چگونگی نورپردازی قسمت های مختلف خانه

به گزارش دوست بلاگ، نورپردازی یکی از نکات کلیدی است که به ایجاد فضایی دنج در خانه یاری می نماید. نورپردازی و استفاده از وسایل روشنایی مناسب انجام کارها را برای شما آسان نموده و احساس راحتی بیش تری برای شما فراهم می نماید. بدون شک استفاده از وسایل روشنایی در هر قسمت از خانه و هر اتاق متفاوت می باشد. آن چه که در این مطلب از ما به بیان آن می پردازیم، چگونگی اجرای نورپردازی مناسب برای هر اتاق می باشد. استفاده از این راهکارها می تواند در جهت انتخاب وسایل روشنایی مناسب به شما یاری کند. در ادامه با ما همراه باشید.

چگونگی نورپردازی قسمت های مختلف خانه

جهت دریافت خدمات تعمیرات داخلی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

نورپردازی راهرو، پذیرایی و راه پله

راهرو و ورودی اولین قسمت ها در خانه هستند که افراد خانواده و مهمانان با آن روبرو می شوند. برای انتخاب وسیله روشنایی مناسب این قسمت از خانه بهتر است از یک لوستر در وسط سقف استفاده نموده و فضایی مناسب ایجاد نمایید. استفاده از لامپ هالوژن از دیگر ایده های مناسبی است که می توانید در این زمینه بهره ببرید. در کنار آن استفاده از یک آینه نیز توصیه می گردد.

نکته دیگری که در انتخاب وسایل روشنایی مناسب راهرو باید به یاد داشته باشید، انتخاب وسایل روشنایی با اندازه متناسب راهرو می باشد. برای مثال اگر فضای راهرو خانه بزرگ می باشد، به یک لوستر در ابعاد بزرگ یا استفاده از دو لوستر احتیاج خواهید داشت.

به یاد داشته باشید راه پله و پذیرایی احتیاج به نورپردازی عمومی دارد. هم چنین هم در قسمت پایین و هم قسمت بالای راه پله باید کلید برق برای روشن و خاموش کردن لامپ تعبیه شده باشد. بهترین راه چاره برای استفاده از وسایل روشنایی در قسمت راهرو نصب آن ها در فواصل 2.4 تا 3 سانتی متری از یکدیگر می باشد.

در کنار استفاده از لوسترهای سقفی از لامپ های دیواری که با لوستر هماهنگی دارد نیز استفاده نمایید.

نورپردازی اتاق نشیمن

پیشنهاد ما استفاده از نورپردازی عمومی، کاربردی و دکوراتیو برای اتاق نشیمن می باشد. استفاده از این سه روش نورپردازی می تواند فضایی دلچسب در اتاق نشیمن فراهم کند.

در کنار استفاده از روشنایی عمومی با استفاده از لوستر، می توانید از لامپ دیواری نیز استفاده نمایید. به یاد داشته باشید استفاده از یک لوستر با روشنایی مناسب نکته بسیار مهمی در نورپردازی اتاق نشیمن می باشد. استفاده از لامپ دیواری می تواند در جهت نورپردازی کاربردی نیز نقش داشته و برای انجام اموری مانند مطالعه از آن استفاده کرد.

استفاده از لامپ های هالوژن سقفی نیز می تواند ایده خوبی باشد. استفاده از این روش نورپردازی می تواند باعث ایجاد فضایی هنری در اتاق نشیمن گردد.

برای صرفه جویی در مصرف انرژی بهتر است از لامپ های کم مصرف استفاده نمایید.

نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه به عنوان یکی از پر رفت و آمد ترین قسمت های خانه شناخته می گردد. از این قسمت از خانه نه تنها برای آماده سازی و پخت و پز غذا، بلکه به عنوان مکانی برای هم نشینی خانواده و مهمانان نیز استفاده می گردد. از این رو استفاده از نورپردازی مناسب نکته مهمی است که باید به یاد داشته باشید. نورپردازی آشپزخانه باید به گونه ای باشد که تمام احتیاجها مانند پخت و پز، انجام امور روزانه، مطالعه و غیره را فراهم کند.

  • برای انتخاب وسیله روشنایی مناسب، یک پلان دستی از آشپزخانه طراحی نموده و قسمت هایی که بیش ترین میزان فعالیت و انجام امور در آن صورت می گیرد، تعیین نمایید. پس از انجام این کار می توانید نسبت به اجرای نورپردازی عمومی، کاربردی و دکوراتیو اقدام نمایید.
  • بهتر است در قسمت هایی که انجام کارها بیش تر صورت می گیرد، از لامپ های پر نوراستفاده نمایید.

در آشپزخانه هایی با 100 مترمربع مساحت احتیاج به استفاده از دو لامپ فلورسنت و برای مساحت های بالای 250 مترمکعب، احتیاج به استفاده لامپ بیش تری می باشد. برای ایجاد فضایی روشن تر می توانید لامپ را در 18 سانتیمتری از گوشه کابینت نصب نمایید.

تعبیه لامپ در زیر کابینت از ایجاد سایه در روی کانتر آشپزخانه جلوگیری به عمل آورد. استفاده از لامپ های فلورسنت در زیر کابینت می تواند باعث کاهش هزینه ها گردد. استفاده از لامپ در بالای سینک ظرفشویی از دیگر نکاتی است که می توانید در نورپردازی آشپزخانه از آن استفاده نمایید.

در صورتی که از روش نورپردازی عمومی استفاده نموده اید و با این حال از میزان نور ناراضی هستید، انتخاب لامپ های فلورسنت بهترین گزینه برای انتخاب می باشد. استفاده از این لامپ ها از ایجاد سایه جلوگیری نموده و باعث روشنایی بیش تر فضای آشپزخانه می گردد.

نورپردازی حمام

به احتمال زیاد، نورپردازی حمام آخرین قسمتی است که افراد بسیاری ترجیح می دهند برای طراحی آن هزینه کنند و ترجیح می دهند هزینه خود را برای خرید سینک روشویی، آینه، وان و دوش حمام مصرف کنند. با این حال از آن جایی که از این مکان به عنوان فضایی برای ریلکس کردن استفاده می گردد، باید به چگونگی نورپردازی آن توجه گردد. به طور کلی می توان گفت لامپ های هالوژن برای نورپردازی حمام استاندارد می باشد. در کنار استفاده از لامپ های هالوژن می توان از لامپ های فلورسنت جدید نیز استفاده کرد.

استفاده از لامپ های سقفی برای نورپردازی حمام های بزرگ انتخاب مناسبی می باشد.

نصب یک لامپ یا لوستر مناسب در بالای آینه از دیگر نکاتی است که می توانید در نورپردازی حمام مورد استفاده قرار دهید. نصب لامپ های دیواری در دو طرف آینه از ایده های مناسبی است که از ایجاد سایه بر روی صورت جلوگیری به عمل می آورد. برای آینه هایی که عرض کم تر از 48 سانتی متر دارند، می توانید نسبت به نصب آینه در فاصله 190 تا 203.2 سانتی متری از سطح زمین اقدام نمایید.

  • در صورتی که از لامپ روکار برای نورپردازی حمام استفاده می کنید، بهتر است ولتاژ آن ها کم تر از 40 وات باشد. انتخاب رنگ مناسب لامپ از دیگر نکات مهمی است که باید به یاد داشته باشید. استفاده از لامپ هایی با نور سفید خالص رنگ پوست را بهتر نشان می دهند.

استفاده از وسایل روشنایی مناسب در قسمت هایی از حمام می تواند به نورپردازی کاربردی و دکوراتیو یاری کند. برای مثال این امکان وجود دارد که از وسایل روشنایی در بالای وان استفاده نمایید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 2705

به "چگونگی نورپردازی قسمت های مختلف خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی نورپردازی قسمت های مختلف خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید