رانا پلاس اتوماتیک به فراوری می رسد ، تکنولوژی منسوخ شده AMT در خودرو صفر ایرانی!

به گزارش دوست بلاگ، رانا پلاس اتوماتیک به عنوان اولین خودرو ایرانی با گیربکس AMT در ایران خودرو به فراوری می رسد. این خودرو پیشتر هم رونمایی شده بود، اما به دلیل بعضی از مسائل تامین گیربکس هرگز به بازار نرسید. گیربکس های AMT در واقع نوع مکانیزه شده ی گیربکس های دستی هستند که نیازی به گرفتن کلاچ و تعویض دنده، ندارند. اما ساختار آنها با گیربکس های AT فرق دارد و سرعت تعویض دنده ها نیز کمتر است. اما گیربکس های AMT مزایایی هم دارند که در ادامه گزارش به آن می پردازیم.

رانا پلاس اتوماتیک به فراوری می رسد ، تکنولوژی منسوخ شده AMT در خودرو صفر ایرانی!

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: رانا پلاس اتوماتیک را باید اولین خودرو اتوماتیک ایرانی با گیربکس AMT بدانیم. علیمردان عظیمی مدیر عامل ایران خودرو از فراوری انبوه رانا با گیربکس AMT6 از دی ماه سال جاری اطلاع داد و گفت: از مزایای این گیربکس این است که ساختار آن، کاملا مشابه گیربکس دستی است که به طور کامل در شرکت نیرومحرکه از زیرمجموعه های ایران خودرو داخلی سازی، و با اضافه شدن سیستم کلاچ گیری و تعویض دنده رباتیک، به یک گیربکس اتوماتیک تبدیل شده است. مزیت اصلی آن قیمت کم تر فراوری به واسطه داخلی سازی و در نتیجه کاهش ارزبری است.

مشخصات فنی رانا پلاس اتوماتیک

رانا اتوماتیک AMT6 ابتدا قرار بود در سال 1401 و با گیربکس پنج سرعته به فراوری برسد. اما به دلیل بعضی از مسائل مانند تامین نبودن بعضی از قطعات گیربکس، این پروژه اجرایی نشد. رانا پلاس اتوماتیک AMT6 مجهز به موتور TU5 پلاس ایران خودرو است. این قوای محرکه تنفس طبیعی 16 سوپاپه که دارای حجمی برابر با 1587 سی سی است، می تواند 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه نیرو فراوری کند. گشتاور موتور این محصول نیز به 144 نیوتن متر می رسد که در دور چهار هزار دور در دقیقه در دسترس راننده واقع شده است.

گیربکس رانا پلاس اتوماتیک اما همان نمونه 6 سرعته دستی BE مورد استفاده در سایر محصولات ایران خودرو مانند تارا V1 پلاس، رانا پلاس شش دنده و… است. این گیربکس حالا می تواند عملیات کلاچ گیری و تعویض دنده را به صورت اتوماتیک انجام دهد. به همین دلیل است که به گیربکس های AMT گیربکس دستی اتوماتیک شده هم می گویند.

دسته دنده خودرو نیز حذف شده است و جای خود را به یک دسته دنده الکترونیکی گرد داده است. این خودرو به اهرم تعویض دنده از پشت فرمان هم مجهز است.

اما گیربکس های AMT چگونه عمل می نمایند و آیا در جهان هم استفاده می شوند؟

تکنولوژی منسوخ شده AMT در خودرو صفر ایرانی!

همانطور که اشاره کردیم رانا پلاس اتوماتیک از گیربکس شش سرعته AMT استفاده می نماید. گیربکس های AMT در واقع همان گیربکس های دستی هستند که تعویض دنده و کلاچ گیری آنها به وسیله عملگرهای الکترونیکی و به صورت اتوماتیک انجام می گردد. سرعت تعویض دنده و هوشمندی گیربکس های AMT خیلی کمتر از نمونه های AT است.

این نوع از گیربکس ها همچنان از دیسک و صفحه کلاچ به شکل سنتی آن با تغییرات جزیی استفاده می نمایند. قیمت کم، هزینه نگهداری پایین و سهولت رانندگی در ترافیک، از مزایای گیربکس های AMT هستند.

معایب گیربکس AMT

تکنولوژی گیربکس های AMT مورد استفاده در رانا پلاس اتوماتیک تقریبا در جهان منسوخ شده اند. به جز بعضی از خودروهای بسیار مقرون به صرفه و مالی چینی یا معدود خودروهای هندی این گیربکس دیگر استفاده ای ندارد. خودروهای برلیانس H230 اتومات، ام جی 3 و فیات 500 جزو خودروهایی هستند که از گیربکس AMT استفاده می نمایند.

اگر کمی تحقیق کنید، متوجه می شوید که مالکان این خودروها علمکرد ضعیف گیربکس خودرو را جزو مهم ترین معایب این خودروها برمی شمارند. سر و صدای زیاد، سرعت کم تعویض دنده، تقه زدن و افت شتاب خودرو از جمله معایب گیربکس های AMT هستند. از آن گذشته، همین الان کیفیت دیسک و صفحه کلاچ خودروهای ایرانی پایین است و بیشتر نمونه های موجود در بازار هم تقلبی هستند.

تنظیم کردن همین دیسک و صفحه کلاچ های ایرانی به دلیل آلیاژ ضعیف آنها، کار سختی است و باعث بد جارفتن دنده ها و افت شتاب خودرو می گردد. سفت شدن زود هنگام کلاچ خودرو نیز از دیگر مسائل است. اما رانندگان با تنظیم سرعت و پدال کلاچ و… به هرترتیب از این گیربکس های دستی استفاده می نمایند. حالا تصور کنید این تعویض دنده های سخت را هم قرار است عملگرهای اتوماتیک چینی انجام دهند که تقریبا هیچ چیزی نمی فهمند!

حالا باید منتظر ماند و دید که تعویض دنده های رانا پلاس اتوماتیک چگونه خواهد بود؟

منبع: بیت ران
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 19319

به "رانا پلاس اتوماتیک به فراوری می رسد ، تکنولوژی منسوخ شده AMT در خودرو صفر ایرانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رانا پلاس اتوماتیک به فراوری می رسد ، تکنولوژی منسوخ شده AMT در خودرو صفر ایرانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید