خبرنگاران سفیر ایران در عراق درگذشت پدر معنوی ایزدی ها را تسلیت گفت

به گزارش دوست بلاگ، بغداد- خبرنگاران- ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در پیامی درگذشت پدر معنوی ایزدی های عراق و دنیا را تسلیت گفت.

خبرنگاران سفیر ایران در عراق درگذشت پدر معنوی ایزدی ها را تسلیت گفت

به گزارش خبرنگاران، در پیغام مسجدی آمده است: با نهایت تاسف خبر درگذشت شیخ خرتو حاجی اسماعیل، پدر معنوی و مرجع اعلای ایزدی های عراق و دنیا را دریافت کردیم. این ضایعه دردناک را به عموم ملت عراق به ویژه ایزدی های محترم تسلیت می گوییم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق آدینه شب در این پیغام برای آن مرحوم آرزوی مغفرت و برای خانواده وی صبر و شکیبایی مسألت نموده است.

شیخ خرتو حاجی اسماعیل معروف به بابا شیخ، پدر معنوی و مرجع عالی دینی ایزدی های عراق و دنیا، دیروز، 10 مهرماه، در سن 87 سالگی در یکی از بیمارستان های اربیل عراق درگذشت.

در پی درگذشت شیخ خرتو حاجی اسماعیل که از بیماری کلیوی رنج می برد، برهم صالح، رئیس جمهوری، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق در پیغام های جداگانه درگذشت این شخصیت دینی ایزدیان را تسلیت گفتنند.

شیخ خرتو حاجی اسماعیل در روستای اسفنه در شهرستان شیخان واقع در استان دهوک عراق و از یک خانواده دینی به دنیا آمد و از سال 1995 میلادی به عنوان مرجع دینی عالی ایزدی ها انتخاب شد.

مرحوم حاجی اسماعیل عضو شورای معنوی دیانت ایزدی ها نیز بود و بارها از رشادت های الحشدالشعبی عراق در آزادسازی مناطق شمال غرب عراق از چنگال تروریست های داعشی قدردانی و تشکر نموده بود.

ایزدی یک اقلیت دینی است که آن را مخلوطی از اسلام نامتعارف، مسیحیت شرقی، مانوی، زرتشتی، و احتمالاً مهرپرستی دانسته اند.

جمعیت ایزدیان دنیا و عراق حدود 550 هزار نفر برآورد می گردد.

نام ایزدیان از زمان هجوم داعش به عراق در سال 2014 و کوشش برای نسل کشی آنان بیش از پیش بر سر زبان ها افتاد و موضوع آنان دنیای شد.

گروهک تروریستی تکفیری داعش در پی یورش سریع به خاک عراق حدود هفت هزار زن و دختر ایزدی را به اسارت برد و جنایات بسیاری از جمله شکنجه، تجاوز و خرید و فروش در بازار بردگان در حق آنان روا داشت.

بسیاری از این افراد به ویژه جوانان و پیرزنان کشته و در گورهای جمعی دفن شدند و دختران و زنان جوان نیز به شکل برده در بازارهای برده داعش به فروش رفتند.

با وجود گذشت بیش از سه سال از اعلام سرانجام نظامی داعش در عراق، هنوز از سرنوشت نیمی از ایزدی های مفقود شده خبری در دست نیست.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 7397

به "خبرنگاران سفیر ایران در عراق درگذشت پدر معنوی ایزدی ها را تسلیت گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سفیر ایران در عراق درگذشت پدر معنوی ایزدی ها را تسلیت گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید