کاروانسرای عباسی مادرشاه در مورچه خورت اصفهان، عکس

به گزارش دوست بلاگ، ایران با داشتن میراث چند هزار ساله و بناهای تاریخی زیبا و شگفت انگیز یکی از مهمترین مقاصد برای جذب گردشگران فرهنگی و تاریخی می باشد و هرسال بسیاری از گردشگران برای بازدید از بناهای تاریخی به ایران سفر می کنند، یکی از این بناها، کاروانسرای عباسی مادرشاه در مورچه خورت می باشد.

کاروانسرای عباسی مادرشاه در مورچه خورت اصفهان، عکس

کاروانسرای عباسی مادرشاه در مورچه خورت، یکی از بزرگترین کاروانسراهای اصفهان اسـت که همزمان با بنای مدرسه چهارباغ ساخته شد تا درآمد و عواید آن بـه مصرف مخارج طلاب و نگه داری مدرسه برسد.

کاروانسرا در زمان سلطنت شاه حسین صفوی احداث شد و می توان گفت جزء یکی از آخرین آثاری اسـت که در اواخر حکومت صفویان در اصفهان ساخته شده اسـت. یکی از پژوهشگران و محققان معماری اسلامی، این کاروانسرای چهار ایوانی مستطیل شکل را دارای 28 متر طول و 93 متر عرض نوشته اسـت که در دو طبقه آن 140 اتاق دارد. در پشت اتاقها دو اصطبل سراسری هم وجود داشته اسـت.

کاروانسرای عباسی مادرشاه دارای ابعاد 75 در 86 متر و با مساحت نزدیک به شش هزار و 500 متر مربع از کاروانسراهای بزرگ ایران است. ورودی کاروانسرای عباسی مادرشاه در ضلع جنوب غربی آن واقع است و سر در مرتفع با طاق نماهایی در دو طبقه وجود دارد. چهار برج مدور در چهار گوشه کاروانسرا به شکل استوانه ای بنا را استوارتر می نماید.

هانری رنه دِ آلمانی در سفر نامه ای از خراسان تا بختیاری، این کاروان سرا را از بناهای مادر شاه عباس صفوی دانسته است. ماکسیم سیرو در مورد این کاروان سرا می نویسد:سفیران و هیئت های سیاسی قبل از ورود به اصفهان، پایتخت صفویان، در این محل توقف می کردند و لباس رسمی می پوشیدند و بعد از آن با محافظان اختصاصی تا شهر همراهی می شدند.

ماکسیم سیرو، احداث این بنا را، باتوجه به مهارت مشهود در آن، به معماران دوره شاه عباس دوم صفوی نسبت داده است ولی در کتاب دیگر خود، احداث آن را در زمان شاه سلیمان اول صفوی هم محتمل دانسته است.

این کاروانسرا دردوره قاجار مثل سایر آثار اصفهان مورد بی مهری ظل السلطان حاکم اصفهان قرار گرفت و خاتمه هم بوسیله این شاهزاده حاکم بفروش رسید. درحدود سال1343 شمسی مقرر شد کاروانسرای مادر شاه با حفظ جنبه های هنری و ارزشهای معماری دوران صفویه بـه یک مهمانسرای بین المللی تبدیل شود.

کاروانسرای عباسی مادرشاه در کیلومتر 50 جاده اصفهان - دلیجان واقع است. بر سردر کاروان سرا، کتیبه ای از دوره محمد شاه قاجار، مورخ 1251 دیده می شود. این بنا در سال 1384 با شماره 13657 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

ایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: گردشبان
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 4196

به "کاروانسرای عباسی مادرشاه در مورچه خورت اصفهان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای عباسی مادرشاه در مورچه خورت اصفهان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید