خبرنگاران آیین علفه در خراسان شمالی تحت شعاع کرونا

به گزارش دوست بلاگ، بجبنورد- خبرنگاران- آیین علفه یا روز اموات از آیین های دیرینه در استان های خراسان به خصوص خراسان شمالی نگین اقوام محسوب می گردد که همساله در آخرین روز پنجشنبه با آدینه سال با ختم این آیین مردم این منطقه به استقبال بهار می فرایند.

خبرنگاران آیین علفه در خراسان شمالی تحت شعاع کرونا

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، علفه در اصطلاح فرهنگ عمومی معروف به خیرات و اطعامی دهی برای مردگان آن هم در اواخر هر سال گفته می گردد و این کهنه رسم در این منطقه به نوعی در آخرین برگ تقویم هر ساله مردم این دیار به گونه ای جای افتاد که بومیانی که حتی به هر دلیلی زادگاهشان را ترک کردند ، برای برگزاری این آیین خود را مجاب به سفر به بازگشت هر چند موقت می دانند تا با حضور بر مزار درگذشتگان خود به نوعی در روزهای آخر سال آنها را راضی نمایند و با وجدان آسوده به استقبال بهار بفرایند.

این آیین سنتی به دلیل قدمت زیاد و برخورداری از بعضی جاذبه های فرهنگی با شماره 1151 در فهرست میراث ناملموس کشور نیز به ثبت رسید.

علفه در پژوهش های مردم شناسی

در فرهنگ فارسی مشخص از علفه به نام سنتی کهن در فرهنگ خراسانی ها یاد شده است که در آستانه نوروز برای به یادآوردن رفتگان از جهانی فانی برگزار می گردد. علفه در بیشتر شهرها و روستاهای با اندک تفاوتی در نوع و کیفیت اجرای آن برگزار می گردد و نام علفه به واسطه وجود علف و سبزی که یک پای سفره هفت سین و روز علفه است بر آن گذاشته شده است و نمادی از سبز نگه داشتن جای رفتگان و سنتی برای زندگان و سبزی زندگی است.

تقریبا تمام مردم به جز قوم ترکمن این آیین را برگزار می نمایند و در این روز بر مزار اموات خود جمع شده و حتما به یاد مردگان خود سبزه سبز می نمایند تا هفت سینی کوچکی که بر مزار اموات خود می چینند کامل باشد.

همچنین در پژوهش های مردم شناسی این مراسم شاخصه برجسته مردم استان های خراسان موسوم به خطه خورشید است و این آیین در مناطق روستایی در قالب های جذابتر ، و سنتی تر اجرا می گردد به طوری که اهالی این منطقه بر اساس همان اعتقادی که از ایرانیان باستان بر جای مانده از چند روز به نوروز مانده در خانه مشک و عنبر می سوزانند و شمع چراغ می افروزند تا زمینه راضیی ارواح مردگانشان را فراهم نمایند.

حتی زنان درشب آخرین آدینه سال بهترین غذا را می پزند تا بوی آن خشنودی مردگان را موجب گردد و کاه بر گور مردگان می پاشند در میان آنان که در گذشته ای در آن سال داشته اند عید می گیرند و دعا می خوانند و در بین کرمانج های خراسان سه روز مانده به نوروز علفه نامیده می گردد آنان که در طول سال مرده ای داشته و صاحب عزا هستند و به صورت گروهی به منازل این هامراجعه می نمایند و فاتحه خوانی برگزار می نمایند .

کم رونقی علفه زیر تیغ کرونا

به نظر می رسد مردم استان خراسان شمالی که اواخر سال گذشته را به دلیل محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی تا حد زیادی توفیقی برای زیارت اهل قبور نداشتند، در روزهای اخیر که این بیماری کشنده قرن تا حد زیادی در این خطه از کشور فروکش کرد و در شرایط آبی و نارنجی نهاده شد، فرصتی فراهم شد تا مردم بتوانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک به خصوص برای درگذشتگان کرونایی که در شرایط سخت روحی و روانی خانواده ها و در تنهایی به خاک سپرده شدند، آیین باشکوه تری را برگزار نمایند تا با نثار فاتحه روح درگذشتگان و روحیه خودشان را جلا بخشند.

در دو سال اخیر به دلیل همه گیری کرونا این آیین ها تا حد زیادی کمرنگ تر شد و حضور فیزیکی بر مزار درگذشتگان جای خود را توزیع اقلام در قالب سبد کالا به خانوارهای کم بضاعت گرفته است.

آغاز نوروز رسم همدردی با خانواده درگذشتگان

در نخستین روز فروردین ماه ترک های خراسان شمالی علاوه بر اینکه بر سر مزار عزیزان از دست داده خود می فرایند، برای خانواده هایی که سرپرست آنان از جهان رفته است یا اولاد ذکوری از دست داده داشتند سبزه به نیت سرسبز ماندن خانواده ها می برند و بعد از تحویل سال جدید این سبزه ها را به همراه هفت سین کوچک بر سر مزار اموات قرار می دهند.

در نخستین روز بهار نیز خانواده هایی که به تازگی فردی از اعضای خانواده را از دست داده اند بنا به رسمی کهن میزبان مهمانانی می شوند که می خواهند نخستین روز عید را در کنار آن ها باشند.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت شامل کرد، تات، ترک و ترکمن دارد که سالیان متمادی در کنار یکدیگر زندگی می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 9405

به "خبرنگاران آیین علفه در خراسان شمالی تحت شعاع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آیین علفه در خراسان شمالی تحت شعاع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید