کویر جندق : مقصدی رویایی برای کویردوستان

به گزارش دوست بلاگ، اما به جز این ها برای کویرگردان مقصدهای مجذوب کننده دیگری هم وجود دارد که کمتر شناخته شده است. در این مطلب می خواهیم یکی از این زیباترین منطقه ها کویری را به شما معرفی کنیم. کویر جندق در استان اصفهان که بخشی از دشت کویر است مقصدی است مجذوب کنندهیت منحصربه فردی دارد. اگر به کویرگردی علاقه دارید با ما در مجله خبرنگاران همراه باشید.

کویر جندق : مقصدی رویایی برای کویردوستان

برترین زمان سفر به کویر جندق

اصولا برترین زمان سفر به کویر در نیمه دوم سال یعنی فصل های پاییز و زمستان است و کویر جندق هم از این قاعده مستثنا نیست. آفتاب سوزان تابستان های کویر برای کمتر کسی قابل تحمل است. اما اگر در زمستان قصد کویرگردی دارید باید با امکانات و تجهیزات کامل سفر کنید چون شب های کویری سرمای سوزناکی دارد. اگر می خواهید در مدت اقامت در کویر کمپ بزنید حتما لباس گرم و کیسه خواب مناسب همراه داشته باشید و اگر در اقامت گاه های روستایی اقامت می کنید هم علاوه بر لباس گرم، با توجه به مقدار تحمل تان نسبت به سرما، تجهیزاتی مانند پتو همراه ببرید.

راستا دسترسی به کویر جندق

کویر جندق در فاصله 350 کیلومتری شهر اصفهان و در شمال شرق این شهر واقع شده است. به عبارت دیگر، جندق از توابع شهر خور است و از سمت شمال و جنوب به دشت کویر و از سمت غرب به ریگ جن منتهی می گردد. برای رسیدن کویر جندق دو راستا وجود دارد که راستا اول شناخته شده است و راستا دوم راهی کویری است و شاید بیشتر مناسب افرادی باشد که رانندگی طولانی در جاده ها علاقه دارند و آن را بخشی از لذت سفر می دانند. برای رفتن به کویر جندق به وسیله راستا اول باید به شهر خور رفته و از آنجا به سمت جندق حرکت کنید. راستا دوم به وسیله جاده تهران-مشهد است. در میانه این راستا و در ورودی شهر شاهرود، جاده کم رفت و آمد و ناشناخته وجود دارد که بعد از وارد شدن به آن و پس از شش ساعت رانندگی به کویر جندق خواهید رسید.

تماشای های یک کویر خاص

رمل های کویری | منظره زیبای کویر جندق

یکی از تماشای های کویر جندق، تنگه ها و باتلاق های نمکی در قسمت نزدیک به کویر ریگ جن است. در اثر عبور سیلاب ها هنگام بارندگی از میان مسیل های خشک و باتلاقی اشکال فرسایشی زیبایی ایجاد شده و با هر بارندگی سیلاب ها باعث عمیق تر شدن مسیل ها می شوند.

گود محمود هم از دیگر جاذبه های کویر جندق است. ویژگی گود محمود وجود تپه های مخروطی پراکنده در کویر است که منظره بسیار زیبا و منحصربه فردی را ایجاد نموده است.

رمل های شنی و حیات وحش بی نظیر با وجود حیواناتی مانند خرگوش و قمری و تیهو و کل و بز و روباه شنی و پلنگ و یوزپلنگ و گرگ و….هم از جاذبه ها و تماشای های کویر جندق هستند.

سرگرمی به سبک کویرگردی

شتر سواری در کویر | یک سرگرمی محبوب

یکی از لذت های سفر به کویر شترسواری است و پیشنهاد می کنیم حتما آن را در کویر جندق امتحان کنید و از فراز شتر از سکوت و ابهت کویر لذت ببرید. توصیه می کنیم بدون راهنمای محلی در کویر گردش نکنید چون منطقه ها باتلاقی در عین زیبایی می توانند بسیار خطرناک باشند. امکان راه گم کردن در کویر هم وجود دارد، پس هیچ گاه بدون راهنمای محلی به دل کویر نزنید.

پوشش گیاهی خاص کویر هم از جاذبه های خاص این منطقه به شمار میرود. با وجود منطقه کویر بسیار کم باران است و میانگین بارش سالانه اش از 100 میلی متر کمتر است اما به علت همین آب و هوای خاص پوشش گیاهی خاص منطقه ها کویری مانند درخت چه تاق، بادام کوهی، خارشتر، گز و… در کویر جندق به چشم می خورد. در منطقه جندق کشت زعفران هم انجام می گردد و گفته می گردد که زعفران این منطقه، برترین زعفران ایران است. مزرعه زعفران بسیار زیباست و بازدید از آن و نحوه چیدن گل های ظریفش خالی از لطف نیست و می تواند تجربه ای فراموش نشدنی از سفر به کویر جندق را رقم بزند.

یکی از عمیق ترین لذت های سفر به کویر قدم زدن در میان تپه های ماسه ای و گوش سپردن به سکوت محض و لذت بردن از آرامش بی نظیر این منطقه است. لذتی که ما شهرنشینان از آن بهره ای نداریم. در سفر به کویر جندق حتما به شهر جندق هم سر بزنید و از قلعه انوشیروان و آبشار این شهر پرراز و رمز با بیش از دو هزار سال قدمت، تماشا کنید.

راستی تجربه شما از کویرگردی چگونه بوده است؟ کدام یک از کویرهای ایران را بیشتر دوست دارید؟

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 14741

به "کویر جندق : مقصدی رویایی برای کویردوستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کویر جندق : مقصدی رویایی برای کویردوستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید