کشف سلول هایی که زمان بندی را در روده حفظ می نمایند!

به گزارش دوست بلاگ، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز جدیدی توانستند سلول هایی را کشف نمایند که در حفظ زمان بندی سیستم ایمنی روده نقش دارند.

کشف سلول هایی که زمان بندی را در روده حفظ می نمایند!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدیکال اکسپرس، همان گونه که انسان ها الگوی خاصی برای غذا خوردن دارند، هضم غذا در بدن نیز از یک الگوی مرتب روزانه پیروی می نماید. این الگو، هضم غذا و جذب مواد مغذی در ساعات بیداری و شارژ دوباره سلول ها هنگام خواب را شامل می گردد. تغییر این الگو و تاخیر در انجام دادن آن می تواند برنامه خواب و هضم درست غذا را مختل کند. چنین اختلالاتی می توانند به افزایش مسائلی از جمله عفونت های روده ای، اضافه وزن، بیماری التهابی روده و سرطان روده بزرگ منجر شوند.

پژوهشگران دانشگاه واشینگتن در سن لوئیس(WUSTL)، نوعی سلول ایمنی را شناسایی نموده اند که می تواند به حفظ زمان بندی در روده یاری کند. این سلول های موسوم به ILC3 می توانند عملکرد روده را در حالت عادی و سالم حفظ نمایند. پژوهشگران در این آنالیز دریافتند که ژن های موسوم به ژن های ساعت(clock genes)، فعالیت زیادی در چنین سلول هایی دارند و فراوری مولکول های ایمنی این سلول ها، با آنالیز فعالیت های ژن های ساعت ردیابی می گردد. هنگامی که پژوهشگران، ژن ساعت اصلی را از بدن موش ها حذف کردند، دریافتند که موش ها دیگر توانایی فراوری سلول های ILC3 و مقابله با عفونت باکتریایی روده را ندارند.

یافته های این پژوهش می توانند ارتباط میان اختلال ساعت زیستی بدن یا مسائل دستگاه گوارش را شرح دهند. این یافته ها نشان می دهند که شاید هدف قرار دادن ژن های ساعت بتواند سلول های ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد و به مقابله با اثرات منفی برنامه نامنظم خواب و اثر آن بر بیماری های روده ای یاری کند.

مارکو کولونا(Marco Colonna)، استاد دانشگاه واشنگتن و از نویسندگان این پژوهش گفت: در جامعه کنونی و با تغییرات ساعات کار یا خواب، اختلال در ساعت زیستی بدن، مسئله ای رو به گسترش است و می تواند عوارض جانبی مضری بر سلامت افراد داشته باشد اما دانش ما در خصوص نحوه دقیق تاثیر اختلالات خواب در بروز این مسائل، محدود است. ما در این پژوهش دریافتیم که ساعت زیستی بدن، مستقیما بر عملکرد سلول های ایمنی روده اثر می گذارند و شاید بتوانند به شرح بعضی از مسائل کنونی سلامت از جمله بیماری التهابی روده و سندرم متابولیک یاری نمایند.

کولونا و همکارانش، سلول های ILC3 را سال ها مورد آنالیز قرار دادند و دریافتند که ژن های ساعت، فعالیت زیادی در سلول های ILC3 دارند؛ در نتیجه تصمیم گرفتند ارتباط این سلول ها را با ساعت زیستی بدن و سیستم ایمنی روده آنالیز نمایند.

سلول های ILC3 می توانند با تقویت سد میان میلیاردها باکتری که معمولا در روده زندگی می نمایند و سلول های تشکیل دهنده روده، تعادل روده را حفظ نمایند. همچنین آنها به فراوری نوعی از مولکول های ایمنی می پردازند که به سیستم ایمنی روده در مقابله با میکروب های مضر و بیماری زا یاری می نمایند.

کولونا و همکارانش قصد دارند پژوهش خود را برای آنالیز نقش ساعت زیستی بدن و تاثیر آن بر دستگاه گوارش ادامه دهند.

این پژوهش، در مجله Science Immunology به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 15

به "کشف سلول هایی که زمان بندی را در روده حفظ می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سلول هایی که زمان بندی را در روده حفظ می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید