آیا بدن شما ویتامین D کافی دریافت می نماید؟

به گزارش دوست بلاگ، ویتامین D، یک ماده مغذی مهم و حیاتی است و در سلامتی استخوان ها و کاهش خطر سرطان، ناراحتی قلبی، سکته، دیابت و بیماری های خودایمنی موثر است.

آیا بدن شما ویتامین D کافی دریافت می نماید؟

به گزارش ، ویتامین D خاص و منحصر به فرد است و دلیل آن هم این است که این ویتامین می تواند هم به وسیله غذا و هم به وسیله قرارگرفتن در معرض نورخورشید در بدن فراوری گردد، اما با وجود این، خیلی از افراد با کمبود آن روبرو هستند و دلیلش این است که این ویتامین در خیلی از غذا ها یافت نمی گردد و نورخورشید هم منبع قابل اطمینانی برای هر فردی نیست.

برای این که پوست قادر به فراوری این ویتامین گردد، عوامل بسیاری بر آن تاثیر می گذارد، از جمله فصل، موقعیت زمانی، عرض جغرافیایی، آلودگی هوا، استفاده از کرم ضدآفتاب، قرارگرفتن قسمت هایی از بدن در مقابل نور آفتاب، رنگ پوست و سن فرد. برخی از متخصصان بیماری های پوست توصیه می نمایند برای دریافت این ویتامین به جای این که در معرض خطر اشعه های مضر نورخورشید قرار بگیرید این ویتامین را به وسیله غذا و مکمل های غذایی دریافت و از کرم ضدآفتاب هم بهره ببرید.

ویتامین D همراه با کلسیم به پیشگیری از پوکی استخوان در افراد یاری می نماید. بدون ویتامین D کافی، استخوان ها شنماینده و ضعیف و خورد می شوند. بیشترین جذب این ویتامین از کلسیم به وسیله روده هاست که برای ساختن و تقویت استخوان ها و دندان ها به کار می رود.

نور خورشید یک منبع عالی ویتامین D است، اما باید بدانید چه مقدار ویتامین D که از نور خورشید به دست می آورید، مفید است چرا که قرارگرفتن بیش از حد در معرض نورخورشید ممکن است خطر سرطان پوست را هم به دنبال داشته باشد. غنی ترین منابع غذایی ویتامین D، روغن کبد ماهی، ماهی های سالمون، ساردین، قزل آلا، کنسرو تن ماهی، لبنیات، تخم مرغ، غلات، قارچ ها و جگر گاو هستند.

ویتامین D از ویتامین های محلول در چربی است که قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارد و مانند ویتامین های محلول در آب به راحتی دفع نمی گردد. در صورت مصرف بیش از حد این ویتامین این احتمال وجود دارد که فرد دچار عوارضی از جمله رسوب کلسیم در کلیه ها، درد های استخوانی و یبوست گردد و دیگر عوارض را هم برای وی به دنبال داشته باشد. تنها راه تشخیص کمبود ویتامین D آزمایش خون است و از این طریق می توانید از مقدار این ویتامین در بدن خود آگاه شوید.

منبع:روزنامه خراسان

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 9790

به "آیا بدن شما ویتامین D کافی دریافت می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بدن شما ویتامین D کافی دریافت می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید