آخر هفته کجا بریم؟ از پیست اسکی شمشک تا کویر مرنجاب و غار آبی دانیال

به گزارش دوست بلاگ، آخر هفته کجا بریم؟ پیشنهاد سفر این هفته خبرنگاران؛ تعطیلات زمستانی خود را با سفری به پیست اسکی شمشک، کویر مرنجاب یا غار آبی دانیال به تجربه ای متفاوت بدل کنید. با خبرنگاران همراه باشید.

آخر هفته کجا بریم؟ از پیست اسکی شمشک تا کویر مرنجاب و غار آبی دانیال

زمستان را به سرما و سپیدی می شناسیم، فصلی که باید کنار آتش گرم خانه و خانواده به سر آید. اما حکایت علاقه مندان به سفر و گردشگران ماجراجو جور دیگری رقم می خورد، راه سفر را در پیش می گیرند و از زیبایی های طبیعت گرما و انرژی می گیرند.

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پراسترس و رنگ پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با یکی از معروفترین پیست های اسکی تهران برای سفر یک روزه و کویر مرنجاب و غار آبی دانیال برای سفرهای دو روزه آشنا می شویم.

سفر یک روزه

صبح زمستانی یک روز تعطیل می تواند با تجربه ای متفاوت از هیجان و سر زندگی رقم بخورد، کافی است عزم سفر کنید و تا پیش از تاریکی شب، تجربه ای متفاوت برای خود رقم بزنید.

پیست اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک در 57 کیلومتری شمال شرقی تهران در روستای شمشک واقع است . این پیست برای اولین بار در سال 1337 مورد بهره برداری نهاده شد و شامل 2 تله سیژ ، 3 تله اسکی بشقابی و 2 تله اسکی چکشی است . پیست اسکی شمشک بعد از پیست اسکی دیزین در شهریور 1375 با تغییرات در شیب ، راستا پیست آن از طرف فدراسیون جهانی عنوان بین المللی به خود گرفت.

امکانات رفاهی این پیست شامل 2 هتل، 4 ستوران است که در فصل زمستان پذیرای ورزشکاران و طبیعت دوستان است. ارتفاع بالاترین نقطه این پیست از سطح دریا 3050 متر و پایین ترین نقطه این پیست از سطح دریا 2550 است. طول فصل اسکی در شمشک از اوایل آذر تا اواسط فروردین ماه متغیر است. شمشک در فصل تابستان محل بسیار خوبی برای سرگرمی و ورزش است. هوای مطلوب این منطقه بعلاوه نزدیکی آن به شهر بزرگ تهران باعث جلب توجه بسکمک از گردشگر های داخلی و خارجی شده است.

در زمستان پیست اسکی شمشک با وجود نورافکن های زردرنگ محیطی مجذوب کننده و دیدنی را فراهم آورده تا اسکی بازان بتوانند تا پاسی از شب نیز به اسکی کردن بپردازند. بنابراین آخر هفته زمستانی خود را در شمشک بگذارنید.

سفرهای دو روزه

در هر فاصله ای از هر کجای این مرز و بوم که روزگار می گذارنید، فرصت دو روزه تعطیلات آخر هفته تان را به خاطره های به یادماندنی بدل کنید. بار سفر را ببنید، دل به طبیعت بسپارید، معرفی مقصدش هم با ما.

غار آبی دانیال

غار آبی دانیال که سابقه کشف و شناسایی آن به زمان دوری نمی رسد به تازگی مورد توجه گردشگران واقع شده است. غار دانیال جزو غارهای رودخانه ای ایران محسوب می شود و فقط دارای یک شعبه یا دالان اصلی به طول تقریبی 1500 متر و عرض تقریبی یک و نیم متر است که با پیچ وخم های فراوان و گذر دالان های تنگ و باریک پر از آب و حوضچه ها و آبشارهای کوچک ادامه می یابد و در سرانجام به چند شعبه کوچک تر منتهی می شود.

غار دانیال دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران بعد از غار قوری قلعه پاوه در کرمانشاه است. جالب است بدانید؛ دمای داخلی این غار در طول سال تقریباً یکسان است. جریان رودخانه از ابتدای ورود به غار تا بخش سرانجامیی وجود دارد که از به هم پیوستن چندین جوی و چشمه به وجود می آید. عمق این جریان در بخش های مختلف غار متغیر است، ولی به طور کلی از یک متر تجاوز نمی نماید. البته چندین گذرگاه و بخش در این غار وجود دارد که در هنگام بارندگی عمق آن ها بالا آمده و گذر از آن ها تقریباً غیرممکن می شود.

از تهران یا هر کجای دیگر این مرز و بوم که روزگار می گذارنید، خود را به سلمانشهر و روستای دانیال برسانید، برای رسیدن به روستای دانیال راستا چندان سختی در پیش ندارید. در راستا چالوس به تنکابن و از کنار پروژه بزرگ هتل قو، بلواری بسیار زیبا از میان شهر نو سلمانشهر گذشته و به روستای دانیال منتهی می شود، طول این راستا حدود 5 کیلومتر است.

پس از رسیدن به روستای دانیال، در سرانجامی روستا بعد از گذشتن از یک پل چوبی وارد یک راستا خاکی و نسبتاً ناهموار به طول دو کیلومتر می شوید. سرانجامی روستا پیش از شیب، جاده فرعی دست چپ را داخل شده و تا آخرین ویلا راستا را ادامه دهید. از ماشین پیاده شده و از رودخانه ای که در پایین دست مشاهده می شود عبور نموده و از سمت چپ رودخانه راستا رودخانه را تا دومین انشعاب ادامه دهید.

پس از رسیدن به دومین انشعاب راستا سمت چپ را به سمت بالا تا زیر دیواره ای سفید رنگ پی بگیرید. دهانه غار رو به شمال غربی بوده و درست در زیر این دیواره قرار گرفته است. برای رسیدن به غار دانیال احتیاج است تا حدود یک ساعت جنگل نوردی داشته باشید، جنگلی که زیبایی بی حد و حصر آن بخشی هیجان انگیز از برنامه سفرتان را رقم خواهم زد. برای رسیدن به غار آبی دانیال، علایم و راهنمای مصوری وجود ندارد، اگر اهل استفاده از جی پی اس و فناوری نیستید، از مهربانی محلی ها کمک بگیرید.

داخل غار از چند چشمه کوچک که از شعب مختلف آن سرچشمه می گیرد، تامین می شود. این چشمه کاملا زلال و از نظر املاح دارای درصد پایینی بوده که آن را قابل شرب می کند. دمای هوای داخل غار حدود 23 درجه سانتی گراد و دمای آب چیزی در حدود 17 درجه است. این دما در تمامی طول سال تقریبا ثابت است و همین ثابت بودن اجازه می دهد در تمامی فصول سال و این آخر هفته زمستانی، بازدید از غار امکان پذیر باشد.

کویر مرنجاب

وقتی صحبت از زیبایی های طبیعت به میان می آید ، کم و بیش همه ما ناخودآگاه جنگل های سرسبز، رودخانه های خروشان و کوه های سر به فلک کشیده را به خاطر می آوریم، اما طبیعت جلوه های دیگری هم دارد. کویر یکی از این دیدنی ها است که به سهم خود از مجذوب کنندهیت و افسونی خیره کننده و آرامشی ژرف و عمیق بهره برده است. به این ها جادوی آسمان شب را هم اضافه کنید، جشن درخشش و سکوتی که ارزش یکبار امتحان را دارد.

این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسئله و دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بندریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان های آران و بیدگل و کاشان محدود می شود . ارتفاع میانه کویر مرنجاب از سطح آب های آزاد حدود 850 متر است.

قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه های شنی و ریگزار است و از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری ، به علت وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است. کویر مرنجاب در کنار دریاچه نمک آمیزه ای از طبیعت و تاریخ است. نزدیک بودن این منطقه به تهران، امنیت آن در مقایسه با سایر قسمت های کویری نظیر کویر لوت، چهار فصل بودن و اعتدال نسبی دمای آن، تنوع جاذبه های گردشگری ، تنوع گونه های جانوری و پوشش گیاهی آن به این منطقه حالت ویژه ای داده است.

از تهران ابتدا وارد اتوبان تهران- قم شده و در اتوبان امیر کبیر (قم-کاشان) راستا کاشان را در پیش بگیرید. یک خروجی در سمت چپ شما قرار گرفته است که به سمت کاشان می رود . پس از رسیدن به کاشان به سمت آران و بید گل حرکت کنید.

در آران و بیدگل به امامزاده محمد هلال بروید و از خیابان عباس آباد وارد بلوار ارتش بشوید. از ابتدای بلوار ارتش تا کاروانسرای مرنجاب حدود 45 کیلومتر راه پیش رو دارید . از کاروان سرا تا رمل های شنی 8 کیلومتر دیگر را نیز باید طی کنید.

شب را می توانید در کاروانسرای مرنجاب بگذارنید، این کمپ اقامتی، امکانات کافی و فضای مناسبی برای گردشگران در نظر گرفته است.

هر چهار فصل سال برای سفر به مرنجاب، شیرینی خاص خود را دارد، اما از آبان ماه تا اواسط فروردین، به علت خنکای نسیم و هوای معتدل تر برای سفر به مرنجاب زمان مناسب تری است، و البته اگر از همراهان خبرنگاران باشید، آخر همین هفته شاید؟

منبع: کجارو / true
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 12926

به "آخر هفته کجا بریم؟ از پیست اسکی شمشک تا کویر مرنجاب و غار آبی دانیال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخر هفته کجا بریم؟ از پیست اسکی شمشک تا کویر مرنجاب و غار آبی دانیال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید