تحول در گردشگری کشور همگام با تغییرات کرونایی

به گزارش دوست بلاگ، وقتی از تأثیرگذاری کرونا بر تحولات آنی در جهان به ویژه روابط سیاسی و اقتصادی سخن به میان می آید موضوعاتی از سوی اندیشمندان مطرح می شود ازجمله سرانجام جهانی شدن، تضعیف اصول اساسی تولید جهانی، تغییر سیاست های اقتصادی کشورها، تغییر شکل ساختار قدرت در نظام بین الملل و ... که همه در یک واژه یکسان توافق دارند و آن تغییر است.

تحول در گردشگری کشور همگام با تغییرات کرونایی

صنعت دنیاگردی ازجمله اولین صنایعی در دنیا بود که تأثیر منفی شیوع بیماری کرونا بر آن سریع تر و ملموس تر از بخش های دیگر نمایان شد. کرونا ترمز دنیاگردی را در دنیا کشید و از نفس انداخت، هتل ها را خالی کرد، پروازها را لغو کرد، موزه ها را بست، میلیون ها نفر را در دنیا بیکار کرد و سخن از میلیاردها دلار خسارت در این حوزه می گویند.

اما آینده دنیاگردی دنیا درپساکرونا چه خواهد بود؟ آیا دنیاگردی ایران در پسا کرونا می تواند به جایگاه خود به عنوان محرک اقتصادی در این عرصه رقابتی عمل کند و به نوعی بین جاذبه های خود و درامد آن تناسب ایجاد کند؟

بر اساس گزارش سازمان دنیای دنیاگردی، ایران رتبه دهم جاذبه های تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را در دنیا داراست. آنچه مسلم است باوجود ظرفیت های بالای موجود برای جذب دنیاگرد در کشور متأسفانه نقش چندانی در رونق اقتصادی کشور نداشته و آمارهای موجود از حضور دنیاگردان خارجی در کشور نشان از این دارد که صرف وجود آوار متعدد تاریخی و طبیعی به منزله حضور دنیاگرد و رونق اقتصادی در این حوزه نیست.

وجود محدودیت های سیاسی، محدودیت های فرهنگی و مذهبی، محدودیت های مرتبط با تبلیغات و رسانه و محدودیت درزمینهٔ آموزش ازجمله مهم ترین چالش ها و محدودیت های صنعت دنیاگردی در کشور است.

خوشبختانه در سالیان اخیر در کلام مسئولین ارشد کشور با رویکرد مثبت به توسعه دنیاگردی از این صنعت بانوان صنعتی مکمل برای اقتصاد و از تلاش ها برای کمک دریافت از آن برای خروج از اقتصاد تک محصولی و کسب منافع این بازار بین المللی به شدت رقابتی به گوش می رسد.

و اما مسلم است که تغییرات کرونایی آینده دنیاگردی را نیز تغییر خواهد داد و در دوران پساکرونا رقابت ها در این حوزه آغازشده و مقاصد دنیاگردی جدیدی ظهور خواهد کرد. بنابراین برنامه ریزی درست برای پساکرونا این فرصت را به وجود می آورد تا دنیاگردی کشور را متفاوت تر از گذشته ازسر بگیریم.

استفاده از تبلیغات غیردولتی در کشورهای هدف برای مقابله با تبلیغات منفی، استفاده از دیپلماسی دنیاگردی برای ایجاد روابط مسالمت آمیز سیاسی و همکاری بین المللی، افزایش روابط با سازمان های بین المللی فعال در دنیاگردی، طرح معافیت هاو مشوق ها برای جذب سرمایه گذاری و حضور مؤثر در رویدادهای بین المللی می تواند از راهکارهای پیشنهادی در عرصه بین الملل و ارتقای سطح خدمات در تأسیسات دنیاگردی از طریق آموزش به ویژه با افزایش روابط با دانشگاه ها، اولویت دادن به توسعه زیرساخت های دنیاگردی در کشور، رفع موانع ویزایی با کشورهای هدف، نگاه توسعه محوربه دنیاگردی با تبدیل دنیاگردی به عنوان گفتمان غالب در بین مسئولین و حمایت از طرح های خلاق در حوزه دنیاگردی می توانند در تحول دنیاگردی پسا کرونا مؤثر باشند.

* مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، دنیاگردی و صنایع دستی استان اردبیل

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

مجله میهن 128: مجله میهن 128 | آخرین اخبار ورزشی جهان

منبع: میراث آریا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4677

به "تحول در گردشگری کشور همگام با تغییرات کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحول در گردشگری کشور همگام با تغییرات کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید