تاریخ چاپ اولین اسکناس در ایران

به گزارش دوست بلاگ، تاریخ چاپ اولین اسکناس در ایران به زمان ناصرالدین شاه قاجار برمی شود. عکس اولین اسکناس ایران، اولین اسکناس در تاریخ ایران

تاریخ چاپ اولین اسکناس در ایران

تاریخ چاپ اولین اسکناس در ایران

30 مارس 1902، زمانی بود که ناصرالدین شاه قاجار، امتیاز چاپ اسکناس پول ملّی ایرانو تاسیس بانک را به ژولیوس رویتر، موسس خبرگزاری رویتر داد!

در نیمه دوم دوران سلطنت ناصرالدینشاه قاجار، عده ای از خارجیان تقاضای امتیاز بهره برداری از معادن و سایر منابعکشور را نمودند. نخستین و مهمترین آنها، امتیازی بود که به موجب آن ساختن هرگونهراه و راه آهن و سد از دریای مازندران تا خلیج فارس و بهره برداری از همه معادن ایران(بجز طلا و نقره)، ایجاد مجاری آبی و قنات و کانال ها برای کشتیرانی یا کشاورزی، ایجادبانک و هر گونه کمپانی صنعتی در سراسر ایران، حق انحصار کارهای عام المنفعه،استفاده و بهره برداری از جنگلها برای مدت هفتاد سال و استفاده از گمرکات ایران بهمدت بیست و پنج سال در ازای پرداخت دویست هزار لیره انگلیسی و سود 5٪ در اختیار پاول یولیوسفرایهر فون رویتر نهاده شد که بعداً معلوم شد که میرزا حسین خان سپهسالار 50 هزار لیره، میرزاملکم خان 20 هزار لیره، مشخص الملک 20 هزار لیره و مبالغی نیز اقبال الملک به عنوان رشوهبرای عقد این قرارداد از انگلیسی ها دریافت نموده اند.

امتیازنامه رویتر به دلیل مخالفت شدیدروحانیون شیعه که اعتقاد داشتند شاه در قبال مبلغی تمامی کشور را به یک یهودیفروخته است و فشار دولت روسیه که انگلستان را رقیب خود میدانست لغو شد. ولیکنرویتر با کوشش زیاد پیروز شد بعد از 17 سال به تاسیس بانک شاهی ایران بپردازد که اولینبار اسکناس را در ایران چاپ نمود.

ایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: setare.com
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4370

به "تاریخ چاپ اولین اسکناس در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ چاپ اولین اسکناس در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید