کرونا؛ موارد نادر واکنش التهابی در بچه ها

به گزارش دوست بلاگ، تعدادی کودک در بریتانیا و ایالات متحده به عارضه التهابی نادری مبتلا شده اند که با ویروس کرونا مرتبط است.

کرونا؛ موارد نادر واکنش التهابی در بچه ها

به گزارش بی بی سی، پزشکان این بیماری را پدیده جدیدی مشابه بیماری عارضه شوک کاوازاکی توصیف نموده اند که یک بیماری بسیار نادر است.

در چند کشور اروپایی دیگر هم ابتلای تعدادی کودک به این بیماری تایید شده است. نشانه های این بیماری به عارضه شوک سمی شباهت دارد.

در ماه آوریل، از پزشکان سازمان خدمات درمانی در بریتانیا خواسته شد مراقب نوعی واکنش نادر اما بالقوه خطرناک در بچه ها باشند.

دلیل این توصیه این بود که هشت کودک در لندن نشانه های این بیماری را از خود بروز داده بودند. از جمله آنها یک کودک چهارده ساله بود که جان خود را از دست داد.

به گفته پزشکان، تمامی این هشت کودک هنگام پذیرش در بیمارستان نشانه های مشابهی داشتند که شامل تب زیاد، قرمزی پوست، قرمزی چشم، ورم و درد عمومی بود.

بیشتر بچه ها مبتلا نشانه ای از مشکل عمده تنفسی بروز نمی دادند هر چند هفت نفر از آنها به منظور بهبود فعالیت قلب و مسایل مربوط به گردش خون زیر دستگاه ونتیلاتور قرار گرفتند.

پزشکان این بیماری را پدیده جدیدی مشابه بیماری عارضه شوک کاوازاکی توصیف نموده اند که یک بیماری بسیار نادر بوده و معمولا بچه ها زیر پنج سال را مبتلا می نماید. نشانه این بیماری هم شامل لکه های قرمز روی پوست و ورم غدد لنفاوی درگردن و خشکی و ترک لبهاست.

البته بیماری که اخیرا دیده شده فقط بچه ها زیر پنج سال را مبتلا نمی نماید بلکه نوجوانان تا سن 16 سال نیز با همین عوارض مشاهده شده اند هر چند فقط در معدودی از مبتلایان شرایط بیمار وخیم شده است.

دکتر لیز ویتکر، دانشیار بیماری های عفونی و ایمنی شناسی کلینیکی اطفال در امپریال کالج دانشگاه لندن گفته است که اینکه این بیماری با شیوع ویروس کرونا همزمان است این احتمال را ایجاد می نماید که این دو با هم مرتبط هستند.

دکتر ویتکر می گوید: سه یا چهار هفته پس از اوج شیوع کووید-19 ناگهان شاهد اوج ابتلای به این پدیده جدید هستیم که باعث می گردد نتیجه بگیریم که این پدیده ای است که پس از ابتلای به کووید-19 بروز می نماید.

در نتیجه، محتمل است که بیماری جدید با تمرکز پادتن ها پس از ابتلای به ویروس کرونا مربوط باشد.

بسیار نادر

پرفسور راسل واینر، رئیس کالج سلطنتی متخصصان بیماری و بهداشت اطفال گفته است که بیشتر بچه های که این عوارض را از خود نشان داده اند به معالجات پاسخ مثبت دادند و در حال بهبودی هستند و به زودی از بیمارستان مرخص می شوند.

او همچنین تاکید دارد که این بیماری بسیار نادر است و نباید باعث گردد که در صورت اجازه خروج بچه ها از قرنطینه، والدین از این امر جلوگیری نمایند.

پرفسور واینر تاکید دارد که با درک بهتر از این بیماری عفونی می توان دریافت که چرا برخی از بچه ها پس از ابتلای به ویروس کووید-19 به شدت بیمار می شوند در حالیکه بیشتر آنان یا مبتلا نمی شوند یا نشانه های بیماری را بروز نمی دهند.

آماری که در دست است نشان می دهد که بچه ها تنها بین 1 تا 2 درصد از مبتلایان به ویروس کرونا را تشکیل می دهند و تا کنون در بریتانیا، کمتر از پانصد کودک به خاطر ابتلای به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده اند.

مایکل لوین، استاد رشته پزشکی اطفال و بهداشت بین المللی بچه ها در امپریال کالج شرح داده است که آنالیز احتمال ابتلای بچه ها به ویروس کرونا نشان داد که در بیشتر کسانی که نتیجه آزمایش ابتلای آنها به ویروس کرونا منفی بود، آزمایش وجود پادتن این ویروس در آنها نتیجه مثبت داشت.

وی می افزاید: بنابراین ما واقعا فکر می کنیم که از نظر تاثیر این بیماری، چیزی وجود دارد که باعث بروز واکنش غیرعادی سیستم ایمنی بدن به آن می گردد.

پرفسور لوین تاکید دارد که هنوز چیزهای بسیاری برای آموختن در خصوص واکنش سیستم ایمنی به این بیماری وجود دارد که تنها دو یا سه هفته پیش مشاهده شده است.

به نظر می رسد که بچه ها گاه تا شش هفته پس از ابتلای به ویروس کرونا به بیماری جدید دچار می شوند که معین می نماید به چه دلیل نمونه های آن چند هفته پس از اوج ابتلای به ویروس کرونا در بریتانیا مشاهده شده است.

شرایط در سایر نقاط دنیا چیست؟

موارد مشابهی در آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، و هلند هم دیده شده است.

به گفته آندرو کومو، فرماندار نیویورک، دست کم پانزده ایالت در آمریکا در حال آنالیز این بیماری هستند.

از 82 مورد تشخیص عارضه التهابی در نیویورک، آزمایش 53 کودک نشان داد که در آنها پادتن کووید-19 وجود داشته است.

مراکز کنترل بیماری در ایالات متحده در نظر دارند در طول این هفته هشدار و اطلاعات جدیدی در خصوص این عارضه برای کارکنان بخش خدمات درمانی ارسال نمایند.

در حال حاضر، براساس تحقیقات پزشکان در ایتالیا، ده کودک به این بیماری مبتلا شده اند.

تمامی این ده کودک بین اواسط فوریه تا اواسط آوریل در بیمارستان شهر برگامو، مرکز گسترده ترین شیوع ویروس کرونا در ایتالیا، بستری شدند و همگی بهبود بافتند.

همه این بچه ها، که حدود هفت سال سن داشتند، از خود علایمی مانند مسائل قلبی و عارضه شوک سمی بروز می دادند. برای همه آنها درمان اضافی با استروئید لازم شد.

آزمایش پادتن روی این بچه ها نشان داد که هشت تن از آنان قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده بودند اما در دو نفر چنین نشانه ای دیده نشد. در عین حال، به نظر نمی رسد که در این مورد آزمایش به وسیله نمونه برداری سواپ چندان مفید باشد زیرا واکنش مورد بحث معمولا چندین هفته پس از ابتلای به ویروس کرونا بروز نموده است.

دکتر لوچیو وردونی، که نتیجه تحقیقات صورت گرفته در بیمارستان پاپ جان بیست و سوم در برگامو را گزارش نموده گفته است: اگرچه این بیماری بسیار نادر است اما مطالعات ما شواهدی از نحوه تاثیر ویروس کرونا بر بچه ها را به دست خواهد داد.

متخصصان بهداشت بچه ها در بریتانیا می گویند که ممکن است این بیماری جدید فقط بچه ها را مبتلا نکند.

آنان در همکاری با پژوهشگران در آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در صدد یافتن اطلاعات بیشتر در خصوص این بیماری هستند که به آن نام عارضه التهابی چند سیستمی اطفال Paediatric Inflammatory Multisystem Syndrome یا PIMS-TS داده شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5058

به "کرونا؛ موارد نادر واکنش التهابی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا؛ موارد نادر واکنش التهابی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید