دلیل کسر حقوق دانشجومعلمان چیست؟
به گزارش دوست بلاگ، تهران (پانا) - معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش به تشریح علت مبلغ کسر شده از حقوق دانشجومعلمان پرداخت.
به گزارش خبرنگاران، علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در برنامه به وقت ایران با موضوع بودجه وزارت آموزش و پرورش به مهارت آموزی دانشجومعلمان اشاره داشت و گفت: رویکرد وزارت آموزش و پرورش براساس اسناد بالادستی و بویژه سند تحول بنیادین و همچنین مفاد قانون برنامه ششم توسعه و قانون شرح اهداف و وظایف آموزش و پرورش در دو حوزه مهارت آموزی را دنبال می کنیم.
وی اضافه نمود: حوزه اول مربوط به مهارت آموزی و ارتقای حرفه معلمان در حین خدمت است و حوزه دیگر به مهارت آموزی برای دانش آموزان مرتبط می شود. نظام آموزش فنی و حرفه ای در کشور، از دو بخش رسمی و غیررسمی تشکیل شده است که بخش رسمی متشکل از دو مقطع متوسطه و عالی و آموزش های غیر رسمی هم توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی ارائه می شود.
الهیار ترکمن با بیان اینکه در مورد مهارت آموزی معلمان برنامه های معینی وجود دارد، اظهار کرد: پیش احتیاج ورود به مهارت آموزی معلمان، پرداختن به انگیزه های درونی و خود انگیخته آنهاست.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش به قانون رتبه بندی معلمان اشاره نمود و اضافه نمود: براساس یک نظام حرفه ای باید صلاحیت ها و شایستگی های معلمان را در سه بخش عمومی، حرفه ای و تخصصی تعریف کنیم، به آنالیز پیش احتیاج آنها بپردازیم و متناسب با آن برنامه ریزی نموده و معلمان را در ارتقای جهت شغلی خود یاری کنیم. در این حوزه به دلیل اینکه با نیروی انسانی مرتبط هستیم، بی شک بخشی از آن به ایجاد انگیزه در معلم و انجام تکالیفی که باید برای آنان انجام داد، برمی شود.
الهیار ترکمن اضافه نمود: برای ایجاد انگیزه متناسب با احتیاج فرهنگیان در مورد رتبه بندی حرفه ای از سال 94، با توجه به ظرفیت های قانون مدیریت و خدمات کشوری رتبه بندی برای فرهنگیان انجام و تصمیم گرفته شد تا لایحه ای تقدیم مجلس شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش ادامه داد: خوشبختانه، لایحه رتبه بندی فرهنگیان، تدوین و به دولت ارسال شده است؛ که کمتر از 20 روز دیگر به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود تا به قانون تبدیل شود.
وی درباره آموزش های ضمن خدمت گفت: در حال حاضر، شناسنامه های آموزشی متناسب با هر رشته شغلی، طراحی شده و به سمت دوره های مجازی پیش رفته است همچنین به استناد قانون ششم موظف هستیم، در دوره متوسطه دوم حداقل 50 درصد از دانش آموزان را به سمت آموزش های فنی و حرفه ای سوق دهیم که خوشبختانه نزدیک به 36 درصد در این زمینه پیروز بودیم.
آموزشکده های فنی باید در آموزش و پرورش می ماند
الهیار ترکمن با بیان اینکه موانع و مسائلی در این جهت وجود دارد، شرح داد: یکی از مسائل نگاه اجتماعی به این موضوع است و به سمت رشته های دانشگاه های بسیار کنکور محور است ولی در حوزه کاردانش و فنی و حرفه ای روش های مانند برون سپاری کار دانش، استفاده از ظرفیت کارخانه ها به کار گرفته شده است.
وی همچنین بیان نمود: همیشه آرزوی من این است که ای کاش آموزشکده های فنی در آموزش و پرورش می ماند و با استفاده از ظرفیت های آنها دانش آموزان دوره فنی و حرفه ای و کار و دانش بهتر راهنمایی می شد.
الهیار ترکمن اضافه نمود: نظام آموزش مهارتی بر آن است که نیروی کار ماهر، تکنسین و نهایتا مهندس حرفه ای تربیت کند و نزدیک به یک میلیون دانش آموز در دوره متوسطه دوم، در حوزه های رسمی فنی و حرفه ای و کاردانش در حال تحصیل هستند که بودجه متناسب با آن دیده می شود.قسمتی از بودجه مربوط به بودجه عام است که مربوط به هزینه های پرسنلی و بالاسری می شود و دیگری بودجه مربوط به تجهیزات هنرستان هاست.
وی اضافه نمود: مشکل اساسی ما در حوزه هنر های رسمی، فنی و حرفه ای و کارو دانش بحث تجهیزات هنرستان ها می باشد. برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی، می بایست آموزش و پرورش را با دانشگاه ها مساوی دانست؛ اگر بتوانیم در بودجه 1400 اعتبار مناسبی را نظر گرفت، قطعا سرانه تجهیزاتی خود را متناسب با احتیاج استاندارد کرد.
رتبه بندی به معنای مهارتی کردن معلمان است
الهیار ترکمن درباره رتبه بندی معلمان بیان نمود: رتبه بندی مهارتی کردن معلم است، با این تفاوت که در لایحه ای که در دولت تنظیم شده است، درصدد طراحی نظامی منحصر به فرد برای معلمان هستیم.
وی در ادامه درباره بودجه آموزش های مجازی شرح داد: آموزش مجازی فرصت دوم آموزش های رسمی بوده است، و این موضوع با تاسیس سازمان آموزش از راه دور و گزینه های دیگر مطرح بوده است. ولی موانعی باعث شد تا به صورت کامل تحقق پیدا نکند. یکی از فرصت های که در کنار تهدیدات کرونا به جامعه بشری ارائه شد، آموزش های مجازی است که باید به شدت آن را دنبال کنیم و برنامه معینی نسبت به آن داشته باشیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره اقدامات آموزش و پرورش در این خصوص اشاره نمود و گفت: در لایحه 1400 اعتبارات معینی تحت عنوان ردیف معین، به دولت پیشنهاد شد که در این موضوع برای آموزش های مجازی، رسانه ای و استفاده از فضای اینترنتی ساز و مدرسه تلویزیونی کارهای پیش بینی شود. علاوه بر اینکه بودجه های را که می توان در قالب اعتبارات معین در لایحه بودجه پیش بینی کرد به استناد قانون برنامه ششم هم می توان یک درصد از اعتبارات هزینه وزارت آموزش و پرورش را در قالب خرید خدمات از سازمان صدا و سیما استفاده کرد و این دو ابزار جزو اولویت های اصلی است و برنامه های معینی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه در نظر گرفته است.
وی درباره کسورات دانشجو معلمان در دوره کرونا گفت: قوانین مربوط به دانشجو معلمان تحت قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش کشور است، در این قانون بندی وجود دارد که اشاره می نماید برای تامین هزینه های رفاهی و غذای دانشجویان در دوران تحصیل باید از حقوق آنها کسر شود و در اختیار دانشگاه قرار بگیرد.
الهیار ترکمن ادامه داد:زمانی که دانشگاه برقرار بود با مصوبه هیئت امنا، 45 درصد از اعتبار حقوق آن ها کسر شده و برای این منظور اختصاص پیدا می کرد. این موضوع در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان در دست آنالیز است که 45 درصد از حقوق دانشجو معلمان کاهش پیدا کند.
وی اضافه نمود: در دوران کرونا نیز که عمده آموزش ها به صورت مجازی برگزار می شود، با مصوبه هیئت امنای دانشگاه، مبلغ کسر شده برای تامین و توسعه زیرساخت های مجازی در دانشگاه استفاده می شود که در راستای تامین رفاه دانشجویان است.
قانون متعهدین به خدمت باید به روز شود
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: یکی از پدیده های که در آموزش و پرورش ما را رنج می دهد و جلوی بسیاری از امور را می گیرد، این است که از قوانین عام تبعیت می نماید، قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مربوط به سال 69 است و اصلاح و به روز نشده است و مطالعاتی در این خصوص شروع شده تا این قانون به روز شود و قطعا با به روز شدن آن، اتفاقات خوبی خواهد افتاد و اگر همکاری مجلس و دولت شکل بگیرد کمتر از یکسال می توان آن را عملی کرد.
الهیارترکمن اضافه نمود: بودجه آموزش و پرورش مانند سایر بودجه های دیگر، ترازوی از منابع و مصارف است، که باید میان این دو کفه تعادل ایجاد کرد. در بعد منابع، مشکل اینجاست که به بودجه عمومی دولت وصل هستیم و عدم کفایت در تامین منابع وجود دارد؛ و در بعد مصارف مسائلی از جمله بی ثباتی مدیریتی، سلیقه ای عمل کردن و عواملی دیگر از مسائل این بعد است.
منبع: خبرگزاری پاناگروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت
مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان