تجربه زندگی روستایی برای مسافران شمال

به گزارش دوست بلاگ، روستای شانه تراش به عنوان نخستین روستای گردشگری ارگانیک کشور در مازندران معرفی شده است.

تجربه زندگی روستایی برای مسافران شمال

به گزارش خبرنگاران، روستای شانه تراش در غرب مازندران، این روزها نه فقط به علت طبیعت بکر و منظره منحصر به فردش بر سر زبان ها افتاده، بلکه نخستین روستایی است که فعالیت های توریستی ارگانیک در آن شکل گرفته و دنبال می گردد. اهالی روستا 4سال پیش با حمایت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، انجمن روستایی تشکیل دادند تا روستای 500ساله شانه تراش را با تجربه سبک زندگی روستایی به توریستان معرفی نمایند.

مشارکت اهالی روستا و پای کار آمدن اداره های استان، باعث پیشرفت طرح های توریستی ارگانیک شد؛ تا جایی که به گفته استاندار مازندران، روستای شانه تراش می تواند الگوی روستاهای دیگر در حوزه تقویت اقتصاد بومی، احیای فرهنگ و سنت های بومی، حفظ اراضی روستا و در نهایت پایلوت توریستی ارگانیک مبتنی بر کشاورزی و دامداری در مازندران باشد. در این گزارش به این روستا که شمارش معکوس برای تکمیل طرح های توریستی ارگانیک را شروع نموده، سری زده ایم.

حفظ خانه های روستایی

نام روستای شانه تراش محله دهستان دوهزار تنکابن با نام روستای توریستی ارگانیک پیوند خورده است.صادق برزگر، مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران در شرح مفهوم توریستی ارگانیک به خبرنگاران می گوید: روستای توریستی ارگانیک جایی است که سبک زندگی روستایی در آن رواج دارد. محیط زیست، معماری، فرهنگ، هنر و اکوسیستم روستا به شکل بومی و دست نخورده است و توریست می تواند سبک زندگی روستایی را تمام و کمال تجربه کند.

روستای شانه تراش 25خانه روستایی و 200نفر جمعیت دارد. در نخستین روزهای مطرح شدن توریستی ارگانیک و تشکیل تعاونی توسعه روستایی شانه تراش، فقط 17نفر از ساکنان روستا پای کار آمدند، اما حالا بعد از 4سال، تقریبا همه اهالی عضو تعاونی هستند.

پدرام کرکبودی، از اهالی روستا و مدیرعامل تعاونی توسعه روستایی شانه تراش به خبرنگاران می گوید: یکی از دلایل استقبال اهالی این است که با حفظ زمین های کشاورزی و خانه های خود، همچنان می توانند میزبان توریستان باشند و عایدی داشته باشند.

او به مهاجرت معکوس به روستا هم اشاره می نماید و ادامه می دهد: با وجود اینکه هنوز همه طرح ها اجرایی نشده، شاهد بودیم چند خانوار به روستا بازگشتند و خانه های خود را با همان معماری سنتی احیا کردند.

معماری پایدار از ارکان اصلی توسعه توریستی ارگانیک است؛ معماری برگرفته از تاریخ و فرهنگ منطقه که براساس نیازهای زندگی امروز طراحی شده است. برای همین، خانه های قدیمی روستای شانه تراش با همان معماری بومی بازسازی شده و خانه های تازه هم نمای سنتی روستایی به خود گرفته اند.

پلاک چوبی خانه ها به نام ساکنان است: خانه دایی رمضان، خانه عمو قاسم، خانه مشتی محمدحسین و... . شرح مختصری هم نوشته شده که در این خانه می توانید دمنوش بخورید، شیر بدوشید، نجاری کنید، محصولات کشاورزی برداشت کنید، لباس محلی بپوشید و... . خلاصه اینکه توریستان این فرصت را دارند تا به تجربه زیسته خود یک زندگی روستایی در کنار اهالی روستا را نیز اضافه نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران می گوید: سرمایه گذاری در این حوزه، روستاییان را به عایدی پایدار می رساند و از سویی دیگر میراث ملموس و ناملموس سرزمین مان حفظ می گردد.

گرفتن مجوز برای بومگردی اصلی ترین موضوع این روزهای شانه تراش است. هم اکنون 11خانه میزبان توریستان و 9خانه بومگردی دیگر در راستا طی شدن مراحل اداری است.

چادرشب بافی و چوب تراشی

اهالی در جریان تبدیل شدن شانه تراش به روستای توریستی ارگانیک سراغ احیای صنایع دستی فراموش شده روستا رفتند و چادرشب بافی دوباره رونق گرفته است.

مدیرعامل تعاونی توسعه روستایی شانه تراش می گوید: دستگاه سنتی بافندگی به نام پاچال، از گوشه انبارها بیرون آمده و زنان و مردانی که بافندگی چادرشب با این دستگاه را بلد و استادکار بودند، مشغول کار شده اند. جوان ترها هم در حال یادگیری هستند. چوب تراشی هم به عنوان صنایع دستی قدیمی روستا جان تازه ای گرفته است.

کرکبودی درباره وجه تسمیه روستا می گوید: در گذشته های دور، ساکنان روستا برای دستگاه پاچال، شانه های چوبی درست می کردند و برای همین به این روستا شانه تراش می گویند. رنگ آمیزی نیمکت های راستا توریستی، ساخت 30لانه پرنده و نصب چراغ های روشنایی همگون با بافت روستا از دیگر اقدامات اجرا شده است تا روستا میزبان توریستان باشد. تکمیل 3راستا توریستی شامل توریستی داخل روستا، توریستی تا قله گردکوه و توریستی کلات و بعلاوه ساخت سالن ورزشی در دست انجام است.

به گفته مدیرعامل تعاونی توسعه روستایی شانه تراش، تا به امروز 50درصد به مقدار توریستان روستا افزوده شده است.

معاون توریستی اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران به خبرنگاران می گوید: اواسط دهه 80بود که در روستای مجاور شانه تراش، موزه مردم شناسی راه اندازی شد و در آن اشیا و اموال فرهنگی مرتبط با دامداری، کشاورزی، پارچه بافی، پوشاک و دیگر لوازم زندگی روزمره ساکنان منطقه در معرض نمایش گذاشته شده است. این موزه به جذابیت توریستی شانه تراش نیز یاری می نماید.

مهران حسنی به روستاهای دیگری در مازندران که قابلیت الگوبرداری از شانه تراش را دارند، اشاره می نماید و می گوید: لفور در سوادکوه، هزارجریب در نکا و چهاردانگه و دودانگه در ساری نیز اصالت روستایی خود را حفظ نموده اند و می توانند روستای توریستی ارگانیک شوند. برای تشویق روستاییان به حفظ خانه های خود به آنان تسهیلاتی برای دریافت مجوز بومگردی داده می گردد.

شانه تراش، به عنوان پایلوت روستای توریستی ارگانیک با شعار زندگی سالم، سفر ارگانیک و نماد پرتقال به عنوان کشاورزی غرب مازندران میزبان توریستانی است که قصد دارند طعم زندگی روستایی در کنار ساکنان روستا را بچشند. با تکمیل طرح ها و راستاهای توریستی در شانه تراش، مسافران تجربیات نابی را از سفر به روستا کسب می نمایند؛ ضمن اینکه روستاییان هم با اقتصاد پایدار و حفظ کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی به عایدیزایی می رسند.

توسعه پایدار و اشتغال زایی در روستا

توریستی و کشاورزی 2رکن اصلی پیشرفت پایدار در غرب مازندران شناسایی شده و توریستی ارگانیک، تلفیقی از توریستی و کشاورزی است. توریستی ارگانیک ظرفیت توسعه انواع توریستی ازجمله توریستی سلامت، توریستی خوراک، توریستی کشاورزی، توریستی ورزشی، طبیعت گردی و توریستی روستایی را در خود دارد.

مسئولان در تلاشند غرب مازندران تا سال 1410با داشتن چنین ظرفیتی برای توریستی ارگانیک به قطب توریستی ارگانیک در ایران و منطقه غرب آسیا تبدیل گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 مهر 1401 بروزرسانی: 12 مهر 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 15493

به "تجربه زندگی روستایی برای مسافران شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه زندگی روستایی برای مسافران شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید