ثبت نماد سیمرغ به عنوان برند ایران در سازمان جهانی گردشگری

به گزارش دوست بلاگ، �سازمان جهانی گردشگری با اعلام ورود ایران به کشورهای دارای برند گردشگری، از ثبت و به رسمیت شناختن نماد سیمرغ به عنوان برند ایران در این سازمان اطلاع داد.

ثبت نماد سیمرغ به عنوان برند ایران در سازمان جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری در گزارشی که در وب سایت خود منتشر کرد، از به رسمیت شناختن نماد سیمرغ، به عنوان برند گردشگری ایران اطلاع داد . در این گزارش که به شروع پروژه تجاری و ملی ایران از اواخر سال 2018 اشاره شده است، پروژه تدوین سند راهبردی برای هویت ملی برند نیز در دستور کار نهاده شد.

ولی تیموری، معاون گردشگری کشور در این رابطه می گوید:

با این اقدامِ UWTO ایران رسما وارد لیست کشورهای دارای برند گردشگری شد. سازمان جهانی جهانگردی یکی از درگاه های اصلی شروع به کار رسمی برندهای ملی گردشگری کشورها است که در قالب گزارش هایی رسمی، برند کشورها، چیستی آن ها و داستان موفقیت شان را معرفی و روایت می نماید. معرفی تخصصی و بین المللی خوبی از برند گردشگری ایران به وسیله سازمان جهانی جهانگردی اجرا شده است.

برند ملی گردشگری ایران تصویری از یک سیمرغ به رنگ های فیروزه ای و آجری است؛ پرنده ای درحال پرواز که روی بال های آن ظرافت مُقرنس، از عناصر تزئینی معماری سنتی به چشم می خورد. دُم سیمرغ متشکل از هفت پر است که مظهر تقدس این عدد در فرهنگ ایران و سایر ادیان و ملل به شمار می رود. رنگ های انتخاب شده نیز که برگرفته از رنگ غالب طبیعت و معماری ایران است. ایران با شکوه: تجربه متفاوت نیز شعار گردشگری ایران است که در کنار سیمرغ نشسته است.

سازمان جهانی گردشگری در گزارش خود ضمن اشاره به چالش های ایران در راه تعریف هویت ملی و ایجاد وحدت بین نهادهای دولتی و خصوصی گردشگری، از جمع آوری اطلاعات و آنالیز افکار عمومی و دیدگاه های کارشناسان برای انتخاب برند و شعار گردشگری ایران به وسیله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبرداد. از این برند در بهمن ماه سال گذشته رو نمایی شده بود و شعار آن نیز در مهرماه امسال، به اطلاع عموم رسید.

سیمرغ در افسانه ها و ادبیات ایران به عنوان یک پرنده اساطیری معروفیت دارد. این پرنده نمادی از خورشید، خِرد و خالق است که همزیستی مسالمت آمیز ادیان و اقوام مختلف ایرانی و بعلاوه تنوع زیاد فرهنگ، قومیت، سبک زندگی را در ایران تداعی می نماید. در طراحی رنگ های سیمرغ، از شاخصه هایی چون بناهای تاریخی و زیبایی های طبیعی کشور الهام گرفته شده است و آن را به نماد وحدت تبدیل می نماید.

با وجود درنظر گرفتن نظر بیش از 1700 کارشناس برای انتخاب این برند، انتخاب نماد سیمرغ با انتقادهایی نیز همراه بوده است و عده ای آن را ناملموس و طرح های به کار رفته را مشابه نماد سایر کشورها می دانند.

لازم به ذکر است که پروژه انتخاب برند و شعار گردشگری از سال 92 به وسیله سازمان وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شروع شد و مراحل آن تا به امروز به خاتمه نرسیده بود.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 13111

به "ثبت نماد سیمرغ به عنوان برند ایران در سازمان جهانی گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت نماد سیمرغ به عنوان برند ایران در سازمان جهانی گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید