جمال الدین بَحرانی؛ فقیهی که مرثیه سرای سالار شهیدان شد

به گزارش دوست بلاگ، ابوعلی جمال الدین حسینی بحرانی، ادیب، شاعر، فقیه و محدث شیعی سده های دهم و یازدهم هجری قمری است.

جمال الدین بَحرانی؛ فقیهی که مرثیه سرای سالار شهیدان شد

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگارانـ بارها شنیده ایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی می انجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل کوشش صدها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرن ها پیش خشت به خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشته اند.

با شما مخاطب گرامی قراری گذاشته ایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و عظیمان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.

برای خوشه چینی از این خرمن دانش و فرهنگ،از جلد اول کتاب تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تألیف دکتر علی اکبر ولایتی که به سال 1392 در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره برده ایم.

ابوعلی جمال الدین حسینی بحرانی، ادیب، شاعر، فقیه و محدث شیعی سده های دهم و یازدهم هجری قمری است.

بحرانی در روستای جِدِّ حَفص بحرین به دنیا آمد و در همان جا به تحصیل پرداخت. پس از آن، به اصفهان رفت و از محضر شیخ بهایی بهره برد و از او اجازه گرفت. همچنین محمد بن احمد بن خاتون و فضل بن محمد بن فضل عباسی نیز به او اجازه دادند. بحرانی مدتی نیز امام آدینه بحرین بود و سِمت قضای آنجا را برعهده داشت، سپس راهی شیراز شد و به نشر حدیث و گسترش علوم دینی پرداخت. پس از مدتی شیخ الاسلام شیراز شد و چنهدان شهرت یافت که دوستداران فقه و حدیث از حجاز و عراق نزد او می آمدند.

بحرانی تا انتها عمر امامت آدینه و سِمت قضای شیراز را به عهده داشت و در 21 رمضان 1028 درگذشت. او را در جوار حضرت شاه چراغ به خاک سپردند.

بحرانی در بحرین و شیراز شاگردان بسیاری تربیت کرد؛ از جمله ملامحسن فیض کاشانی، محمد بن حسن بحرانی، محمد بن علی مقشاعی، زین الدین علی بن سلیمان بحرانی، سید عبدالرضا بحرانی، احمد بن جعفر بحرانی، احمد بن عبدالسلام بحرانیف جمال الدین فسایی، جعفر بن کمال الدین بحرانی و میرفضل الله دستغیب حسینی.

بحرانی شعر نیز می سرود و با شاعر هم عصر خود، ابوالبحر بن محمد خطی بحرانی، رابطه نزدیکی داشت. آقا عظیم طهرانی دیوان او را معرفی نموده است. از او دو قصیده رائیّه یاد نموده اند؛ یکی در مرثیه امام حسین(ع) و دیگری در قتل خلیفه دوم عمر.

بعضی از دیدگاه های فقهی و اصولی او همچون اعتقاد او به وجوبِ نماز آدینه، توجه علما را جلب کرد. از بحرانی آثار متعددی به جا مانده است. بعضی از آثار او بدین قرار است:

1. رساله یوسفیه، درباره اعتقادات شیعه و احکام نماز که آن را به درخواست و به نام یوسف بن نصرالله بحرانی نوشت؛

2. رساله ای در مقدمه واجب؛

3. مقالة فی العام المخصص، در اصول؛

4. المقامات؛

5. حاشیه شرایط الاسلام؛

6. حاشیه معالم الدین؛

7. حاشیه خلاصة الرجال، که علی بحرانی آن را به خط مؤلف دیده است؛

8. حاشیه اثنی عشریه بهائیه؛

9. سلاسل الحدید فی تقیید اهل التقلید.

4104/

ایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 6586

به "جمال الدین بَحرانی؛ فقیهی که مرثیه سرای سالار شهیدان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمال الدین بَحرانی؛ فقیهی که مرثیه سرای سالار شهیدان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید