کویر خارتوران آفریقای ایران

به گزارش دوست بلاگ، روستای قلعه بالا یکی از جاذبه های دیدنی اطراف کویر خارتوران است. ملقب به دروازه حیات وحش توران . این روستا روی کوه ساخته شده و منظره ای شبیه به ماسوله را مقابل چشمانما ن قرار می دهد.

کویر خارتوران آفریقای ایران

تا چندی پیش بسیاری معتقد بودند کویر ها هیچ خاصیتی ندارند و از آنجا که بخشی از ایران را بیابان تشکیل داده، باید برای بیابان زدایی اقدام و با صرف هزینه ای گزاف این مناطق را قابل استفاده کرد. اما پس از توسعه صنعت گردشگری، کویر نوردی یکی از شاخه های بی نظیر آن شد، و بسیاری طبیعت گردان پیروز شدند با برپایی تورهای ویژه کویر نوردی به همه ثابت نمایند کویر ها چه قدر زیبایی را در دل خود جای داده اند. صفحه گردشگری مان امروز به کویر خارتوران آفریقای ایران رفته و باید بگویم این آخرین فرصت رفتن به کویر های ایران است. و شما هم اگر بخواهید یک ماه دیگر صبر کنید ممکن است دچار بارندگی ها شوید و دیگر نتوانید آنطور که باید از آنجا لذت ببرید.

کویر خارتوران آفریقای ایران

اینجا یک منطقه حفاظت شده است. دومین مجموعه حفاظت شده وسیع در کشور. توران یا خارتوران نام دارد و لقب آفریقای ایران را به آن داده اند. اینجا دومین منطقه زیست کره در دنیا به شمار می آید و پوشش جانوری و گیاهی بی نظیری دارد. با مساحت 1,470,640 هکتار بعد از سرنگتی آفریقا، در کشور تانزانیا، دومین منطقه بیوسفر دنیا محسوب می گردد. پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران با وسعت 1,000,000 هکتار یکی از 11 ذخیره گاه زیست کره در ایران هم اینجا واقع شده است.

در سال 1351 به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست درآمد و در سال 1355 به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شد. در همان سال هم از طرف یونسکو ذخیر گاه زیست کره شده است.

خارتوران شاهرود کجاست؟

در شرق استان سمنان و در جنوب شرقی شهرستان شاهرود که قسمت کوچکی از بخش شرقی آن هم در سبزوار است می توانید سراغ کویر خارتوران بروید. در ضلع جنوبی جاده تهران مشهد و شمال شرقی کویر مرکزی ایران واقع شده است. از 3 دشت وسیع تشکیل شده و از زیباترین و خوش آب و هوا ترین کویر هاست. روستای قلعه بالا یکی از جاذبه های دیدنی اطراف آن است. ملقب به دروازه حیات وحش توران . این روستا روی کوه ساخته شده و منظره ای شبیه به ماسوله را مقابل چشمانمان قرار می دهد.

هر جا که نام کویر خارتوران را دیده باشید حتماً این عبارت هم به چشمتان خورده است: کویر خارتوران آفریقای ایران که به پارک توران هم معروف است چرا که در بخش شرقی خود دارای پناهگاه حیات وحش نیز هست و حیوانات بی نظیری را حفاظت و حمایت می نماید

در کویر خارتوران زندگی جاری است

کویر خارتوران آفریقای ایران سرشار از زندگی است. اگر برای اولین بار است که به آنجا سفر می کنید شاید به نظر تان خشک بیاید و شاید باورتان نگردد اینجا یک ذخیره گاه زیستی است. تنوع جانوری بسیاری دارد و محل وسیعی برای زندگی تعداد زیادی گونه پستاندار، پرنده، خزنده و دوزیست است. یوزپلنگ آسیایی، گور خر ایرانی، آهو، جبیر، پلنگ ایرانی، سیاه گوش، گوسفند وحشی، کل و بز، گربه شنی، گربه دشتی، گربه پالاس، کفتار راه راه، گرگ، شغال زرد، روباه قرمز، شاه روباه، کبک، تیهو، سبزه قبا، باقرقره، انواع گنجشک، حواصیل، عقاب طلایی، شاه بوف، کرکس مصری، قرقی، زاغ بور، سوسمار، بزمجه، لاک پشت مهمیزدار، افعی شاخدار، مار زنگی تنها بخشی از جانورانی هستند که خارتوران آن ها را پناه داده و حیات وحش بی نظیر این کویر دیدنی را تشکیل می دهند.

تعداد زیادی یوزپلنگ آسیایی در خارتوران در کنار منطقه حفاظت شده بهرام گور فارس که آخرین مکان زیست گورخر ایرانی هم هست زندگی می نمایند.

نحوه سفر به خارتوران

این کویر در 140 کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و در جهت جاده تهران - مشهد واقع شده . راه دسترسی به کویر خارتوران بسیار راحت است. به وسیله اتوبان شماره 44 که به شهر بیارجمند می رسد می توان به سمت خارتوران رفت. اگر روی نقشه آن را ببینید شهر های مشهد و سمنان را به یکدیگر متصل می نماید. پس از آن از شاهرود تا بیارجمند 125 کیلومتر را به سمت روستای خان خودی طی کنید. اگر برای دیدن رمل های شنی و تپه های بزرگ عاری از هرگونه خار و خاشاک می خواهید بروید باید راه احمدآباد و از آن جا رضا آباد را در پیش بگیرید.

صنایع دستی روستاهای اطراف

وقتی به کویر خارتوران می روید. مجذوب کویر و حیات وحش بی نظیر آن خواهید شد. قدم زدن روی بلند ترین تپه های ماسه ای ایران، بدون خار و خاشاک و سنگریزه، با پای برهنه کلی برایتان دلچسب خواهد بود. مناظر کویری و طلوع و غروب خورشیدش بسیار لذت بخش است و آفرود سواری و تفریحات کویری کلی برایتان خاطره خوش خواهد ساخت. اما می توانید آشنایی با زندگی مردم بومی منطقه را هم چاشنی سفرتان کنید. صنایع دستی آن ها بافته هایی پر از نقش و نگار و رنگارنگ است. انواع گلیم ساده و نقش برجسته توبره، قالی، پشتی، سفره آردی و… که الهام گرفته از طبیعت است و توسط زنان روستایی اطراف خلق می گردد.

دیدنی های خارتوران

به دلیل تبدیل کویر خارتوران به زیستگاهی مهم برای جانوران گوناگون، تورهای متعددی همه روزه به این منطقه سفر می نمایند. کویر خارتوران آفریقای ایران نیز به خودی خود جاذبه های فراوانی دارد. کویر نوردی، آفرود سواری، موتور سواری، وجود روستا های قدیمی، بناهای تاریخی و چندین اقامتگاه بوم گردی، اینجا را تبدیل به مقصدی عالی برای گردشگران در نواحی فلات ایران نموده است.

اقامت در خارتوران

برای اقامت در این منطقه گزینه های مختلفی وجود دارد. می توان به شاهرود رفت و یا خانه های مردم محلی روستاهای این منطقه را که پذیرای مسافران هستند، برای اقامت انتخاب کرد. هرچند در این محدوده اقامتگاه بوم گردی نیز ایجاد شده که مسافران می توانند در اکوکمپ این منطقه اقامت نمایند.

پایگاه اینترنتی مأوا: پایگاه اینترنتی مأوا، مجله خبری و تحلیلی

منبع: پیام دلتا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 3131

به "کویر خارتوران آفریقای ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "کویر خارتوران آفریقای ایران" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کویر خارتوران آفریقای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید