راهکارهای محافظت از پوست

به گزارش دوست بلاگ، آفتاب سوختگی تنها یکی از علائم آسیب دیدن پوست در معرض اشعه آفتاب است. اشعه ماورا بنفش باعث اختلال فعالیت دی ان ای پوست می گردد. بنابراین در استفاده از کرم های ضد آفتاب سهل انگاری نکنید. با خبرنگاران همراه باشید تا با نحوه صحیح محافظت از پوست آشنا شوید.

راهکارهای محافظت از پوست

حتماً پیش از مصرف کرم های ضد آفتاب دستورالعمل های موجود در برچسب کرم یا راهنمای استفاده از آن را مطالعه کنید. این دستورالعمل ها بر اساس توصیه های سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) تنظیم شده اند. توصیه متخصصان پوست برای محافظت صحیح از پوست با استفاده از کرم های ضد آفتاب به شرح زیر است:

  • 15 دقیقه قبل از قرار دریافت در معرض اشعه مستقیم آفتاب ، کرم را روی پوست خود بمالید.
  • اگر شنا در محیط باز یا زیر آفتاب رفتید هر 40 یا نهایتاً 80 دقیقه سطح پوشیده از کرم را دوباره ترمیم کنید.
  • اگر پوستتان در معرض تماس با سطوح دیگر است برای مثال هنگامی که خود را با حوله خشک می کنید بلافاصله دوباره از کرم ضد آفتاب بهره ببرید.
  • در حالت معمول هر 2 ساعت یک بار دوباره کرم را روی سطح نواحی از پوست که در معرض آفتاب هستند استعمال کنید.
در ادامه به آنالیز دلایل هریک از این توصیه ها می پردازیم.

زمان و مقدار استفاده از کرم ضد آفتاب

15 دقیقه قبل از در معرض مستقیم آفتاب قرار دریافت باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد. دکتر جان ولف رییس دانشکده پوست دانشگاه پزشکی بیلر (Baylor College of Medicine) درباره علت این توصیه چنین شرح می دهد:هنگامی که پیش از قرار دریافت در معرض آفتاب از کرم استفاده می کنید، مواد تشکیل دهنده کرم با لایه کورنئوم پوست (خارجی ترین لایه پوست) پیوند برقرار می نماید. هنگامی که این اتصالات برقرار شوند، کرم کارایی بهتری از خود نشان می دهد و ماندگاری آن نیز بیشتر می شود.در ارتباط با مقدار کرم مصرفی، سخاوتمندانه رفتار کنید. کرم باید تمام نواحی در معرض اشعه را به خوبی پوشش دهد. اگر ضخامت کرم به اندازه کافی نباشد کارایی آن و میزان محافظت از پوست شما کاهش می یابد. بر اساس توصیه سازمان جهانی غذا و دارو، هنگامی که فرد در معرض اشعه مستقیم آفتاب واقع شده است، باید هر دو ساعت یک بار، پوست خود را با کرم پوشش دهد. بااین حال آن طور که دکتر ولف می گوید بیشتر مردم در اجرای این توصیه ها سهل انگاری می نمایند:تقریباً هیچ کس هر دو ساعت یک بار، آن طور که ما توصیه می کنیم کرم را مجدداً مصرف نمی نماید، بسیاری از مقدار کافی کرم استفاده نمی نمایند و تعدادی نیز اصلاً از کرم ضد آفتاب استفاده نمی نمایند. درحالی که آفتاب سوختگی تنها یکی از علائم آسیب پوست است. در تمام مدتی که فرد در برابر اشعه مستقیم آفتاب قرار می گیرد اشعه ماورا بنفش به پوست نفوذ نموده و به DNA های پوست آسیب می زند. نفوذ این اشعه سیستم ایمنی بدن را نیز با مشکل روبرو می سازد.

استفاده از کرم برای بچه ها

نوزادان زیر 6 ماه: برای محافظت از پوست نوزادانی که زیر 6 ماه دارند سعی کنید آن ها را در سایه نگه دارید. پوست این بچه ها هنوز خیلی نازک است و ممکن است مواد تشکیل دهنده کرم به بدن آن ها نفوذ کند. بچه ها: پس از 6 ماهگی بچه ها می توانید از انواع کرم های ضد آفتاب بچه ها برای محافظت از آنان بهره ببرید. استفاده از اسپری یا کرم های ضد آفتاب معطر احساس بهتری به آن ها می دهد. اجزا تشکیل دهنده کرم ضد آفتاب بچه ها (به دلیل تفاوت ساختار پوست بچه ها نسبت به بزرگ سالان) کمی متفاوت است. اگر از افشانه های ضد آفتاب استفاده می کنید مراقب باشید تا بچه ها آن را استنشاق ننمایند.

پوشش مناسب بهترین راه محافظت از پوست

بیشتر متخصصان پوست معتقدند، پوشش مناسب و در معرض اشعه مستقیم آفتاب قرار ندریافت بهترین راه محافظت از پوست است. کرم ضد آفتاب بیشتر برای نواحی از پوست که پوشاندن آن ها امکان پذیر نیست کارایی دارد، بنابراین پیش از قرار گزقتن در معرض آفتاب تابان، از کلاه لبه دار و عینک های ضد UV بهره ببرید. در هنگام خرید عینک آفتابی از ضد UV بودن آن اطمینان حاصل کنید. برخی از عینک های آفتابی ارزان قیمت، تنها قطعه ای از پلاستیک تیره دارند که قابلیت مقابله با اشعه UVرا ندارد. استفاده از عینک آفتابی مناسب در حفظ سلامت چشم شما نقش به سزایی خواهد داشت. درخرید لباس نیز تا حد امکان لباس هایی انتخاب کنید که پارچه آن ها از نوع UPF (که ضد اشعه UV است) باشد.

پوست های حساس

اگر دچار آلرژی پوستی هستید یا پوست شما حساس است بهتر است از کرم های ضد آفتاب با ترکیبات معدنی که حاوی ترکیباتی چون اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند بهره ببرید و از استعمال کرم هایی که حاوی الکل یا اسانس هستند اجتناب کنید.

انواع مختلف پوست

اشعه ماورا بنفش هر نوع پوستی را تحت تأثیر قرار می دهد. اما صاحبان پوست های روشن (برای مثال ساکنان اسکاندیناوی) باید مراقبت بیشتری از پوست خود به عمل آورند. به طور کلی انواع مختلف پوست در 6 گروه قرا می گیرند و میزان حساسیت هریک متفاوت است: نوع 1 : سفید روشن، دارندگان این پوست معمولاً موهای قرمز دارند و پوست آن ها لک دارد. بیشتر ایرلندی ها، اسکاتلندی ها و ولزی ها در این دسته قرار می گیرند. پوست این افراد به شدت به آفتاب حساس است و خیلی زود دچار آفتاب سوختگی می شوند. این نوع پوست پیش از برنزه شدن می سوزد. نوع 2: سفید تا بژ، معمولاً این افراد موهای روشن و چشم های آبی یا سبز دارند. بیشتر ساکنان قفقاز در این گروه قرار می گیرند. پوست این افراد نیز به آفتاب حساس است و به سرعت دچار آفتاب سوختگی می شوند اما شدت آن به اندازه گروه اول نیست. پوست این افراد به ندرت برنزه می شود. نوع 3: بژ، پوست معمولی. این نوع پوست حساسیت کمی به آفتاب دارد اما آفتاب سوختگی در این افراد دور از انتظار نیست. برنزه شدن رنگ پوست این دسته را به قهوه ای روشن بدل می نماید. نوع 4 : قهوه ای روشن، مدل مدیترانه ای. پوست این افراد به ندرت می سوزد و حساسیت پایینی به آفتاب دارند. این نوع از پوست پس از برنزه شدن به رنگ قهوه ای در می آید. نوع 5: قهوه ای. بیشتر ساکنان خاورمیانه، لاتین تبارها و برخی از آمریکایی-آفریقایی ها در این دسته قرار می گیرند. پوست این گروه به ندرت می سوزد و در حالت برنزه رنگ قهوه ای تیره به خود می گیرد. نوع 6: قهوه ای تیره تا سیاه، آفریقایی ها و برخی از آفریقایی آمریکایی ها. پوست این افراد هرگز دچار آفتاب سوختگی نمی شود و مستعد برنزه شدن است.

سایر عوامل تأثیرگذار

ارتفاع

هرچه به ارتفاع بالاتری بروید شدت اشعه UV بیشتر می شود. به طور تقریبی به ازای هر 1000 متر افزایش ارتفاع، شدت اشعه ماورابنفش 4 درصد افزایش می یابد. بنابراین در سفر به ارتفاعات محافظت بیشتری از پوست خود انجام دهید.

عرض جغرافیایی

شدت نور خورشید در نزدیکی خط استوا و دو قطب بیشتر است. در ماه های تابستانی در عرض های میانی جغرافیایی نیز شدت اشعه UV بیشتر از مقدار مجاز می شود. بنابراین در سفر به این نواحی محافظت بیشتری ضروری است.

تعریق بدن

تعریق بدن به واسطه رطوبت یا دمای بالا و یا فعالیت زیاد، موجب رقیق تر شدن کرم روی پوست می شود. بنابراین استفاده مجدد از کرم ضرورت می یابد.

سایش

در نواحی از پوست که با سایر سطوح تماس دارد، سطح پوشیده از کرم روی پوست زودتر از بین می رود. ازاین رو این نواحی به استفاده مجدد از کرم احتیاج دارند.

عمر مفید و شرایط نگهداری

بهترین زمان مصرف کرم های ضد آفتاب معمولاً روی بسته آن درج شده است. برآوردها نشان می دهد عمر مفید این کرم ها بیت 3 تا 4 سال بعد از زمان فراوری است. کرم های ضد آفتاب باید در مکانی سرد و خشک نگهداری شوند زیرا گرو رطوبت ترکیبات فعال مؤثر در مقابله با اشعه UV را تخریب می نماید. بنابراین در فصل های گرم از نگهداری کرم در کیف یا داشبورد ماشین خودداری کنید.

نحوه مقابله با آفتاب سوختگی

در معرض آفتاب قرار نگیرید.

ازآنجاکه علائم آفتاب سوختگی 4 تا 6 ساعت بعد نمایان می شود، اگر احساس کردید بیش ازحد در معرض آفتاب قرارگرفته اید پوست خود را با لباس بپوشانید یا به سایه بروید.

مرطوب سازی پوست

به طور مرتب از کرم های حاوی ویتامین C و E و یا کرم آلوئه ورا بهره ببرید. اگر احساس درد دارید 1 یا 2 روز از کرم هیدروکورتیزون بهره ببرید. از استعمال کرم هایی که حاوی مشتقات نفتی ، بنزوکائین یا لیدوکائین هستند اجتناب کنید. اگر احساس درد شدید دارید با تجویز پزشک ایبوبروفن مصرف کنید.

مصرف آب فراوان

آفتاب سوختگی موجب می شود تا بدن به ناحیه سوخته آب بیشتری ارسال کند. بنابراین نوشیدن آب کافی به بهبودتان یاری شایانی می نماید.

به تاول ها دست نزنید

آسیب دیدن تاول ها می تواند موجب بروز عفونت های پوستی شود.

استفاده مفید از اشعه آفتاب

بدن ما به ویتامین D احتیاج مبرم دارد. بخشی از این ویتامین به وسیله تغذیه تأمین می شود و بخشی دیگر به وسیله نور خورشید تأمین می شود. ویتامین D، خطر ابتلا به سرطان ها و بروز آرتروز را کاهش می دهد و در بسیاری دیگر از فعالیت های بدن نقش اساسی دارد. همچنین نور خورشید، مغز انسان را برای ترشح سروتونین که ماده شیمیایی برای افزایش روحیه است تحریک می نماید. بنابراین 3 یا 4 بار در هفته به مدت 10 یا 15 دقیقه، بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرد. این مدت زمان نه تنها به پوست شما آسیبی وارد نمی نماید بلکه به ویتامین D لازم برای فعالیت های بدن را نیز تأمین می نماید.

نویسندگان مقاله

برایان آدامز (رییس گروه پوست دانشکده پزشکی دانشگاه سینسیناتی) رابرت فریدمن (متخصص پوست و استاد دانشگاه پزشکی نیویورک) سوزان سویتر (استاد متخصص پوست و سرطان های پوستی دانشگاه استنفورد) منبع :reiمنبع: کجارو
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 2971

به "راهکارهای محافظت از پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای محافظت از پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید