رابط کاربری PS5؛ انقلابی عظیم در تجربه کاربری

به گزارش دوست بلاگ، یک ماه تا عرضه کنسول نسل بعد سونی باقی است و این شرکت از رابط کاربری کنسول پلی استیشن 5 رونمایی نموده است. بخش های مختلف رابط کاربری پلی استیشن 5 در قالب یک ویدیوی رسمی از سوی سونی به نمایش گذاشته شده اند و می توانیم ببینیم که این بار، با مجموعه ای از قابلیت های متفاوت و عظیم طرف هستیم که این ظرفیت را دارند تا به طور کلی نحوه برخورد ما با بازی های را تغییر دهند.

رابط کاربری PS5؛ انقلابی عظیم در تجربه کاربری

در اساس، رابط کاربری PS5 همان کاری را انجام می دهد که انتظارش را دارید؛ بازی ها را مقابلتان می گذارد تا آن ها را اجرا کنید، تروفی های خود را چک کنید و از پلی استیشن استور بازی بخرید. با این حال، بازی ها این بار بسیار بیشتر با سیستم عامل کنسول در ارتباط هستند و مجموعه زیادی از اطلاعات را به کنسول می فرستند.

به غیر از صفحه اصلی کنسول که بازی ها و اپ های دیگر روی آن قرار گرفته اند، وقتی یک بازی اجرا دارید، یا وقتی به صفحه مختص یک بازی می روید، با مجموعه ای از کارت ها روبرو می شوید. این کارت ها، بخش های مختلف یک بازی و اطلاعات مربوط به آن را نشان می دهند. کارت ها با این هدف طراحی شده اند تا در انجام فعالیت های مختلف در یک بازی به کمکتان بیایند.

هنگامی که داخل یک بازی هستید، با فشردن کلید پلی استیشن، مراحل یا بخش های مختلف هر بازی را به صورت کارت های جداگانه می بینید. پلی استیشن 5 با آنالیز چگونگی بازی کردن گیمرها، تقریبی از زمان لازم برای تمام کردن یک مرحله یا بخش به دست می آورد و آن را کنار کارت مناسب آن مرحله، نشان می دهد.

فرضا می توانید ببینید که تمام کردن فلان مرحله، ده دقیقه طول می کشد. می توانید مستقیما از همان کارت هم وارد آن مرحله شوید.

وظیفه کارت ها، فقط هم نشان دادن زمان تقریبی تمام کردن یک بخش نیست. کارت ها، اطلاعات لازم یک مرحله را هم روی خود نشان می دهند؛ اطلاعاتی مثل اهداف و کارهایی که باید در مرحله انجام بدهید. اگر مشترک پلی استیشن پلاس باشید، می توانید برای چگونگی انجام آن اهداف، در خود بازی، هدایت بگیرید. در چنین حالتی، کارت به صورت عکس یا ویدیو، چگونگی انجام آن هدف را نشانتان می دهد. حتی می توانید کارت هدایت را به سمت چپ یا راست صفحه قفل کنید و هم زمان به انجام بازی مشغول شوید.

این کار باعث می گردد تا نه تنها بسیار سریع تر اطلاعات لازم برای انجام اهداف بازی را پیدا کنید، بلکه برخلاف جست وجو در اینترنت، با اطلاعاتی از قبیل مراحل بعد برخورد نمی کنید و به خاطر یک جست وجو، ریسک خراب شدن داستان را به جان نمی خرید.

کارت ها هم چنین می توانند برای مثال در یک بازی مسابقه ای، رکوردهای دوستانتان را نشان دهند و شما را تشویق نمایند تا رکورد آن ها را بشکنید. در همه حال هم می توانید با انتخاب یک کارت، مستقیما به همان مرحله یا چالش خاص بروید.

می توانیم در ویدیوی منتشر شده از سوی سونی، همچنین ببینیم که قابلیت پیگیری شرایط تروفی ها هم به سیستم عامل کنسول اضافه شده و می توانید چک کنید که برای مثال چه مقدار در دریافت یک تروفی پیشرفت نموده اید؛ طوری که مثلا اگر قرار است صد جعبه بشکنید، چه تعداد شکسته اید و چه تعداد باقی مانده تا تروفی را بگیرید. سونی در ویدیو هیچ اشاره ای به این قابلیت نمی نماید، ولی می توانیم به وضوح آن را ببینیم. احتمالا چون قابلیت جدید نیست و ایکس باکس سال هاست آن را دارد.

کارت های اخیری که یک بازی یا خود کنسول نشانتان داده اند، در منوی بالایی کنسول باقی می مانند؛ طوری که وقتی کنسول را روشن می کنید، با مجموعه ای از کارت های مختلف روبه رو می شوید. بعضی از کارت ها شما را تشویق می نمایند تا به ادامه بازی قبلی خود بپردازید، روی بعضی از کارت ها آمده است که دوستان شما در فلان بازی مشغول بازی آنلاین هستند و می توانید با انتخاب آن به دوستانتان بپیوندید و به آن بازی بروید و بعضی کارت ها هم اسکرین شات یا ویدیوهای اخیری که ضبط نموده اید را نشانتان می دهند تا آن ها را ادیت کنید و به اشتراک بگذارید.

قابلیت های سیستم عامل پلی استیشن 4، مثل امکان مشاهده گیم پلی دوستان به صورت زنده و چت ها و گروه ها هم روی پلی استیشن 5 وجود دارند و به لطف سیستم کارت ها، حتی می توان سریعتر با آن ها تعامل کرد. فرضا می توانید هنگامی که مشغول بازی آنلاین بازی دوستتان هستید، صفحه گیم پلی او را به صورت زنده همواره در پایین بازی خود ببینید. باید اشاره کنیم که روی پلی استیشن 4 امکان ارتباط با پارتی های و گروه های ساخته شده روی پلی استیشن 4 و اپ پلی استیشن وجود دارد.

نهایتا، سونی خیلی کوتاه به فروشگاه پلی استیشن اشاره می نماید که با خود صفحه اصلی ادغام شده و احتیاجی به اجرای آن مثل یک اپ نیست.

بد نیست به چند نکته که خارج از برنامه سونی و در قالب یک مصاحبه کوتاه وب سایت یوروگیمر منتشر شدند، اشاره کنیم. رابط کاربری پلی استیشن 5 تمام و کمال با وضوح تصویر 4K رندر می گردد و به صورت پیش فرض هم قابلیت HDR روی آن روشن است. اجرای یک بازی از ابتدا و بدون استفاده از قابلیت هایی مثل اجرای سریع و استند بای (که فورا بازی را اجرا می نماید) هشت ثانیه طول می کشد. ویدیوها و اسکرین شات های گرفته شده هم 4K هستند.

نکته اشاره شده دیگر هم این است هیچ اجباری به استفاده از قابلیت های آنلاین و آپدیت بازی نیست. پلی استیشن 5 دیسک بازی ها را بدون احتیاج به هرگونه اتصال آنلاین و آپدیت و مستقیما از روی دیسک، مثل پلی استیشن 4، اجرا می نماید.

در آخر، ضمن تحسین سونی به خاطر کوشش در ساخت چنین تجربه کاربری عظیم و متفاوتی، سؤالی در ذهنمان به وجود می آید؛ اینکه آیا تمام بازی سازان قرار است از این همه قابلیت در بازی هایشان استفاده نمایند؟ مطمئنا می توانیم انتظار داشته باشیم تا بازی های انحصاری سونی تمام و کمال از این قابلیت های جدید بهره گیرند، ولی آیا آن بازی سازی که برای چند پلتفرم مختلف بازی می سازد، می تواند (و آیا حاضر است) که مشخصا برای پلی استیشن 5 زمان بیشتری بگذارد و بازی خود را آماده استفاده از این قابلیت ها کند؟ پاسخ به این سؤال را نه الان، بلکه احتمالا یکی دو سال بعد از آغاز نسل جدید خواهیم گرفت.

می توانید در ادامه ویدیوی کامل نمایش رابط کاربری PS5 را ببینید.

کنسول پلی استیشن 5 برای عرضه در روز 12 نوامبر در نظر گرفته شده است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 7263

به "رابط کاربری PS5؛ انقلابی عظیم در تجربه کاربری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابط کاربری PS5؛ انقلابی عظیم در تجربه کاربری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید