان قسمت کیک بیشتر پف می نماید.

چرا کیک حالت خمیری و سنگین دارد؟

  • تعداد تخم مرغ زیاد بوده
  • دمای فر بیش از حد لازم بوده
  • مواد کیک خوب مخلوط نشده باشند

چرا کیک حالت خیس و مرطوب دارد؟

  • کیک قبل از پخت کامل از فر خارج شده
  • شکر و شیر و روغن کیک زیاد بوده
  • کیک داخل قالب مانده و سرد شده

چرا کیک خشک می گردد؟

  • مقدار روغن و شکر کم باشد
  • مقدار آرد نسبت به روغن و شکر زیاد باشد
  • مایه کیک بیش از حد مخلوط شده باشد

چرا قسمت وسط کیک فرو رفتگی و پایین رفتگی دارد؟

  • شکر و روغن به مقدار کافی مخلوط نشده باشد
  • مقدار بیکینگ پودر زیاد باشد
  • مواد به طور منظم در قالب پخش نشده باشد
  • حرارت فر کم بوده و یا مقدار مایعات کم باشد

چرا کیک به قالب چسبیده است؟

  • ممکن است قالب به درستی چرب نشده باشد
  • قالب به درستی آرد پاشی نشده است
  • کیک به مقدار کافی نپخته است
  • کیک قبل از سرد شدن از قالب خارج شده است

در این مقاله طرز تهیه کیک وانیلی ساده خانگی خوشمزه بدون احتیاج به فر که به کیک وانیلی قابلمه ای نیز معروف است، توضیح داده شد و بعلاوه اغلب مسائلی که در هنگام پخت کیک ممکن است با آن ها روبرو شویم به همراه راه کارهای آن به تفصیل توضیح داده شد. نظر شما راجع به این کیک خوشمزه و خانگی چیست؟ با چه مسائل دیگری در هنگام کیک پخت روبرو شده اید؟ ایده شما برای حل این مسائل چه بوده است؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: اُکالا
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 12430

به "طرز تهیه کیک بدون فر خانگی خوشمزه (کیک قابلمه ای)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک بدون فر خانگی خوشمزه (کیک قابلمه ای)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید