کرونا اختلالات روانی را تشدید می نماید ، اگر علائم اختلال اضطراب بیماری دارید به روان پزشک مراجعه کنید

به گزارش دوست بلاگ، عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) گفت: افرادی که زمینه اختلال اضطراب بیماری را دارند ممکن است به دلیل شیوع ویروس کرونا، اضطراب شان بروز پیدا نموده که اگر توجه نشود امکان تشدید آن وجود دارد بهترین روش مراجعه به روان پزشک و تجویز دارو است.

کرونا اختلالات روانی را تشدید می نماید ، اگر علائم اختلال اضطراب بیماری دارید به روان پزشک مراجعه کنید

دکتر ابوالفضل حاتمی روانشناس و مدیر گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه حضرت معصومه (س) در تبادل نظر با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران با اشاره به بروز اختلالات روانی به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران گفت: در شرایط فعلی کشور و شیوع ویروس کرونا در ایران، فوبیا ها و هراس ها و همچنین اختلال اضطراب مرتبط با سلامت اوج می گیرد.

وی ادامه داد: درصد خیلی کمی از افراد جامعه درگیر اختلال اضطراب مرتبط با سلامت یا خودبیمارانگاری هستند یعنی به شدت نگران ابتلا به بیماری بوده و مرتب به پزشک مراجعه می نمایند.

حاتمی اضافه کرد: افراد درگیر به این اختلال با وجود اینکه در طی آزمایش ها، عکس ها و اقدامات تخصصی توسط پزشک مسئله ای خاصی تشخیص داده نمی گردد، اما بازهم نتایج را باور نمی نمایند و همچنان نگران هستند.

این مشاور و روانشناس گفت: افرادی که زمینه های اختلال اضطراب بیماری را دارند معمولا در مواقعی که جامعه دچار بحران شیوع ویروسی می گردد مثل شرایط شیوع ویروس کرونا در ایران، اولین نفراتی هستند که اضطراب شان به اوج می رسد.

وی اضافه کرد: در پی بروز این اضطراب، جستجوهایشان در مورد بیماری شایع و ابتلا به آن افزایش پیدا می نماید و معمولا علائم بیماری شایع را در خود احساس می نمایند که این خود نیز باعث شدت اختلال اضطراب بیماری در فرد می گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) در تبادل نظر با دانشجو توضیح داد: قطعا افرادی که زمینه اختلال اضطراب مرتبط با سلامت یا اختلال اضطراب بیماری را دارند به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران اضطراب شان بروز پیدا نموده که اگر توجه نگردد امکان تشدید آن نیز وجود دارد.

حاتمی ادامه داد: این اختلال به دو روش شناختی-رفتاری و دارو درمانی قابل درمان است، اما درمان ها معمولا با تجویز دارو های ضد اضطراب و دارو هایی برای کاهش فشار فکری توسط روان پزشک، صورت می گیرد.

وی در مورد درمان به روش شناختی-رفتاری گفت: درمان های شناختی-رفتاری درمان های ریشه ای هستند و توسط روانشناس و مشاور انجام می گردد البته درمان روان شناختی در کوتاه مدت اثرگذار نیست و معمولا به ده جلسه مشاوره احتیاج دارد.

ابوالفضل حاتمی گفت: با توجه به کمبود وقت در مورد درمان این اختلال در شرایط شیوع ویروس کرونا در ایران و با توجه به اینکه درمان های روان شناختی در کوتاه مدت اثرگذار نیست، بهترین راه، درمان دارویی توسط روان پزشک برای کاهش اضطراب فرد از ابتلا به بیماری است.

حاتمی با اشاره به دارو های تجویزی در مورد اختلال اضطراب بیماری گفت: دارو های تجویزی برای درمان اختلال اضطراب بیماری عوارض کمی دارند، اما در کاهش اضطراب فرد تاثیر قابل توجهی دارند.

وی اضافه کرد: برای افرادی که اختلال اضطراب مرتبط با سلامتی دارند و با شیوع ویروس کرونا قطعا مضطرب تر شده اند بهترین روش مراجعه به روان پزشک و تجویز دارو است.

استاد دانشگاه و روان شناس دانشگاه دخترانه حضرت معصومه (س) در مورد شرایط روانی جامعه نسبت شیوع کرونا در ایران گفت: کمتر کسی را می گردد دید که به شدت ترسیده باشد و آن دسته از افراد هم که ترسیده اند به دلیل همین اختلال اضطراب بیماری است و ترسدر سطح شدید در سطح شهر دیده نمی گردد و آنچه که هست صرفا نوعی نگرانی است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 3553

به "کرونا اختلالات روانی را تشدید می نماید ، اگر علائم اختلال اضطراب بیماری دارید به روان پزشک مراجعه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا اختلالات روانی را تشدید می نماید ، اگر علائم اختلال اضطراب بیماری دارید به روان پزشک مراجعه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید