تنگه ارغوان در کجا واقع شده است؟

به گزارش دوست بلاگ، تنگه ارغوان در ایلام

به هر کدام از شهرهای ایران که بروید جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی را پیدا می کنید که تماشا هر کدام از آن ها جذابیت های خاص خودش را دارید. می خواهیم به ایلام برویم و گوشه ای از جاذبه های این استان زیبا را برایتان توصیف کنید. ایلام در احاطه کوه ها و ارتفاعات جنگلی است که آب و هوای معتدلی را برایش رقم زده اند. یکی از جاذبه های تماشایی و بینظیر این استان، تنگه ارغوان است که معمولا گردشگران زیادی با رفتن به آن چند ساعتی را در میان طبیعت بکرش می گذرانند و مدتی مهمان چشم اندازهای تماشایی می شوند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا با تنگه ارغوان بیشتر آشنا شوید.

تنگه ارغوان در کجا واقع شده است؟

در گرمای تابستان همه در پی جاهای تفریحی و خنک هستند تا چند ساعتی را به آنجا پناه ببرند و حسابی خنک شوند. تنگه ارغوان هم از آن جاذبه های تابستانی و بهاری است و با چشم اندازهای خیره نماینده ای که دارد به خصوص در فصل بهار پر از توریست می گردد. نام تنگه که می آید یاد راستاهایی باریک و عمیق می افتیم اما در اینجا انتظار دره ای باریک را نداشته باشید چون دره، بزرگ و وسیع است و در آن تا چشم کار می نماید زیبایی های طبیعی می بینید. در تنگه ارغوان چشم اندازهای طبیعی و جاذبه های زیادی وجود دارد که هر کدام توریستان زیادی را به این دره زیبا می کشانند. اگر درباره یکی از زیباترین دره های غرب ایران بپرسید دره ارغوان یکی از آن هاست البته همانطور که گفتیم دره اصلا باریک نیست و تعیین نیست برای چه نام آن را تنگه گذاشته اند! در اینجا دره ای بزرگ را می بینید که با داشتن گونه های حیوانی و گیاهی متنوع از منطقه ها محافظت شده ایلام به شمار می رود. اگر به ایلام سفر کردید و تصمیم گرفته اید که راهی تنگه ارغوان شوید فقط کافی ست 20دقیقه ماشین سواری کنید و به سه کیلومتری شمال شرق ایلام بروید. تنگه ارغوان در راستا تنگه قوچعلی و در ورودی شمالی راستا کرمانشاه به ایلام قرار گفته است.

همان طور که از نام این تنگه معلوم است در آن درختان ارغوان زیادی وجود دارد برای همین هم هست که به آن تنگه ارغوان می گویند. این درخت که گاهی تا 12 متر هم رشد می نماید بیشتر به صورت درختچه است و برگ های آن شکلی شبیه قلب دارد، کناره هایش صاف و هیچ کرکی در آن وجود ندارد. اگر می خواهید این دره را در اوج زیبایی ببینید باید در اوایل بهار و ماه اردیبهشت به اینجا بروید در این ماه درختچه های این دره پر از گل های ارغوانی می شوند و ظاهری مجذوب نماینده و آرامش بخش را برای دره می آفریند. قبل از اینکه برگ های درختان رشد نمایند این گل ها در گروه های 3 تا 6 تایی بر روی شاخه درختان و حتی روی ساقه در می آیند و چون به اندازه زیاد هستند جلوه ای بسیار زیبا دارند. ارغوان از زیباترین گونه های جنگلی ایلام است و می توان این ناحیه را زادگاه اصلی درختچه ارغوان دانست. این تنگه با وسعت 170 هکتار گونه های در حال انقراض زیادی دارد و گونه هایی مثل بلوط، زالزالک و دافنه را درخود جای داده است. در دو طرف جاده جنگل های انبوه بلوط و صخره های سنگی را می بینید که نه فقط چشم اندازهایی رویایی را در این منطقه به وجود آورده بلکه شرایط مساعدی را برای پرورش زنبور عسل فراهم نموده است. رودخانه و چندین چشمه از دیگر جاذبه های این دره است می توانید در راستا گشت و گذار و طبیعت گردی ساعاتی را در کنار این چشمه ها استراحت کنید.

در اینجا با منطقه بکری روبرو هستید که در آن اثری از هیچ مغازه و یا امکاناتی نسیت پس حتما همراه خود خوراکی، مواد غذایی و آب آشامیدنی داشته باشید چون مطمئنا با طبیعت گردی و پیاده روی تشنه و گرسنه می شوید. با توجه به راستاهای پیاده روی سعی کنید حتما کفش مناسب به پا کنید تا با توجه به پوشش کوهستانی منطقه دچار مشکل نشوید. در بازدید از طبیعت بکر این دره مراقب گونه های گیاهی نادر آن باشید و تا آنجا که می توایند آتش روشن نکنید چون ممکن است پوشش گیاهی نادر منطقه دچار آسیب گردد. اگر می خواهید فصل شکوفه های این دره را دیدن کنید اوایل بهار را برای سفر انتخاب کنید و حواستان باشد که در کل درختان فقط 2 هفته گل دارند پس سفرتان را طوری برنامه ریزی کنید تا از چشم اندازهای زیبای آن جا نمانید. این تنگه از منطقه ها سردسیر ایران به شمار می رود و قسمتی از زیست بوم زاگرس میانی را شکل می دهد به همین علت در فصل های پاییز و زمستان معمولا توریستی ندارد.

این منطقه از همان منطقه ها بکری است که هر شهر نشینی احتیاج دارد تا پس از مدتی کار و مشغله به آغوش آن پناه ببرد و از طبیعتش روحیه ای تازه بگیرید. وجود گل ها و درختان باعث شده تا اینجا پرندگان زیادی داشته باشد، پرندگانی که در آب و هوای باطراوت و کوهستانی زندگی می نمایند و آوازشان مجذوب نمایندهیت منطقه را دوچندان نموده است. حتما در سفر به ایلام در فصل بهار به این تنگه دیدنیی بروید و در جایی کنار رودخانه کمپ بزنید، در لب آب درخچه های بیشتری از ارغوان را می بینید که ساعت ها دیدن را می طلبند. مطمئنا در این فصل از سال توریستان زیادی را در اینجا می بینید پس اگر در پی کمپ زدن هستید باید صبح زود راه بیفتید. در فصل بهار ترکیب رنگ های ارغوانی و سبز درختان و آسمان یکدست آبی همانند تابلوی نقاشی هر آنچه از زیبایی های طبیعی می خواهید را به شما هدیه می دهد.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 13160

به "تنگه ارغوان در کجا واقع شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه ارغوان در کجا واقع شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید