70 درصد خوراکی ها، بیش تر از تورم کل کشور گران شدند

به گزارش دوست بلاگ، بیشتر کالاهای اساسی مورد احتیاج خانوار در دسته خوراکی ها قرار دارند. کاهش قیمت مواد غذایی یکی از مهم ترین شعارهایی است که مسئولان مدام به آن اشاره دارند و برای کنترل قیمت آن ها هم، نهادهای متفاوتی درگیر هستند؛ مثل تعزیرات حکومتی، اتحادیه ها و سازمان حمایت از حقوق مصرف نمایندگان اما در نهایت تورم اقلام خوراکی با وجود همه وعده ها، تهدیدها و اقدام هایی مثل اختصاص دادن ارز دولتی به واردات نهاده های فراوری آن ها، باز هم به شکل سرسام آوری گران می شوند و از مرز میانگین تورم کشوری هم عبور می نمایند.

70 درصد خوراکی ها، بیش تر از تورم کل کشور گران شدند

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در اردیبهشتی که پشت سر گذاشتیم، تورم نقطه ای کل کشور (اردیبهشت سال جاری نسبت به اردیبهشت سال گذشته) 46.1 درصد برآورد شده است. با این وجود، حدود 70 درصد از 53 قلم خوراکی منتخب مرکز آمار بیش از این رقم -46.1 درصد- در یک سالی که گذشت، گران شده اند.

15 درصد از کالاهای مورد آنالیز مرکز آمار ایران، بیش از 100 درصد گران شده اند، برنج خارجی، نخود، کره پاستوریزه، خامه پاستوریزه، نوشابه گازدار، مرغ ماشینی، روغن نباتی جامد و هویچ اقلام خوراکی بودند که در میان دو بهار، تورم های سرسام آوری را تجربه کردند که در این میان، هویج فرنگی با 173 درصد رشد قیمت در یک سال بر صدر جدول تورم خوراکی ها نشسته است.

تنها کالای خوراکی که در مدت زمانی مورد بحث، ارزان شده است، لیمو ترش با منفی 26.5 درصد تغییر قیمت است و کمترین افزایش قیمت هم مربوط به سیب زمینی با 3.2 درصد رشد نسبت داده می گردد.

رکورددار رشد قیمت

در ماه گذشته اما، با وجود کاهش نرخ دلار و برقرار شدن آرامش نسبی در بازارها، نسبت به ماه فروردین، همچنان افزایش قیمت برخی کالاها ادامه پیدا نموده است. 73 درصد خوراکی های منتخب مرکز آمار ایران در اردیبهشت سال 1400، نسبت به فروردین همین سال، افزایش قیمت را تجربه نموده اند که در این میان رکود گران شدن در یک ماه در کارنامه نوشابه گازدار با افزایش 7.9درصدی قیمت به ثبت رسیده است.

بیشترین کاهش قیمت در یک ماه هم به خربزه با 38.3 درصد کاهش، نسبت داده شده و به روایت مرکز آمار ایران، هندوانه، خیار، موز، پرتقال، تخم مرغ، بادمجان، کدوسبز، سیب، روغن جامد، قارچ، پیاز و روغن مایع ارزان در ماه گذشته نسبت به فروردین ماه، ارزان شدند.

ایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 10386

به "70 درصد خوراکی ها، بیش تر از تورم کل کشور گران شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "70 درصد خوراکی ها، بیش تر از تورم کل کشور گران شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید