هجوم سرمایه های ایرانیان به ترکیه

به گزارش دوست بلاگ، مرکز آمار ترکیه بار دیگر رتبه دوم گردشگران خارجی را که به ترکیه رفته اند، ایرانی اظهار داشت.

هجوم سرمایه های ایرانیان به ترکیه

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مرکز آمار ترکیه بار دیگر رتبه دوم گردشگران خارجی را که به ترکیه رفته اند، ایرانی گفت و ایران بعد از آلمانی ها دومین گردشگران استانبول در سال 2019 شناخته شدند. بر اساس آمار جدید وزارت گردشگری ترکیه، گردشگران ایرانی پس از گردشگران آلمانی بیشترین میزان گردشگران شهر استانبول در امسال میلادی بوده اند. بر اساس آمار وزارت گردشگری ترکیه در 9 ماهه نخست سال 2019 (ژانویه تا انتها سپتامبر) گردشگران آلمانی با 858 هزار نفر بیشترین گردشگران خارجی استانبول بوده اند و پس از آن ها گردشگران ایرانی با 687 هزار نفر در صندلی دوم و عراقی ها با 545 هزار نفر در صندلی سوم قرار گرفتند. تب رفتن به ترکیه به اندازه ای بالا گرفته که امام آدینه کرج گفته است: بعضی از مسئولان به اسم رفتن به کربلا و سفر عتبات مرخصی گرفته و تصاویر آن ها از آنتالیا بیرون آمده است. آستانه تحمل مردم در خصوص فساد و بی بندوباری محدود است و باید در این زمینه مراقبت کرد.

بعد از خرید ملک در دبی، خرید ملک در قبرس، خرید ملک در گرجستان و این بار نوبت به خرید ملک در ترکیه رسیده است که در دو سال اخیر ایرانی ها رتبه سوم و دوم خرید خانه را از آن خود نموده اند. ایرانی ها در 9 ماهه نخست امسال، بیش از 3 هزار و 300 واحد مسکونی در ترکیه خریده اند. این مقدار 65 درصد بیش از مدت مشابه سال 97 است. به هرحال اگر 29 هزار دلار را در بیشترین قیمت برابری ریال و دلار 12 هزار تومان هم در نظر گرفت، می تواند حداکثر با 350 میلیون تومان در کشوری دیگر خانه دار شد. رقمی که به نظر نمی رسد به گرد پای قیمت خانه های پایتخت برسد. مرکز آمار ترکیه طی گزارشی می گوید ایرانی ها در 9 ماه امسال میلادی 3 هزار و 324 واحد مسکن در این کشور خریداری نموده اند که نسبت به دوره مشابه پارسال 65 درصد افزایش یافته و نسبت به 9 ماه سال 2017 حدود 5/5 برابر رشد داشته است. این گزارش 9 ماهه نشان می دهد، ایرانی ها بعد از شهروندان عراق، دومین صندلی را ازنظر خرید مسکن در ترکیه داشته اند. شهروندان روسیه، عربستان، افغانستان، کویت و آلمان در رده های بعدی هستند. ایرانی ها اکنون می توانند با تومان خرید نمایند و حتی با ملک معاوضه نمایند.

بعد از تجربه زیان های مکرر شرکت ایران خودرو در سرمایه گذاری در خارج مانند سرمایه گذاری در سنگال، ونزوئلا و دیگر کشور ها دویچه وله به نقل از خبرگزاری آناتولی و روزنامه ترکیه ای سوزجو خبرداده اند که شرکت ایران خودرو در پی تأسیس خط فراوری خودرو در استان وان ترکیه است. اگر چه ایکو پرس این ادعا را تکذیب نموده و گفته است ایران خودرو برنامه ای برای احداث پایگاه فراوریی در کشور ترکیه ندارد، اما خبرگزاری های خارجی از دیدار فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو با استاندار، شهردار و رئیس منطقۀ صنعتی استان وان خبرداده و حتی نوشته اند که مقیمی آماده ارائه گزارش های مربوط به این طرح و اجرایی شدن آن با اشتغالزایی برای صد ها تن است.

28 برند ترکیه سالانه به شکل رسمی یا قاچاق 4 میلیارد دلار پوشاک وارد بازار ایران می نمایند.

چهار خبر فوق نشان می دهد که تب ترکیه نه فقط در بین مردم که در بین مسئولان نیز بالا گرفته است. اگر چه در دوران تحریم ترکیه به عنوان همسایه و شریک مالی همکاری های قابل تأملی نموده است، اما به طور حتم این همکاری ها برای ترکیه ای ها کاملاً بر اساس منافع مالی و کشورشان تعریف شده است، در حالی که ما یا دچار موضعی منفعلانه هستیم یا سیاستی را دنبال می کنیم که حداقل با اطلاعات فعلی منطقی به نظر نمی رسد.

اینکه در شرایط حال حاضر میلیارد ها دلار صرف خرید خانه و مسافرت به ترکیه و دیدن کنسرت های موسیقی می گردد با تعرفه های ترجیحی اجازه ورود ترک ها را در بخش هایی که خود توانمندی داریم، می دهیم کاملاً نشان بی برنامگی ما است و سکوت برنامه ریزی در برابر این حجم از خروج سرمایه به هیچ وجه قابل قبول نیست.

البته پر واضح است که منظور نگارنده بستن در ها و قطع همکاری و ایجاد محیطی خصمانه در فضای بین المللی نیست، زیرا کسی دچار تب می گردد ناگهان برای پایین آوردن دمای بدنش آن را در حوض آب سرد نمی اندازند، بلکه باید هزینه خروج سرمایه برای چنین خرج ها و برج های ایرانی ها به اندازه ای بالا برود که توجیه مالی برای این منظور به حداقل برسد و از سوی دیگر این محیط ایجاد شده محیطی برای چانه زنی و امتیازگیری های منطقی و متقابل باشد.

محض یادآوری علت جنگ تعرفه ای امریکا با چین تراز منفی تجاری با امریکا است و اگر امروز مجموع راهنمایی سرمایه دلاری ما هم از واردات کالا و فرار سرمایه به ترکیه بسیار بیشتر از آورده ارزی ترکیه ای ها به هر بهانه ای است، باید فکری جدی در این بار کرد و تب ترکیه ای را ابتدا در بین مسئولان و سپس در بین مردم کم کرد.

منبع: روزنامه جوان

  • درب ضد سرقت

    درب ضد سرقت و ضد حریق | برای اینکه امنیت خاطر بیشتری داشته باشید از درب های امنیتی ضد سرقت و ضد حریق استفاده کنید.

  • تور مالزی

    تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 410

به "هجوم سرمایه های ایرانیان به ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم سرمایه های ایرانیان به ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید